آموزش

در پرتو روشنی باران ها (۱۵)

«بیماری زارِ جهالت» شب ۱۹ ماه رمضان را انتخاب می کند. چرا؟ شب قدر است و ثوابش بیشتر. مرحبا به ضربت آن مرد پرهیزکار، یعنی ابن ملجم!! اگر اعمال تمام مردم را در یک طرف میزان الهی بگذارند و آن ضربت ابن ملجم را در طرف دیگر آن وقت خواهند …

ادامه نوشته »

راز ناپیدای جریان وابستگی در آموزش و پرورش (۸)

روشنم می دارد، قوتم می بخشد (۱) مدرسه دارالفنون، مدارس شوکتیه و … از جمله مدارسي است كه پيش از رشديه در ايران باز شده بود، همه متعلق به خواص يعني محل تحصيل فرزندان اعيان و اشراف و سرشناسان دستگاه دولتي بود و در حقيقت رشديه بود كه مدرسه اي …

ادامه نوشته »

در پرتو روشنی باران ها (۱۴)

پیاده روی اربعین، تعطیل!! (۲) «فقط تانک نداریم» برای استراحت عمود ۷۴۱ و موکب امام حسن (ع) را انتخاب کردیم، صاحب موکب فارسی را خوب حرف می زد و از طرفداران مقتدی صدر بود اهل دیوانیه عراق. سه مطلب را در شماره قبل بیان کردیم. ایشان گفت بعد از اربعین …

ادامه نوشته »

راز ناپیدای جریان وابستگی در آموزش و پرورش (۷)

قاجار و مدارس وابسته (۲) زابــل اولین مدرســه به ســبک جدید در ســال ۱۲۹۸ شمســی، تحت نام مدرســه احمدیه، منتســب به احمدشاه قاجار، به دستور شوکت الملک علم (پدر اسدالله علم و از وابستگان انگلیس) به دست سید محمد فرزان احداث شد و نام این مدرســه را به مدرســه شاهپور …

ادامه نوشته »

در پرتو روشنی باران ها (۱۳)

«پیاده روی اربعین، تعطیل!!» (۱) خسی سه سال در میان امواج عاشقان آل الله ناآرام مشایه ی نجف تا کربلا را جان بر کف می رود. امسال در عمود ۷۴۱ موکب امام حسن مجتبی ساعاتی آرام می گیرد، پای صحبت فردی گوش فرا داده که از طرفداران مقتدی صدر و …

ادامه نوشته »

««معلم و مربی دو بازوی تربیت»»

باسمه تعالی این روزها ‌پیدایش برخی هنجارشکنی ها در جامعه ، خصوصاً با نقش آفرینی موثر جوانان می‌تواند زنگ هشداری باشد که مدارس ما آنگونه که انتظار میرود کارآیی ندارند و نتوانسته اند ارزش‌های ملی و دینی را در وجود فرزندان میهن اسلامی نهادینه کنند . البته در نگاهی گذرا …

ادامه نوشته »

راز ناپیدای جریان وابستگی در آموزش و پرورش (۶)

قاجار و مدارس وابسته (۱) وقتی ایجاد اولین مدارس (به شکل نوین) در شهرهای مهم را بررسی می کنیم شکی باقی نمی ماند که کشورهای استعمارگر یا خود اقدام به بازگشایی مدارس می کردند و یا عوامل آن ها این وظیفه را انجام می دادند. در این گونه مدارس نفوذ …

ادامه نوشته »

در پرتو روشنی باران ها (۱۲)

«چرا رجز خوانده نشد؟» رجز خوانی در تاریخ جنگ ها و مبارزات عرب نقشی بزرگ داشته است. رجز همچون سلاحی بوده که جنگجویان به آن مجهّز می شدند همانند دیگر سلاح های رزمی، چون تیر، نیزه و شمشیر. در تاریخ جنگ های مربوط به مسلمانان نمونه های فراوانی از رجز …

ادامه نوشته »

راز ناپیدای جریان وابستگی در آموزش و پرورش (۵)

نفوذ مویرگی (۲) نهایت هدف از ایجاد دارالفنون خدمت به توسعه و آموزش مدرن نظامی بود. (دیوید مناشری، نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن، مترجم محمدحسین بادامچی و عرفان مصلح) به همین مختصر هدف هم نرسید زیرا دخالت های ادامه دار آشکار دو رقیب انگلیس و روسیه تزار و نفوذ …

ادامه نوشته »

در پرتو روشنی باران ها (۱۱)

برجام، گزینش زیرکانه ی واژه این روزها بازار توافق بین ایران و ۴ به علاوه ۱ گرم است و طرفین در حال مبادله خواسته ها هستند. در شماره ۱۰ تحت عنوان بند مکانیسم ماشه گفتیم یک طرفه تنظیم شده و ایران از این بند نمی تواند استفاده کند. خسارت دیگر …

ادامه نوشته »