معلم شدن با اعمال شاقه؛ پردیس‌هایی که در الفبای امکانات درمانده‌اند

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است که تربیت معلم در آموزش و پرورش مبتنی بر آنچه در اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین عنوان شده است با بازگشت به سیاق چند دهه پیش و البته با رنگ و لعابی امروزی، دوباره آکادمیک شده است؛ دانشگاه‌های تعطیل شده تربیت معلم دیروزی ۶-هفت سالی است که در قالب دانشگاه فرهنگیان بار دیگر آغاز به کار کرده‌اند تا مجرای دانشگاهی و حرفه‌ای برای علاقه‌مندان به شغل معلمی باشند.

براساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش، تنها مسیر رسمی جذب معلم باید از دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی صورت بگیرد؛ نظریه‌ای که اگرچه روی کاغذ قابل توجه بوده، اما با نارسایی‌ و کمبود‌هایی در عمل، باعث شده است انتظارات از دانشگاه‌های تربیت کننده معلم با واقعیت سازگاری نداشته باشد.

درست است که دانشگاه فرهنگیان نسبت به دانشگاه‌های دیگر به‌طور تقریبی نوپا محسوب می‌شود، اما با توجه به وظیفه خطیر آن و جامعه مخاطبان به‌نسبت بالا و ارتقا سطح دانشی داوطلبان این دانشگاه که سال به سال رتبه‌های بهتری برای ورود به این آکادمی معلمی صف می‌کشند، تامین حداقل امکانات انتظاری ماورایی و ناروا از این دانشگاه نخواهد بود.

معلم شدن با اعمال شاقه؛ پردیس‌هایی که در الفبای امکانات درمانده‌اند

اوضاع نابسامان خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان

یکی از شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان حضور دانشجومعلمان در خوابگاه و فرایند تحصیلی یکپارچه آنهاست، به گونه‌ای خوابگاه در معنای رایج برای سایر دانشجویان دانشگاه‌های کشور نیست و کارکردی فراتر از آن دارد.

با وجود تعریف این جایگاه برای خوابگاه‌های دانشجومعلمان، اوضاع آنطور که باید رضایت‌بخش نیست و در برخی موارد حداقل‌های یک زندگی دانشجویی هم در آن رعایت نشده است.

چندی پیش حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره خوابگاه‌های دانشجویی گفته بود که خوابگاه دانشگاه دوم برای دانشجومعلمان است و مهارت محوری و رونق تولیدات دانشجویی را مورد توجه داده‌ایم.

معلم شدن با اعمال شاقه؛ پردیس‌هایی که در الفبای امکانات درمانده‌اند

دانشکده‌ای در مجاورت پالایشگاه

اوضاع پردیس شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان آن‌طور که دانشجومعلمانش مدعی شده اند تعریفی ندارد؛ جمعی از دانشجویان مرکز آموزش عالی شهید مطهری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات عدیده‌ای که این پردیس و خوابگاه مربوط به آن‌ دارد، اظهار کردند: یکی از مشکلاتمان مجاورت دانشگاه با مخزن پالایشگاه است که همین موضوع ضمن خطراتی بالقوه بسیاری از دانشجو معلمان را نگران می‌کند، علاوه بر آن وضعیت جابه‌جایی از خوابگاه تا دانشگاه مناسب نیست و دانشجو معلمان برای رفت و آمد باید در حاشیه بزرگراه نسبت به جابه جایی خود اقدام کنند.

آنها با اشاره به اینکه امکانات خوابگاهی دانشگاه هم با نیازهای دانشجویان همخوانی ندارد، گفت: وضعیت جغرافیایی نامناسب، کمبود جا و مشک فقدان امنیتی که اطراف دانشگاه و خوابگاه وجود دارد دانشجو معلمان را دچار مشکل کرده است.

این دانشجومعلمان گفتند تاکنون رایزنی‌های بسیاری با مسئولان دانشگاه و حتی ستاد مرکزی برای بهبود اوضاع انجام شده است اما تاکنون رایزنی‌ها به عمل منجر نشده و همچنین شرایط مانند سابق ادامه دارد.

امکان جابجایی پردیس دانشگاه شیراز فراهم شده است

به دنبال شرح واقعه‌ای که دانشجومعلمان دانشگاه شیراز از اوضاع خوابگاه و دانشگاهشان داشتند، موضوع را از رئیس دانشگاه فرهنگیان پیگیری کردیم؛ خنیفر درباره پیگیری اوضاع این خوابگاه و پردیس دانشگاه و خوابگاه آن به خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با توجه به درخواست‌هایی که از مشکلات پردیس شهید رجایی شده بود برای حل مشکل آنها اقدام کردیم و روز گذشته با حضور نمایندگان شیراز نامه برای جابه‌جایی این دانشگاه زده شده است تا برای مهر ۹۷ در محلی مناسب دانشجویان اسکان داده شوند تا خوابگاه مناسبی هم داشته باشند.

خنیفر تصریح کرد: البته باید شورای گسترش وزارت علوم هم موافقت‌های نهایی را با این جابه‌جایی داشته باشد تا کار به نتیجه برسد. اکنون به دنبال پیگیری این موضوع هستیم و اگر تا کنون این اقدام به ثمر نرسیده است ب دلیل موافقت نکردن شورای گسترش با این جابه‌جایی بوده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که آیا در این دانشگاه با وجود کمبود جا برای سال تحصیلی آینده جذب دانشجو انجام خواهد شد یا خیر تصریح کرد: هیچ تحمیلی بر پردیس‌های دانشگاهی مبنی بر جذب دانشجو نداریم و زمانی که پردیس‌ها فضای لازم داشته باشند به آنها سهمیه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: امسال ۱۰ هزار دانشجو معلم دوره چهار ساله و ۱۰ هزار دانشجو معلم دوره یکساله فارغ‌التحصیل شده و برای سال تحصیلی آینده در هر کدام از پردیس‌هایی که ظرفیت پذیرش وجود داشته باشد دانشجو معلم پذیرفته می‌شود؛ همچنین از تمام استان‌ها درخواست کرده‌ایم تا چنانچه فضای خالی دانشگاهی وجود داشته باشد به دانشگاه فرهنگیان اجاره دهند تا از امکانات آن‌ها برای تحصیل دانشجو معلمان استفاده کنند.

البته پیش از این در سال ۹۳ بود که هیئت کارشناسی به انتقال دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز اشاره کرده بود و قرار بر این بود راهکار‌های مناسب انتقالی در دست بررسی قرار گیرد، اما همچنان این موضوع بلاتکلیف باقی مانده است تا ترتیب اثری برای جابه‌جایی نداده‌اند.

 

دانشجویانی که تسهیلاتشان روی کاغذ جا خشک کرده است

اوضاع دانشجومعلمان که قرار است تربیت نسل آینده را به دست بگیرند فارغ از بلاتکلیفی حقوق و کسورات آن، تصمیم ناگهانی دوره رزم برای پسران و شرایط مبهم استخدامی که بخش عمده‌ای از مشکلات آنهاست در ابتدایی‌ترین  امکانات هم تعریف ندارد و معلوم نیست دانشجویی که هر روز دغدغه تامین و سر و سامان دادن به حق و حقوق اولیه خود را دارد، چطور می‌خواهد با فراغ بال مسئولیت خطیر معلمی را تمرین کند؟

دانشگاهی که هر ساله برای پذیرش مجاری ورودی را تنگ‌تر می‌کند تا غربالی از برترین‌ها را برای تحصیل انتخاب کند چطور در تامین امکانات اولیه دانشجویانش این چنین سختگیرانه اقدام نکرده است؟ بی‌شک که تربیت با کیفیت دانشجویان برای بدون تحمل هزینه‌های مربوط به آن امکان‌پذیر نیست و تنهاا طرح‌ها و اهداف‌های فعالیت دانشگاه را روی کاغذ ماندگار می‌کند؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *