رسانه معلم# پویش مهر جایگزین پرسش مهر شد تا دانش آموز پرسشگری را با واقع بینی محیط اطراف همراه کند وپیشرفت های محله و منطقه خود را ببیند و آن را با شعر وداستان و پادکست دیگر سبک های هنری بیان کند تا هویت محلی تقویت شود و دلبستگی به محله افزایش یابد و خدمات مدیران محلی در طول سال ها مقایسه شود وارزش مدیران مسئولیت پذیر و فعال از دیگر مدیران تمییز داده شود و دانش آموز با جغرافیا محله واستعداد ها وظرفیت های آن آشنا شود کتاب مدون را با کتاب طبیعت بخواند وکتاب را وسیله خوانش علمی برای محیط اطراف خود استفاه کند و تنها به الفاظ بدون معنا اکتفا نکند
در سال های قبل خانواده ها نیز در پرسش مهر شرکت می کردند ولی امسال در این گزارش از خانواده سخنی به میان نیامید ودر گذشته دامنه وقلمرو هنر ها گسترده تر بود وبا علایق دانش آموز همراهی بیشتری داشت که عناوین و رشتههای مسابقه فرهنگی، هنری و رشته و گرایشهای میان رشتهای در بخش فرهنگی عبارت بود از قسمت ادبی: شعر، داستان کوتاه؛ قسمت رسانه و فضای مجازی: وب نوشت، ویدئوکست و در بخش هنری قسمت هنرهای تجسمی: پوستر، عکاسی، تصویرسازی، طراحی، نقاشی، خوشنویسی نستعلیق، قسمت هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه: فیلم کوتاه (مستند، داستانی، پویانمایی، نماهنگ)، استندآپ کمدی و در بخش هنرهای آوایی سرود همگانی و در بخش رشته و گرایشهای میان رشتهای سخنوری بخش ویژه سخنی با رئیس جمهور بود
اما امسال رشته ها شامل پوستر، پادکست، داستان کوتاه، ویدئوکست، سرود، شعر، موشن گرافی، فیلم کوتاه و مستند است و بدیهی است ریزش شرکت کننده را بهمراه خواهد داشت گزارش زیر را با هم می خوانیم
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، هر سال رییس جمهور پرسشی را با عنوان «پرسش مهر» در حوزه تعلیم و تربیت برای دانشآموزان مطرح میکردند که با هدف جلب مشارکت فعال فرهنگیان و دانشآموزان، فعالیت بیشتر فضای فرهنگی جامعه و توسعه و افزایش حس مسئولیتپذیری مخاطبان انجام میشد.
اما امسال رییس جمهور «پویشمهر» را جایگزین «پرسش مهر» کرد که محورهایی مانند امیدواری دانشآموزان نسبت به آینده و پیشرفت کشور، اهمیت بیان روایت پیشرفت برای دانشآموزان، بسیج انگیزههای دانشآموزان برای پیشرفت ایران قوی و تشویق دانشآموزان برای روایت خلاقانه و هنرمندانه برداشت میشود.
براساس محورهای درنظر گرفته شده در پویش مهر، آموزش و پرورش باید برای این مسائل که راهبردهایی را دربر دارد، دانشآموزان را نسبت به آینده خود و کشور امیدوارتر کند
این راستا، آیت الله ابراهیم رییسی در توضیح پویش مهر گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفتهای بسیاری در همه بخشها و مناطق کشور داشته است. شما دانشآموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب است که از وضع گذشته باخبر بشوید و بدانید که چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم.
رئیس جمهور خطاب به دانشآموزان افزود: شما دانشآموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، میتوانید پیشرفتهای کشور را به تصویر بکشید. حتماً شهر و روستای شما پیشرفتهایی داشته، مجموعه کشور علیرغم همه تهدیدها و تحریمها و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، پیشرفتهای شگفتانگیزی داشته است.
براین اساس، وزارت آموزش و پرورش ۱۸ آذر ۱۴۰۲ از آغاز فرآیند ثبتنام در پویش مهر امسال در رشتههای مختلف خبر داد و اعلام کرد که دانشآموزان علاقهمند تا پایان بهمن ماه سال جاری فرصت دارند در رشته مورد علاقه خودشان ثبت نام کنند.
براساس اعلام آموزش و پرورش، رشته های پویش شامل پوستر، پادکست، داستان کوتاه، ویدئوکست، سرود، شعر، موشن گرافی، فیلم کوتاه و مستند است.
پس از ثبتنام بیش از ۳۲۸ هزار دانش آموز در این فرآیند پویش مهر امسال، برای نخستین بار سایت تخصصی پویش مهر در ۲۰ دی راهاندازی شد تا دانشآموزان آثار خود را در این سایت بارگذاری و ثبت کنند
این راستا، حجتالاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره آخرین آثار ارسال شده برای پویش مهر ریاست جمهوری اظهار داشت: امسال پویش مهر را به جای پرسش مهر داریم که تاکنون ۵۰۰ هزار دانشآموز در این فرایند ثبتنام کردند و در رشتههای مختلف آثار خود را ارسال میکنند.
وی افزود: همچنین امسال یک پایگاه برای پویش مهر طراحی شده است و آثار در آن پایگاه جمعآوری میشود و آثار ارسال شده تا اردیبهشت داوری خواهد شد.
معاون پرورشی و فرهنگی ادامه داد: نفرات برتر دانشآموزی پویش مهر در اردیبهشت و خرداد مشخص خواهند شد همچنین آمار معلمان پس از جمعآوری آثار آنها اعلام میشود