چهارشنبه سیاه مافیای کنکور

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری رسانه معلم، چهارشنبه گذشته، روز پیروزی افکار عمومی بر مافیای دروغ‌پرداز کنکور بود. مافیا پایگاه تلویزیونی‌اش را از دست داد! به طوری که به دستور معاون سیمای رسانه‌ملی تبلیغات مؤسسات کنکوری در شبکه‌های مختلف تلویزیون به نصف کاهش یافت. البته معلوم است که صدا و سیما در این خصوص به این آسانی از درآمد‌های میلیاردی نمی‌توانسته گذر کند و احتمالاً این تصمیم در خارج از سازمان گرفته شده است. همچنین آگهی‌های بازرگانی با موضوع برنامه‌های کنکوری مهم تا ۷۰ درصد کاهش خواهند یافت. از سوی دیگر آیت‌الله سبحانی در حاشیه درس خارج خود در بیان جزئیات دیدارش با ناشران آموزشی گفت: «در جلسه با ناشران، این افراد به من گفتند: جدیداً تکلیف خانه دانش‌آموزان را حذف کرده‌اند؛ این افراد به بنده نگفتند تکلیف شب؛ بلکه گفتند تکلیف خانه و بنده نیز گفتم این کار صحیح نیست، زیرا ما هرچه فرزندان را وادار به کار علمی کنیم مغز آنان شکوفا می‌شود، البته نباید فشار زیاد آورد.» به این ترتیب پیش‌بینی روزنامه «جوان» که احتمال داده بود مافیای کنکور گزارش غیرواقعی از دیدار با مراجع منتشر کرده باشد، ثابت شد. با این اتفاقات، عرصه برای ادامه فعالیت مافیای کنکور تنگ‌تر شده است. حالا نوبت به آموزش و پرورش رسیده تا با محدودکردن یا لغو قرارداد‌های خود با مؤسسات آموزشی اقدام کند. در حال حاضر این وزارتخانه به بیش از ۱۰مؤسسه مجوز داده تا در مدارس آزمون‌های تستی دوره پیشرفت تحصیلی برگزار شود و درصدی از این قرارداد‌ها نیز به حساب آموزش و پرورش واریز شود.

این را که جریان‌های موازی در فرآیند تعلیم و تربیت دخالت دارند، وزرای پیش از بطحایی هم یادآور شده بودند، اما وزیر آموزش‌و‌پرورش در ادامه فعالیت‌های وزیر قبلی، تلاش کرد این جریان‌ها را به نفع درآمدزایی برای آموزش و پرورش ساماندهی کند و هر کدام را که در این مسیر از خود انعطاف نشان ندادند به باد انتقاد گرفت. مافیای کنکور و مافیای خوب و بد و خودداری از پیگرد قضایی و لغو مجوز مؤسسات کنکوری و برجسته‌کردن اخلال در آموزش و تربیت دانش‌آموزان بخشی از کلیدواژه‌هایی بود که در راستای این رویکرد وارد ادبیات مدیریتی نظام تعلیم و تربیت شد. اما فارغ از دلیل آموزش‌و‌پرورش برای افشای تخلفات کنکورچی‌ها، افکار عمومی و کارشناسان مضرات فعالیت آن‌ها را مشاهده و تجربه کرده بودند، بر همین اساس از عملکرد آموزش و پرورش استقبال و آن را حمایت کردند. در نهایت نیز مافیای کنکور در تنگنای افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفته و به مرور عرصه‌های فعالیت خود را یک به یک از دست می‌دهد.

مافیا پایگاه تلویزیونی‌اش را از دست داد!
به طوری که سیدمرتضی میرباقری، معاون سیما با توجه به برخی انتقادات نسبت به آثار سوء‌حجم بالای برنامه‌های تبلیغات مؤسسات کنکوری دستور داده شبکه‌های مختلف تلویزیون مدت زمان این برنامه‌ها را به نصف کاهش دهند، در عین حال که آگهی‌های بازرگانی با موضوع برنامه‌های کنکوری مهم تا ۷۰ درصد کم می‌شوند. پیشتر مسئولان آموزش‌و‌پرورش از پخش فراوان و متعدد برنامه‌های کنکوری در شبکه‌های تلویزیون گلایه کرده بودند و وزیر آموزش و پرورش نیز در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما خواستار بازنگری در پخش این برنامه‌ها شده بود. از سوی دیگر و با وجودی که مافیای کنکور برای پیشبرد اهداف خود و حفظ منافعش از فعالیت‌هایی مانند مشق شب دست به دامن دیدار با مراجع و تأیید گرفتن از آن‌ها شدند و با فعالیت گسترده رسانه‌ای تلاش کردند، نتیجه این دیدار‌ها را به نفع خود مصادره کنند.
مصادره دیدار با مراجع به نفع جیب کنکورچی‌ها!
آیت‌الله سبحانی که اظهاراتش در دیدار با ناشران آموزشی بازخورد فراوانی داشت، گفت: به بنده اعلام کردند که چند نفر از ناشران قصد دارند خدمت شما برسند و فکر می‌کردم قرار است درباره گرانی کاغذ و سایر مسائل صحبت کنند، اما سه مطلب در آن جلسه مطرح شد؛ وی ادامه داد: مطلب اولی که در آن جلسه ذکر شد، آن بود که هر سال در ایران ۱۳۰ میلیون جلد کتاب چاپ می‌شود، اما دانش‌آموزان به این کتب اهمیت نداده و پس از اتمام سال تحصیلی پاره شده و دور ریخته می‌شود و دولت هم مجبور است برای سال بعد، کتاب‌های دیگری را چاپ کند و باید کاری کنیم که این کتب، ضایع نشده و به دست طبقه دوم برسد و بنده هم نظری درباره این مسئله ندارم؛ چون اهلش نیستم؛ البته مطلب خوبی بود و اگر بتوان کاری کرد که این کتاب‌ها بماند، مسلماً در اقتصاد مؤثر است.
آیت الله سبحانی تصریح کرد: مطلب دوم آنان این بود که در کشور ما درخت و جنگل کم است و ما از سنگ، کاغذ‌هایی را درست کردیم و بنده این کاغذ‌ها را دیدم و نظری نداشتم. این مرجع تقلید بیان داشت: مطلب سوم آنان این بود که جدیداً تکلیف خانه دانش‌آموزان را حذف کرده‌اند؛ این افراد به بنده نگفتند مشق شب؛ بلکه گفتند تکلیف خانه و بنده نیز گفتم این کار صحیح نیست؛ زیرا ما هرچه فرزندان را وادار به کار علمی کنیم، مغز آنان شکوفا می‌شود؛ البته نباید فشار زیاد آورد.
این استاد برجسته حوزه اظهار داشت: چیزی که صد‌ها سال نتیجه‌بخش بوده، نباید یکدفعه آن را برداشت؛ ابتدا باید در یک استان امتحان کرد و اگر جوابگو بود، در کل کشور پیاده کرد. آیت‌الله سبحانی ابراز داشت: از نظر بنده که ۷۵ سال است به تدریس مشغول هستم، برداشتن یک چیز قبل از امتحان، کار صحیحی نیست و بنده حق دارم یک نظر بدهم، ولی نباید بد تفسیر شود. البته آقای وزیر جواب دادند که در خانه هم برای دانش آموزان فکری کرده‌ایم که کار‌های هنری داشته باشند. اینکه آیا همه خانه‌ها ظرفیت کار هنری دارند یا ندارند، خود مسئولان می‌دانند.
وی خاطرنشان کرد: پس از سخنان بنده، شخصی نوشت که تکلیف شرع فقط نماز مغرب و عشاست که در پاسخ باید بگوییم نماز تکلیف شرع است و کار‌هایی همچون مشق شب، تکلیف عرف. اشاره آیت‌الله سبحانی به سخنان حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز است. او در واکنش به اظهارات قبلی آیت‌الله سبحانی که از سوی مافیای کنکور پخش شده بود، مبنی بر استناد به قرآن برای الزام مشق شب گفته بود: نمی‌توانیم از قرآن سند بیاوریم و برای دانش‌آموزان تکلیف شب معین کنیم. در قرآن به جز نماز مغرب و عشا، هیچ تکلیف شبانه دیگری نداریم. نماز شب هم که واجب نیست و هر کسی بخواند خوشا به حال او. حجت‌الاسلام رهبر ضمن انتقاد از تبلیغات کتب کمک آموزشی و کنکوری در صداوسیما گفت: در صداوسیما، برای تبلیغات فروش این کتاب‌ها، چند میلیارد پول رد و بدل می‌شود آن هم کتاب‌ها و تبلیغاتی که بچه را دیوانه می‌کند. مغز بچه ظرفیتی دارد و تدریس باید به گونه‌ای باشد که او را متنفر و زده نکند.
کتاب کنکور برای نوزادان!
علاوه بر این میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «پشت پرده حواشی پیش آمده از حذف کنکور و حذف مشق شب با یکدیگر مرتبط است»، گفت: مؤسسات تولیدکننده کتب درسی خودشان را به هر دری می‌زنند تا به خانواده‌ها القا کنند که کتب درسی از نماز واجب‌تر است. احتمالاً در آینده نزدیک به جایی می‌رسیم که از دوران بیمارستان کتبی برای بچه‌ها تهیه کنند با این القا که نوزادان با دیدن این کتب یا دکتر می‌شوند یا مهندس. وی افزود: بر این اساس اینکه به صورت کلیشه‌ای در مورد مشق شب تعیین تکلیف صورت گیرد، غلط است چه اینکه وزیر و مسئول مربوطه از بالا دستور دهند که بچه‌ها تکلیف شب نداشته باشند و چه اینکه مؤسسات کتاب‌های کمک‌درسی چاپ کرده و به مدارس بدهند و بگویند که این کتاب‌ها به عنوان مشق شب باشد. این روند ۱۰۰درصد غلط و غیرکارشناسی می‌باشد.
مافیا مجلس را هم از دست داد 
میرزاده با بیان اینکه «حذف کنکور و حذف مشق شب با یکدیگر ارتباط دارد»، گفت: مشق شب همچون سؤالات تستی کلیشه‌ای کنکور است که با چند سؤال تستی می‌خواهیم سرنوشت کشور و افراد را در دو ساعت تعیین کنیم، کاری غلط و غیرکارشناسی است که در حال تسری مشق شب است. اینکه به دانش‌آموزان بگوییم جای خالی را پر کرده و تست بزنند، کلیشه‌ای است و جلوی خلاقیت آن‌ها به خصوص در دوران ابتدایی را می‌گیرد. صاحبنظران و کارشناسان این روند را نمی‌پذیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *