چرا از تورم متنفریم

رسانه معلم #سواد اقتصادی برای دانش آموزان وجامعه امری ضروری است تا با قدرت تحلیل نقش مناسبی در برابر با دلالان و موج سواران حبابی وتصمیمات نادرست دولتمردان ایفا کنند وتحلیل های غیر واقعی شبکه های مافیایی اقتصاد را بشناسند وعلیه آنان موضع گیری ی وبلکه عمل اقتصادی انجام دهند جوامع بشری در علم اقتصاد با مبانی نظری متفاوت برای حل مشکلات مانند تورم ونقدینگی استفاده می کنند ودر اسلام تورم نتیجه احتکار نه تنها جرم است بلکه حرام است انباشت نقدینگی با استفاده از بهره ربا ومحاربه با خداوند است مال از آن خدا ست و انفاق آن برای بندگان خدا که عیال الهی هستند ضروری است

تورم از مشکلات روزمره کشور ماست و مردم قدرت تدبیر نظام سیاسی را با آن سنجه می کنند که متاسفانه دولت ها تا کنون در برابر با تورم شکسته خورده اند وبا افزایش دستمزد ها در صد جبران هستند که افاقه نکرد پژوهش زیر را با هم می خوانیم

 تورم که در کنفرانس بروکینگز در مورد فعالیت اقتصادی (BPEA) در 28 مارس مورد بحث قرار می گیرد، نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها به شدت از تورم متنفرند و معتقد نیستند که افزایش دستمزد به خنثی کردن افزایش قیمت نزدیک می شود.

یکی از دیدگاه‌های اقتصاددانان این است که پس از گذشت زمان کافی، دستمزدها با قیمت‌ها تطبیق می‌یابند و در نهایت همه چیز برابر می‌شود. اما مردم درک می کنند که این اتفاق بسیار کند می افتد. استفانی استانچوا، نویسنده از دانشگاه هاروارد، در مصاحبه ای با موسسه بروکینگز گفت: آنها بسیار فکر می کنند که دستمزدها بسیار کندتر از قیمت ها رشد می کنند.

طبق مقاله او – «چرا ما از تورم متنفریم؟» – ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی‌های اخیر که او انجام داده معتقدند قیمت‌ها به طور سیستماتیک سریع‌تر از دستمزدها افزایش می‌یابند. او می نویسد، علاوه بر این، زمانی که افزایش حقوق دریافت می کنند، مردم تمایل دارند آن را به عملکرد شغلی یا پیشرفت شغلی نسبت دهند تا تعدیل تورم.

با این حال، تورم، همانطور که توسط شاخص قیمت مصرف کننده اندازه گیری شد، 3.4 درصد در سال 2023 بود در حالی که متوسط ​​دستمزد ساعتی 4.1 درصد افزایش یافت. میانگین تورم از سال 2016 تا 2020 حدود 2 درصد بود، اما پس از همه گیری کووید-19 سه برابر شد (به 7 درصد در سال 2021 و 6.5 درصد در سال 2022). به دنبال کاهش سال گذشته، بسیاری از اقتصاددانان پیش بینی کردند که بهبود در سال جاری ادامه یابد.

استانچوا دو نظرسنجی از ساکنان ایالات متحده بین دسامبر 2023 و ژانویه 2024 انجام داد. در اول، او 1500 پاسخ به سؤالات چند گزینه ای و سایر سؤالات بسته را جمع آوری کرد. در مرحله دوم، او سؤالات باز پرسید و از تحلیل متنی برای ارزیابی پاسخ ها استفاده کرد. او می نویسد که به طور کلی، یافته های او به طور کلی با مقاله مهم سال 1997 توسط رابرت جی شیلر از دانشگاه ییل مطابقت دارد.

شرکت‌کننده میانه در نظرسنجی استانچوا گفت تورم در سال 2023 5 درصد بود، کمی بالاتر از تورم واقعی و گفت که آنها پیش‌بینی نمی‌کنند امسال بهبودی نداشته باشد. پاسخ دهندگان جمهوری خواه، زن و سیاه پوست تورم گذشته را بالاتر می دانند و انتظارات تورمی بالاتری نسبت به پاسخ دهندگان به طور کلی دارند.

تورم باعث ایجاد احساسات قوی در میان پاسخ دهندگان شد، از خشم گرفته تا ترس از آینده و احساس نابرابری. افراد کم‌درآمد (با درآمد کمتر از 40000 دلار) نسبت به افراد با درآمد بالاتر (با درآمد بیش از 125000 دلار) گزارش دادند که تورم را تعدیل کرده‌اند، از جمله کاهش کمیت و کیفیت کالاهایی که خریداری کرده‌اند و خرید کالاهای ضروری و غیر ضروری را به تاخیر انداخته‌اند. کالاهای ضروری با این حال، تعداد کمی از پاسخ دهندگان در تمام سطوح درآمد، افزایش خرید کالاها را در انتظار قیمت های بالاتر بعدا گزارش می دهند. علاوه بر این، حدود دو سوم از پاسخ دهندگان، از جمله پاسخ دهندگان با درآمد بالاتر، معتقدند که دستمزد افراد با درآمد بالاتر سریعتر از دستمزد آنها افزایش می یابد

نويسنده می نویسد: «بنابراین احساس واضحی از نابرابری وجود دارد.

پاسخ دهندگان از همه گرایش های سیاسی، تورم را به عنوان مهم ترین موضوع اقتصادی و اجتماعی رتبه بندی کردند. ثبات مالی در رتبه دوم قرار داشت، اما تورم به وضوح بالاتر از رشد اقتصادی، مراقبت های بهداشتی، بیکاری کم، دفاع ملی و آموزش قرار داشت.

پاسخ‌دهندگان بر اساس وابستگی سیاسی در مورد اینکه چه کسی یا چه چیزی را عامل تورم می‌دانند به شدت متفاوت بودند. جمهوری خواهان، رئیس جمهور بایدن و به دنبال آن سیاست های مالی و پولی را مقصر دانستند. در همین حال، دموکرات‌ها تقریباً به همان اندازه که طمع شرکت‌ها را مقصر می‌دانند، بایدن را مقصر می‌دانستند، در حالی که تعداد کمی از آنها سیاست‌های مالی و پولی را مقصر می‌دانستند در مقادیر زیر عدد اول مربوط به جمهوری خواه، عدد وسطی نمونه پر شده وعده سومی مروبط با دمکرات هاست

بایدن ودولت

24% جمهوری خواه

18% نمونه پر شده

12%دمکرات ها

طمع

8%

10%

13%

سیاست های پولی

8%

6%

5%

سیاست مالی

9%

6%

4%

جنگ و سیاست خارجی

4%

6%

5%

تقاضا در مقابل عرضه

4%

6%

7%

مکانیسم های سمت عرضه (به غیر از قیمت های ورودی)

4%

5%

5%

قیمت نهاده ها

4%

4%

5%

قیمت انرژی

6%

4%

1%

مکانیسم های سمت تقاضا

2%

3%

4%

افرادی که درآمد بالاتری دارند

4%

3%

2%

بدهی دولت

1%

2%

2%

کووید 19

1%

2%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *