نامه سر گشاده به رییس جمهور محترم

باسمه تعالی

نامه سر گشاده به رییس جمهور محترم

فبشرعباد ، الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه

محضر مبارک ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

احتراما معروض می دارد اینجانب به عنوان یکی از آحاد ملت همیشه در صحنه انقلاب، که در ایفای تکلیف شرعی و تعهد به اسلام ناب و انقلاب وکشور در انتخابات دو دوره ریاست جمهوری با راه اندازی تشکیلات موسع کشوری و بسیج همه جانبه  اساتید معزز و دانشجویان عزیز و همکاران محترم دانشگاه فرهنگیان جهت حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب حضرتعالی به عنوان گزینه بلا منازع و برتر،  با تمامی وجود انجام وظیفه نموده ام، اینک نیز به عنوان برادری دلسوز که  به مرحمت  رب العالمین عمر خود را در تربیت معلمان کشور مصروف داشته، نسبت به احصاء اولویت های تحولی که آن رییس جمهور عزیز ولایی با  عنوان «سند انتظار» به وزیر محترم  آموزش و پرورش ابلاغ فرموده اید نکات قابل تامل و نگران کننده ای را  ملاحظه و لذا استدعا  دارم با نظر خواهی از متخصصان باتجربه مورد بازخوانی و تجدید نظر قرار دهید. بطور  مثال اجمالا از انچه که  فقط در بند (1) و مرتبط به دانشگاه فرهنگیان و شیوه های جذب را  مرقوم داشته اید یاد اور می شوم که این مطالب دقیقا  همان سیاست هایی است که در دولت ۸ ساله قبل تلاش می شد تا بر دانشگاه روا بدارند  ( شعار مشهور دولت قبل( ۳+۱) دانش از دانشگاه ها و مهارت از  دانشگاه فرهنگیان(. و باعث شد  مقام معظم رهبری خود میدان دا ر ساحت تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان شده و از آن تاریخ تا به اکنون بیش از 34 بار از دانشگاه  فرهنگیان سخن بمیان آورده و توصیه های همه جانبه داشته اند.

از جمله نکات قابل تامل در این بند  عبارتند از:

 ۱)  پذیرش دانشجوی کارشناسی با واسپاری به دیگر دانشگاه ها وبورسیه نمودن آنان از سال سوم دانشجویی

۲)  پذیرش  دارندگان مدرک لیسانس جهت دوره کارشناسی ارشد با عنوان تربیت معلم حرفه ای مقید به شروط:

الف)  بتوانند بدون تعهد دبیری  تحصیلات  خود را دانشگاه فرهنگیان با موفقیت به اتمام برسانند

ب)   هرگاه در ازمون صلاحیت معلمی  سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش قبول شوند انگاه می توانند به استخدام آموزش و پرورش در آیند

ج) همچنین امده است که تا ۱۴۰۳  سی(۳۰) درصد از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید شامل  این دانشجویان باشد که این  معنا مستفاد می شود، من بعد پذیرش دانشجوی  متعهد دبیری کارشناسی در سقف ۷۰ درصد خواهد بود و قطعا در چشم اندازطراحان متن فراتر از این مطرح است و  مقدمه ای است برای سال‌های بعد  که کلاً تعهد دبیری را حذف کنند . و از همه مهم تر مرجع صلاحیت عمومی آنان بر عهده مرکز سنجش وزارت تعیین شده پس انگاه این افراد به پذیرش آموزش و پرورش در خواهندآمد،( کافی است به عواقب این طرح مشابه آنچه که در برگزاری دوره های ماده 28 در باورمندی و تربیتی رخ داده است جویا شوید) در حالیکه دانشگاه فرهنگیان مرجعیت کار تربیت معلم را برعهده دارد و از جمله سیاست های تاسیس دو پردیس در هر استان تحت اموزش مستمر قرار دادن   همه فرهنگیان در ۳۰ سال سنوات کاری است  و می باید صلاحیت های تربیتی مهارتی و علمی فرهنگیان توسط  این دانشگاه  به انجام برسد .عجیب است که در زیر مجموعه مرکز سنجش  وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد. به هر حال این رویکرد  حذف تعهد  مشروط  (یک جانبه ای که هم اینک در بدو پذیرش دانشجوسابقه موفق دیرینه دارد وباور معلم شدن را به دانشجو تلقین می کند و چنانچه در حین تدریس مسئولان ارزشیابی دانشگاه به ناتوانی دانشجو اطمینان یابند می توانند لغو تعهد نمایند) که به گفته سرپرست معاونت توسعه وزارت خانه بر مبنای صرفه جویی صورت می پذیرد ریل گذاری خطرناکی است که  دست اندرکاران دولت قبلی بر آن اصرار و ابرام داشتند و اگر  پذیرش دانشجو  را در دانشگاه فرهنگیان به ۳۰۰۰ نفر تقلیل دادند در اجرای این سیاست بود.  حال  انتظار از دولت ولایی عزیزی چون جناب آقای دکتر رئیسی آن است که در این خصوص تدبیری  به خرج دهند تا دوباره آموزش و پرورش در تله این تفکر گرفتار نشود. (تجربه تلخی که پس از انقلاب در دو دوره نسبتا طولانی یک بار  در سالهای ۷۰ و ۸۰ با حذف تعهد دبیری رخ داد و با واگذاری پذیرش  به دانشگاهها  هم مراکز تربیت بطور جدی به  انحلال دچار و  برای آموزش و پرورش مشکلات عدیده پدید اورد و بار دیگر در دولت قبلی .

حقیقت آن است که دانشگاه های فعلی با توجه به رویکرد صرف دانشی و غلیه جو سیاسی حاکم برآن و فقدان بسترهای ملازم تربیتی نمی توانند  مسئولیت تربیت معلم را برعهده بگیرند. این کار بسترهای ویژه و استانداردی را در یک دوره هدف گرا  وهمه جانبه  و چند ساحتی می طلبد و بدین منظور بود که  مطابق فرمایش مقام معظم رهبری حفظه الله,  این کار را دیگر دانشگاه ها نمی توانند بکنند و کار دانشگاه فرهنگیان است, و به همین جهت این وظیفه  دردو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تجمیع شد.

 همچنین از جمله سفارش های رئیس جمهور معزز و محترم در بیان اولویت بخشی جذب، استفاده از نخبگانی است که توسط بنیاد نخبگان معرفی می شود .واقعیت این است که نخبه در  آموزش و پرورش تعریفی متفاوت  با انچه در بنیاد نخبگان تعریف می شود، دارد. در آموزش و پرورش باید  بر روی نیرویی سرمایه گذاری کرد که  اطمینان داشته باشیم  در آپ ماندگار است وعلاوه بر عالم بودن به شغل معلمی عشق بورزد و در ساحت های تربیتی و مهارتهای چند ساحتی  برجسته باشد. حقیقتا قد و قامت  «دانش» در آموزش ابتدایی و متوسطه مرتفع نیست و این ساحت های مرتفع تربیتی و مهارتی است که  نقش معلم را موفق جلوه می دهد. به همین جهت از تفاوتهای اساسی دانشگاه فرهنگیان با دیگر دانشگاه ها در« آموزش علوم» است و نه صِرف علوم محض. ودرآمیختکی و جدا ناپذیری  محتوا و متن  با پداگوژی و تکنولوزی در آموزش های دانشگاه فرهنگیان اصلی غیر قابل منفک تلقی می شود.اگر حضرت اقا امر به جهاد تبیین داده اند ، مرکز ثقل این جهاد، آموزش عمومی است که بر عهده آموزش و پرورش است و نقش بی بدیل معلم در ایفای این جهاد بر کسی پوشیده نیست و زمانی می تواند این نقش آفرینی را به درستی به سرانجام رساند که خود به تعبیر امیرالمومنین  علی علیه السلام« من نصب نفسه للناس اماما فعلیه ان یبداء بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره» واجد ملکات رسالت معلمی شده باشد و دانشگاه فرهنگیان اگر بر مبنای سند تحول عهده دار این وظیفه شده است به خاطر آن است  تا با بستر سازی یک دوره ۳ تا ۴ ساله شبانه روزی بتوانند انان را باورمند به ارزشهای اسلام و انقلاب و متخلق به فضایل اخلاقی و توانمند در عرصه های  تربیتی  و  مهارتی  این رسالت انبیائی کند.  بدین منظور از جمله تمهیداتی که توسط مجلس شورای اسلامی وقت صورت گرفت احیای تعهد دبیری بود تا دانشجویان مستعدتر جذب شده و علاوه بر آن  نیروی انسانی تربیت شده به راحتی از دستگاه آموزش و پرورش خارج نشوند و پس از تحصیل در مناطق مورد به مدت حداقل دو برابر تحصیل خدمت کنند . اینکه گفته می‌شود با حذف تعهد دبیری صرفه جویی اقتصادی صورت می پذیرد به دلایل مختلف پذیرفتنی نیست زیرا اکثر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از قشر متوسط به پایین جامعه به شمار می آیند و دریافت حقوق  حداقلی(  با کسر 25 تا45 درصد از سوی دانشگاه) برای تامین هزینه های دوره تحصیلی آنان بسیار ضروری است و علاوه بر آن از آغاز این دوره در منزلت شغل معلمی تاثیر مثبت دارد و اگر این تعهد حذف بشود تاثیری بس منفی در جذب دانشجویان مستعد و عدم قبول خدمت در مناطق مورد نظر آپ خواهد شد .( برگزاری مشروط یک ساله اجرای ماده ۲۸ در ارزیابی‌های چند جانبه مسئولان موید این بحث است).

بی شک همگی بر این باوریم که گزینش و انتخاب و استخدام معلم ، یکی از مهمترین  و سخت ترین گزینش برای هردولت و نظامی بشمار می رود زیرا  مسئولیت آموزش و ایجاد باور به سیاست های فرهنگ عمومی کشور و همراهی ملت  با نظام را بر عهده دارند و به فرمایش مقام معظم رهبری هرگونه اهتمام در این خصوص سرمایه گذاری است نه هزینه کرد، چگونه است که در هر کشوری برای روز مبادای جنگ  (که ممکن است در طول یک قرن هم اتفاقی نیفتد ) دانشگاه نظامی شبانه روزی  ایجاد می شود تا حب وطن دوستی و وفا داری به کشور و پرچم  بصورت باورمند و ملکه در نظامیان ایجاد شود ویا چگونه است که حتی  در تیم های ورزشی  الزام  ورزشکار در   پذیرش برنامه های  تربیتی مهارتی شبانه روزی (از خواب و خوراک و … ) از جمله شروط  تعهد  بشمار رفته و هزینه های این بخش هزینه تلقی نشده و مفتخرانه عنوان سرمایه گذاری به خود می گیرد، اما  در تربیت معلمی   باورمند به ارزشهای اسلام و انقلاب و ایران عزیز هزینه تلقی شود

از جمله سفارشهای ولایی مقام معظم رهبری به مسئولان نظام  سرمایه گذاری در بخش تربیت معلم  و اهتمام در رفع مشکلات و تامین نیازهای آنان، مطابق استاندارد یک دانشگاه شبانه روزی در تراز نظام جمهوری اسلامی در سه حوزه نیروی انسانی، فضا و تجهیزات  است. امروزبا تشکیل دولت ولایی حضرت عالی بهترین فرصت برای تحقق این امر در دو دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی  باید بشمار آید. این امر  تنها و تنها با فرماندهی شما  تحقق  خواهد یافت، بیش ازآن اهتمامی که در آزاد سازی ساحل ها  نقش آفرین بودید  تقاضا دارد مسئولان این دو دانشگاه را یاری نمایید تا بتوانند همه ی همت خود را به امر تربیت معلم اختصاص دهند و ان شاءالله  با اجتناب از تجزیه واحاله وظایف دانشگاه فرهنگیان به دیگر دانشگاه ها، امیدوارم در آینده شاهد ثبت  این مطلب در اوراق تاریخ کشور و انقلاب باشیم که:  از مهم ترین اولویت های تحولی دولت اوّل رییس جمهور ولایی جناب آقای دکتر رئیسی ، آزاد سازی مراکز آموزشی بلا استفاده و یا بازگرداندن مراکز اموزشی  با سابقه تاریخی درخشان در تربیت معلم ( در  وزارتین آپ و علوم تحقیقات و فناوری ) به دو  دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی بوده است .

و ما توفیقی الّا بالله العلی العظیم

خداوند یار و یاورتان

15 دی ماه 1401

اسدالله اسدی گرمارودی

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *