راز ناپیدای جریان وابستگی در آموزش و پرورش (۶)

قاجار و مدارس وابسته (۱)

وقتی ایجاد اولین مدارس (به شکل نوین) در شهرهای مهم را بررسی می کنیم شکی باقی نمی ماند که کشورهای استعمارگر یا خود اقدام به بازگشایی مدارس می کردند و یا عوامل آن ها این وظیفه را انجام می دادند. در این گونه مدارس نفوذ مویرگی در تعلیم و تربیت دوران قاجار مشاهده می شود.

اولین مدرسه را کشیشی آمریکایــی به نــام پرکینز در ارومیه (۱۲۵۴ ه.ق) ساخت.

دومین مدرسه را اوژن بوره کشــیش فرانســوی (۱۲۵۵) در تبریز بنا کرد. بــوره به دنبال آن بود که دارالفنونی تأســیس کند و ایرانیان را از هر قوم و مذهبی با علوم جدید و زبان فرانســوی آشــنا کند. او تمام مخارج مدرســه را خودش می پرداخت. بعدها مدرســه دیگری در جلفای اصفهان توسط همین فرد ساخته شد.

مدرسه شــوکتیه اولین مؤسســه آموزشی در شهرســتان بیرجند (۱۲۶۹ ه.ش) بود. استاد حداد عادل در کتاب «محض اطلاع»، این کتاب تحلیل محتوایی جلد ۷ خاطرات اسدالله علم است، می گوید: در اواخر دوره قاجار که ضعف حکومت مرکزی بیش از گذشته شده بود ابراهیم خان یعنی شوکت الملک علم [پدر اسدالله] بیش از آنکه تابع حکومت قاجار باشد با سیاست ها و منافع انگلیس همراه و همسو بود. (صفحه ۱۴) مدرسه شوکتیه توسط این فرد در بیرجند ساخته شد. 

عزیزان: در سایه آموزش و پرورش صحیح می توان برای جامعه و مردم زندگی بهتر و مرفه تری ایجاد کرد و با روش ها و اصول نادرست وسیله ای می شود برای سقوط و نابودی جامعه. (صفحه ۱۳ آموزش و پرورش تطبیقی، د فرجاد با کمی تغییر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *