راز ناپیدای جریان وابستگی در آموزش و پرورش (۷)

قاجار و مدارس وابسته (۲)

زابــل اولین مدرســه به ســبک جدید در ســال ۱۲۹۸ شمســی، تحت نام مدرســه احمدیه، منتســب به احمدشاه قاجار، به دستور شوکت الملک علم (پدر اسدالله علم و از وابستگان انگلیس) به دست سید محمد فرزان احداث شد و نام این مدرســه را به مدرســه شاهپور تغییر داد.

کرمان ســید مصطفی یکی از شاگردان دبیرستان آلیانس فرانســه برای تأسیس مدرسه دولتی به کرمان آمد و اولین مدرسه را در ســال ۱۲۹۲ شمسی بنا کرد، این مدرسه امروزه به نام دبیرستان امام خمینی فعالیت دارد.

بوشهر در سال ۱۲۷۸ شمسی مدرســه سعادت به دســت احمدخان دریابیگی، حکمران وقت بوشهر تأسیس شد، از نظر تاریخی مادر مدارس جنوب ایران محسوب میشــود. به جهت کمک های نقدی مظفرالدین شــاه که به درخواست دریابیگی صورت گرفت، این مدرسه به سعادت مظفریه تغییر نام داد.

تبریز، مشهد، تهران میرزا حسن رشدیه از بنیانگذاران مدارس نوین برای ایجاد مدرسه در شهرهای تبریز، مشــهد و تهران اقدام کرد.

ملاحظه: با توجه به مسائلی که در باره ی موسس این مدرسه مطرح است یک شماره به او خواهیم پرداخت.

شهرکرد در ســال ۱۲۹۳ حاج میرزا زیرک نخســتین مدرسه به سبک جدید را در شهرکرد افتتاح کرد، حاج میرزا زیرک، که پــدر احمد زیرک زاده از سیاســتمداران ملی گرا و همراه مصدق بود، از سوی سردار اشجع سرپرســت دانش آموزان بختیاری اعزامی به اروپا کمک مالی می شد.

ملاحظه: آنچه در دو شماره درباره اولین مدارس ذکر شد بر گرفته از نشریه تماشا (مکتب خانه) اول اسفند ۱۳۹۷ است. (با تلخیص و تغییر کم)

عزیزان: مسائلی که در خارج از نظام آموزش و پرورش یعنی در جامعه وجود دارد، بیش از مسائل مطرح در داخل آن بر محتوای آموزش و پرورش و جریان آن تاثیر می گذارد. (صفحه ۱۵ آموزش و پرورش تطبیقی د فرجاد با تغییر اندک)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *