به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، نمایشگاه ملی اسباب‌بازی و سرگرمی با حضور ده‌ها شرکت و واحد تولیدی از مناطق مختلف کشور، با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولیدی صنعت اسباب‌بازی  با حضور ۸۰ تولید‌کننده داخلی و بیش از هزار نوع اسباب بازی سرگرمی در محل کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

حضور تولیدکنندگان بازی‌های فکری و الکترونیکی بخش قابل توجهی از نمایشگاه را به خود اختصاص داده است که با استقبال خوبی هم از سوی خانواده‌ها روبرو شده‌ است، در میان غرفه‌های متعدد بازی‌های فکری و الکترونیکی یک غرفه عرضه عروسک که نشانه‌هایی از ایرانی و بومی بودن در آن دیده می‌شود توجهم را جلب می‌کند، مدیر این غرفه نیلوفر جلیلوند عروسک‌سازی است که 5 سال در این حوزه فعال شده است، وی در گفت‌وگوبا خبرنگار فارس می‌گوید: وقتی وارد بازار کار در حوزه اسباب بازی شدم بازار فروشم تنها محدود در فضای مجازی بود، اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که بسیاری از فعالان این عرصه  مثل من با وجود توانمندی‌های بسیار  به دلیل ناشناخته بودن، تولیدشان بسیار محدود است؛ بنابراین با مشورت گرفتن از کارشناسان این حوزه تصمیم گرفتم، انجمنی  عروسک‌سازان را تشکیل دهم.

وی ادامه می‌دهد: این روش که می‌تواند پلی میان عروسک‌سازان، مردم و کانون پرورش فکری ایجاد کند،  خوشبختانه مورد حمایت کانون قرار گرفت.

خالق عروسک ویزقولک می‌گوید: تمام تلاشم این است که با همراهی هنرمندان عروسک‌ساز بتوانم جای خالی عروسک‌های ایرانی را در میان خانواده‌ها پر کنم. این هدف تنها با یک کار گروهی و ورود تعداد بیشتر عروسک‌سازان به میدان ممکن می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در شمال، جنوب، شرق و غرب ایران هنرمندان زیادی در حوزه عروسک‌سازی فعال هستند که شناخته شده نیستند و انجمن عروسک‌سازان در نظر دارد با معرفی این افراد به تسهیل شرایط کاری آنها کمک کند، چرا که بسیاری از آنها برای امور بازاریابی و تهیه مواد اولیه مشکل دارند.

اتفاقات خوبی که در یک سال گذشته برای مجموعه عروسک‌سازان رخ داده است، دل این بانوی عروسک‌ساز را به ادامه طی این مسیر گرم کرده است و می‌گوید: سعی ما این است که آثارمان کپی، کارهای دیگران نباشد و با قیمت‌های مناسب آنها را عرضه کنیم. تمام عروسک‌سازان با عشق وارد این عرصه شده‌اند و البته بازخورد خوبی هم از فعالیت‌شان در این حوزه گرفته‌اند.

 

جلیلوند با بیان اینکه 150 هنرمند عروسک‌ساز در کشور فعال هستند، اظهار داشت: بخشی از عروسک‌های بومی هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

قررا بود این نمایشگاه با توجه به شعارش از جنس تولید و فرهنگ ایرانی حمایت کند اما …

حضور پوپک عظیم‌پور پژوهشگر عروسک‌های آیینی و بومی ایرانی در این نمایشگاه نظرم را جلب می‌کند و از او می‌پرسم که این نمایشگاه را چطور ارزیابی می‌کند؟ عظیم‌پور با اشاره به اینکه نزدیک یک دهه است  که برای بازگرداندن عروسک‌های مادرسازِ دستدوزِ بومی به دنیای بازی کودکان در حال تلاش است می‌گوید: جای تاسف است که عروسک‌های بومی اقوام ایرانی در این نمایشگاه به صورت محدودی به نمایش گذاشته شده‌اند.

این پژوهشگر عروسک‌های آیینی و بومی ایرانی با بیان اینکه نهضت ساخت عروسک‌های مادرساز دست‌دوز بومی چند سالی است شکل گرفته و بسیار به اقتصاد خانواده‌های روستائی کمک کرده است، اظهار داشت: عروسک‌های بومی باید در این نمایشگاه معرفی شوند و بازار فروش داشته باشند، کارهای علمی و پژوهشی مگر چقدر می‌تواند به خانواده‌ها بقبولاند که از محصولات بومی کشورشان استفاده کنند.

عظیم‌پور می‌گوید: عمده اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های ارائه شده در این نمایشگاه با الگوبرداری از نمونه‌های غربی ساخته شده و نمی‌توان نمایشگاه را نمایشگاه عرصه محصولات ملی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه نمونه‌های الگوبرداری شده جذابیت نمونه‌های اصلی را ندارد و طراحی و رنگ آمیزی‌ها خیلی دقیق صورت نگرفته است، بیان داشت: نگرش بومی و ملی در تولید محصولات کپی برداری شده وجود ندارد.

این پژوهشگر عروسک‌های آیینی و بومی ایرانی از روش تبلیغ اسباب‌بازی‌های بومی و قدیمی در کشورها دیگر سخن گفت و اظهار داشت: معمولا در کشورهای مختلف در چنین بازارهایی در کنار ارائه اسباب‌بازی‌های ماشینی و الکترونیکی، یک راسته برای معرفی و فروش عروسک‌های دست‌ساز و بازی‌هاس بومی درنظر گرفته می‌شود.

وی می‌افزاید: بازی‌ها و عروسک‌های بومی و اقوام ایرانی ظرفیت بسیاری برای ایده‌پردازی و بروزرسانی دارند، اما به نظر می‌رسد زیرساخت‌های تولید اسباب‌بازی در کشور ضعیف است  وگرنه استقبال از بازی‌های غیرالکترونیکی در جهان مناسب است، نمونه شناخته شده آن کمپانی «لگو» است که با شناخت زیرساخت‌های فرهنگی و با پژوهش بر ذائقه کودکان فروش بسیار بالایی در جهان دارد.

عظیم‌پور معتقد است: اگر این بستری برای تولید عروسک‌های بومی فراهم شود، قطعاً این عروسک‌ها می‌توانند سفیر فرهنگی ایران و در دستان کودکان جهان باشند.

یک غرفه‌دار دیگر هم از ارائه محصولات وارداتی به جای تولید داخلی در این نمایشگاه شکایت می‌کند و می‌گوید: محصولات وارداتی با لگوی تولیدات ایرانی عرضه می‌شود و این برای تولیدکنندگانی داخلی ناراحت کننده است،چرا وقتی توان تولید و اشتغال‌زایی وجود دارد جلوی واردات را نمی‌گیرند.

البته کم سلیقگی و شتابزدگی در تولید، رنگ‌آمیزی و طراحی بسیاری از اسباب‌بازی‌های تولید  عرضه شده در این نمایشگاه  توی ذوق مخاطب می زند، ضمن اینکه عمدتاً نشانی از بومی سازی در تولید محصولات دیده نمی‌شود و بیشتر تولید‌کنندگان تنها به کپی محصولات از نمونه‌های خارجی اقدام کرده‌اند. این‌ مسأله را مادر رضای ۴ ساله  که پس از بازدید از نمایشگاه خسته در گوشه‌ای نشسته هم تأیید می‌کند و می‌گوید: نمایشگاه‌های تخصصی فرصت مناسبی هستند که مادر وپدرها بدانند چه محصولاتی را متناسب به سن کودکشان تهیه کنند، البته اگر این بازی‌ها جذابیت لازم را داشته باشد، بسیاری از محصولات که کپی‌برداری نمونه‌های غربی است، با کم سلیقگی طراحی شده‌اند.

این مسأله از چشم مسؤولان حوزه هم دور نمانده است، محسن حموله مدیرکل مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری در مراسم رونمایی از 12 طرح و ایده برتر حوزه اسباب‌بازی که همزمان با برگزاری این نمایشگاه انجام شده است،  با بیان اینکه یکی از مشکلات صنعت اسباب‌بازی ایرانی در بحث کپی‌برداری از محصولات خارجی است، گفته است: بیش از 80 درصد از محصولات اسباب‌بازی بر گرفته از نمونه‌های مشابه خارجی است.

وی با تاکید بر نقش مهم طراحی اسباب‌بازی در انتقال فرهنگ، اظهار داشت: به همین دلیل ما به فکر جمع‌آوری ایده‌ها و طرح‌های اسباب‌بازی متناسب با فرهنگ این مرز و بوم اقدام به برگزاری چنین رویدادی در سطح کشور کردیم.

 

به گفته حموله ایجاد فضای حمایتی از ایده‌پردازان ایرانی، ترویج و توسعه‌ خلاقیت و نوآوری در صنعت اسباب‌بازی، اعتبار بخشی فعالیت‌های محققان حوزه اسباب‌بازی، گسترش ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی، شناخت اولویت‌های مهم صنعت اسباب‌بازی و هم‌افزایی سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی برای شناسایی و حل مسائل و مشکلات صنعت اسباب‌بازی از اهداف  این رویداد ملی بوده است.

انتهای پیام/