سخنرانی مهندس محمود فرشیدی برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بجنورد: ۱۲ دولت و ۱۵ وزیر!

با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و نقش موثر دولت جوانگرا و انقلابی در حمایت از آموزش و پرورش، مهندس فرشیدی دبیرکل مروری گذرا داشت بر عملکرد دولت های پس از انقلاب در عرصه آموزش و پرورش.

این سخنرانی به دعوت دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بجنورد و در فضای مجازی ایراد شده است.
فرشیدی در ابتدا ضمن اشاره به بیانیه گام دوم و مسئولیت سنگین جوانان در عرصه های اجتماعی، سیاسی و به خصوص انتخابات وظیفه ی دانشجومعلمان بسیجی را مضاعف دانست. او در ادامه یادآور شد:

1- برای ارزیابی عملکرد دولت‌ها در حوزه آموزش وپرورش نیاز به شاخص و دستگاه اندازه گیری داریم.

2- شاخص اندازه گیری باید از اهداف نظام و انقلاب و قانون اساسی استخراج شود.

3- در نظام اسلامی هدف از تشکیل حکومت تحقق جامعه صالح و هدایت مردم به سوی حیات طیبه است.

صفحات 177و314 سندتحول و نیز در مقدمه و اصول دوم و سوم و کلیت قانون اساسی و همچنین رهنمودهای امام خمینی (ره) ومقام معظم رهبری
اسارع دارد که در نظام اسلامی برخلاف نظام سرمایه داری هدف حکومت علاوه برتامین رفاه و تأمین اجتماعی و امنیت، «هدایت مردم» است

4- با توجه به موارد فوق مسئولیت آموزش و پرورش به عنوان قدرتمندترین بازوی فرهنگی نظام تربیت جامع الاطراف اسلامی آینده سازان کشور می باشد.

5- با این مقدمه و با الهام از رهنمودهای امام خمینی و مقام معظم رهبری و سند تحول می‌توان شاخص‌هایی را برای ارزیابی عملکرد دولتها در حوزه آموزش و پرورش شناسایی کرد که به عنوان نمونه به شش شاخص اشاره می شود:

*شاخص اول: آموزش وپرورش امر حاکمیتی است نه از امور واگذاری *
<که در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب هم تاکید زیادی بر این امر شده است که آموزش و پرورش باید در چهارچوب مبانی و اصول انقلاب اسلامی اداره شود و قابل واگذاری نیست.

شاخص دوم هدف عالی آموزش و پرورش تربیت است نه صرفا آموزش. سندتحول نیز در صفحات 177و 314
بر این موضوع اشاره دارد.

شاخص سوم عدالت آموزشی و تربیتی از اهداف اصلی آموزش و پرورش می باشد.
که تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در این موضوع، نشان دهنده ی اهمیت آن است.

شاخص چهارم جذب معلم منحصرا باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شود.
در دیدار رهبر معظم از دانشگاه فرهنگیان، ایشان بر روحیه و انگیزه معلمی بعنوان لازمه ی تحول نام بردند ولی متأسفانه در این سال ها با برخی بی تدبیری ها، تعداد جذب از طریق ماده ۲۸ و غیره بسیار بیشتر از جذب این دو دانشگاه بود.

شاخص پنجم آموزش و پرورش امر سرمایه گذاری و تولید سرمایه اجتماعی است نه هزینه ای ومصرفی.
در سیاستهای ابلاغی
نیز بر این امر تاکید زیادی شده است که شرایط و اعتبارات برای ارتقا و تحول آموزش و پرورش باید مهیا بشود.
اینجا تربیت انسان ها مطرح است. بنابر حدیث حضرت امیرالمومنین انسان ها معادن و ثروت هستند. چون بعضی متوجه این موضوع نمی‌شوند گمان میکنند که آموزش و پرورش مصرفی و هزینه زا است.

شاخص ششم وزیرآموزش و پرورش باید آموزش و پرورشی و از جنس معلمان باشد
اگر ما قائل هستیم که کار تعلیم و تربیت تخصصی است، باید یکان آن در اختیار همان گروه باشد نه کسانی که از بیرون و بدون شناخت وارد میشوند. جایگاه معلم و نقش آموزش و پرورش متفاوت از دانشگاه است.نتیجه ی ورود عناصر بیرون از آموزش و پرورش، کم هزینه اداره کردن آن از طریق کاهش کیفیت آموزش، تعطیلی امور تربیتی، تربیت معلم و… بود.

در ادامه ایشان در قالب یک جدول به بررسی عملکرد دولت ها در آموزش و پرورش پرداختند و توجه جدی را متوجه دولت ها به عنوان سیاست گذار اصلی دانستند. در خصوص جدول ایشان در قسمت توضیحات نکاتی را طرح نمودند که بسیار حایز اهمیت است.
ایشان در ادامه اظهار داشت: دولت اول، دولت موقت آقای بازرگان بود که وزیر آقای سروری فرصت چندانی برای کارها نداشت.

دولت دوم دولت شهید رجایی و و باهنر هم با شهادت هر دو ناتمام ماند.

دولت سوم آقای مرحوم پرورش وزیر بودند. دولت چهارم آقایان اکرمی بودند.

دولت پنجم و ششم آقای دکتر نجفی بودند. دولت هفتم آقای مظفر که از دبیران برجسته و رزمنده دفاع مقدس بودند. دولت هشتم آقای حاجی بودند که از آموزش و پرورش نبودند. دولت نهم بنده توفیق خدمت به داشتم و بعد آقای دکتر احمدی به عنوان وزیر آموزش و پرورش
انتخاب شدند ‌و در دولت دهم آقای حاجی بابایی از چهره های با سابقه آموزش و پرورش و نماینده مجلس بودند.
دولت یازدهم آقای فانی که از ابتدا در آموزش و پرورش بوده اند و سپس آقای آشتیانی که از وزارت علوم بودند. دولت دوازدهم آقای بطحایی از چهره باسابقه آموزش و پرورش بودند و سپس آقای حاجی میرزایی که ایشان هم در این وزارت خانه سابقه داشتند.

جدول بررسی عملکرد دولت ها در خصوص آموزش و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *