نشست تشکل های فرهنگیان با برخی از نمایندگان مجلس دوازدهم

رسانه معلم # مشارکت ساختارمند و منضبط در آموزش وپرورش می تواند از طریق تشکل های فرهنگیان باشد تا خواسته های معلمان و مدرسه را به طور منظم به مراجعه مختلف انتقال دهند وپیگیری نمایند و تضارب افکار و گفتگو با مطالبه گران ومدیران پاسخگو ،رسیدن به حقایق را هموار می نماید و زمینه را برای اجرا فراهم کند

تشکلهای فرهنگیان:
در این جلسه که با دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های انقلابی فرهنگیان صورت گرفت نخست هاشمی نکو مشاور وزیر در امور تشکلها ضمن خیر مقدم به حاضرین نقش تشکل ها در مطالبه گری و ارتقاء سطح کیفی و کمی آموزش و پرورش را بسیار مهم دانست و گفت : تشکل ها با ظرفت های درونی و بالقوه خود می توانند سهم بسزایی در برنامه ریزی های آموزش و پرورش ایفا کرده و به نوعی با همدلی و همسویی موجب پختگی طرحها و برنامه های آموزش و پرورش باشند.
وی با طرح سوال از نمایندگان تشکل های فرهنگیان انقلابی که تشکل ها چقدر در تصمیم سازی های مجلس آینده و خصوصا کمیسیون آموزش و تحقیقات تاثیر گذار هستند، ادامه داد : در کمیسیون آموزش و تحقیقات وزنه اعضای هیئت علمی دانشگاه های وزارت علوم سنگینی میکند این در حالی است که جمعیت میلیونی فرهنگیان و معلمان فرهیخته کشور تا بحال حضور کمتری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی داشتند و بهتر است منتخبین فرهنگی مجلس که تجربه های خوبی در آموزش و پرورش دارند اولویت اصلی را حضور در این کمیسیون قرار دهند و امیدواریم این دوره رئیس این کمیسیون مهم یک معلم و از جنس آموزش و پرورش باشد .
همچنین وی با اشاره به مسئله اقتصاد آموزش و پرورش گفت : در دو حوزه ، اقتصاد آموزش و پرورش قابل بررسی است، یک حوزه درون گرا که منابع درونی خود آموزش و پرورش است و حوزه بعدی که مهم است و انشاالله با حمایت مجلس انجام بپذیرد تخصیص حداقل 20 درصد از سهم بودجه عمومی کشور به آموزش و پرورش نظیر بسیاری از کشورهای منطقه می باشد برای تحقق تحول حتما حمایت قوی از آموزش و پرورش نیاز می باشد

  • در ادامه هریک از نمایندگان تشکل های فرهنگیان انقلابی مسائل و مطالبات خود را به نمایندگان منتخب دوازدهمین مجلس شورای اسلامی بیان کردند
    تشکل جمعیت جوان :
    با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت : مجلس خود مراقبتی داشته باشد و نمایندگان منتخب دخالتی در انتصابات نداشته باشند و نقش مشاوره برای انتصاب و بهبود عملکرد نهاد مدیریتی داشته باشند.

تشکل معلم فکور :
تغیرات مداوم مدیریتی و سیاست گذاری ها و برنامه ها باعث آسیب به آموزش و پرورش است، پس شایسته است نمایندگان محترم سیاست گذاری های مدون و چندین ساله داشته باشند.
وی استفاده از ظرفیت نخبگان فرهنگیان در کمیسیون آموزش و تحقیقات را بسیار مهم دانست.
از نمایندگان مجلس درخواست شد راه ارتباطی تشکل ها و نمایندگان محترم مجلس همیشگی و دائمی باشد.

جمعیت فرهنگیان جهادی:
4 پیشنهاد و مسئله مطرح شد؛
1 – هر نماینده انقلابی و ولایی برای کادر سازی و تربیت مدیران آینده ماموریت فرهنگی خود را انجام دهد.
2 – کمیسیون تحقیقات و آموزش با وزن بیشتری پذیرای معلمان و جامعه فرهنگیان باشد
3 – برنامه های آموزش و پرورش و اجرای آن در بیشتر مواقع معاونت محور است نه برنامه و محور و این باعث آسیب به معلمان و از همه مهم تر فرزندان این سرزمین است.
4 – اقتصاد آموزش و پرورش نیاز مند سمینار های علمی و استفاده از نخبگان اقتصادی کشور برای پیش برد اهداف اقتصادی علل خصوص معیشت معلم است.

جمعیت اسلامی فرهنگیان :
گلایه مندی کادر اداری دانشگاه فرهنگیان و رجایی که اکثریت از معلمان هستند نسبت به تفاوت و تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا نسبت به دانشگاه های وزارت علوم که باید این تفاوت ها در همه زمینه ها از بین برود.

کانون تربیت اسلامی :
حل مشکلات آموزش و پرورش نیازمند تخصیص بودجه های بیشتری است
در دوره های پیش مجلس با ابزار استیضاح به ثبات وزرای آموزش و پرورش لطمه زد همچنین جذب بی ضابطه نهضت و حق التدریس کیفیت معلمان را پائین آورد که این دوره باید اصلاح شود
عدم انتصاب مدیران در دانشگاه های فرهنگیان از بین کادر نخبگان اساتید و معلمان آسیب زا است.

جامعه اسلامی فرهنگیان :
توجه ویژه در مجلس دوازدهم به مدرسه محوری ضروری است
مجلس یازدهم با تصویب رتبه بندی سبب ساز مساعدت بیشتری به آموزش و پرورش شد
آسیب جدی در آموزش و پرورش بخاطر ماموریت های معلمان به سایر دستگاه های اجرایی بخاطر معیشت وجود دارد و مجلس می تواند با برنامه های بهبود معیشت آموزش و پرورش این امر بر عکس اتفاق بیفتد و از سایر دستگاه ها خواهان انتقال و ماموریت به این دستگاه شوند.

کانون فرهنگیان شاهد و ایثار گر:
استفاده از ظرفیت و توانمندی فرزندان نخبه شاهد و ایثار گر در ارکان تصمیم گیری آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات لازم است.

کربلایی (عضو شواری عالی آموزش و پرورش) :
از طریق مجلس باید تغییر گفتمان صورت پذیرد و نگاه مصرف گرایانه به آموزش و پرورش باید حذف شود.
طبق سند تحول دغدغه مندی اصلی در حوزه تربیت معلم و مربی است.

کانون مدارس اسلامی :
مهمترین مسئله معلمان انقلابی تربیت دانش آموز در تراز انقلاب و جمهوری اسلامی است.
جریان تربیت در کشور پراکنده است و بخشی دست وزارت ورزش،وزارت فرهنگ، شهرداری ها و … است و این باعث آسیب است و رکن اصلی تربیت آموزش و پرورش است که قوانین مهمی باید در این خصوص در مجلس مصوب شود.

انجمن دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان :
کادر سازی در تمام کشور باید مسئله اصلی باشد و این جمعیت جوان وارد شده در آموزش و پرورش باید کادر توانمند آینده ایران اسلامی باشند .
استفاده از ظرفیت خود فرهنگیان در هیئت علمی و کادر مدیریتی دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی ضروری است.

در ادامه جلسه مسئولین تشکل‌ها برخی از منتخبین مجلس نکاتی را بیان داشتند
بشیری نماینده پاکدشت :
در مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات ، تصمیات بر اساس خرد جمعی گرفته میشود و سعی میشود بهترین و پر بازده ترین قوانین مطرح و مصوب شود. جلسه امروز را بسیار موثر دیدم نظرات شما نمایندگان تشکل ها بسیار کارامد و اصولی است و جلسه بعدی را در مجلس خدمتتان هستیم.
در ادامه یزدی خواه نماینده مردم تهران ، ری ،اسلامشهر گفت :
هویت آموزش و پرروش به تزکیه و تربیت نسل آینده است.
دیدگاه و نظرات شما مارا حساس تر به مسائل آموزش و پرورش میکند.
حضور معلمان علاوه بر کمیسیون آموزش و تحقیقات در کمیسیون بودجه و تلفیق نیز امری ضروری است و دفاع و بیان نظرات در خصوص جلب نظر نمایندگان برای تخصیص بودجه مهم است.
وی در پاسخ نماینده یکی از تشکل‌ها گفت همانطور که مقام معظم رهبری بیان فرمودند در کار دستگاه‌ها نباید دخالت شود لیکن از طرفی به دستگاه‌های دولتی نیز توصیه شده که با نمایندگان مشورت شود و نمایندگان معلم هر یک تجربه بسیار موثری در آموزش و پرورش داشتند که می‌توان از این تجارب استفاده نمود

موسوی زاده نماینده اهواز :
فرهنگ سازی در کل جامعه برای کم کردن فاصله مردم با آموزش و پرورش و همدل کردن آنان با مدارس امری اجتناب ناپذیر است.
آموزش و پرورش امروز نیازمند عزت و احترام است.
استخدام و تغییر سیستم جذب نو معلمان اتفاق خوبی است که در این دوره اتفاق افتاد و باید بیش از پیش سختگیرانه تر و با دقت بیشتری تحقق یابد هرکسی شایسته نشستن بر این مسند مهم و آینده ساز نیست که باید در مجلس پیگیری شود و ما منتخبین معلمین وظیفه مهمی در دفاع از آموزش و پرورش خواهیم داشت

دکتر امیر نماینده اهواز  :
در مقابل کمبودها و نواقص آموزش و پرورش همه مقصر هستیم و باید نهاد های اجرایی و قانون گذار دست در دست هم دهند و آینده ای بهتر برای مهم ترین وزارت خانه کشور فراهم نمایند حتما از ظرفیت فکری تشکلهای فرهنگیان استفاده بهتری در مجلس خواهیم داشت.
.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *