واکنش روزنامه های رژیم اشغالگر از رای ممتنع آمریکا در سازمان ملل

رسانه معلم #جهت ارتقای بینش خواندگان از روابط آشکار وپنهان سران استکبار این مطلب را انتشار داده است و جانبدارانه بودن روزنامه گاردین بر خواندگان از آمریکا پنهان نیست

لحن در بخش‌هایی از رسانه‌های اسرائیلی با تحقیر همراه است، زیرا اصطکاک فزاینده نخست‌وزیر با بایدن به رای ممتنع آمریکا مرتبط است.

رفتار نخست وزیر اسرائیل در روابط با دولت بایدن، که باعث شد آمریکا روز دوشنبه از وتوی قطعنامه آتش بس در شورای امنیت سازمان ملل خودداری کند، با انتقاد شدید مفسران اسرائیلی مواجه شده است.

پس از رأی ممتنع ایالات متحده، ستون نویسان برجسته رسانه های اسرائیلی اصطکاک فزاینده بنیامین نتانیاهو با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده را محکوم کردند.

در حالی که نتانیاهو، که پس از حمله غافلگیرکننده حماس در 7 اکتبر به جنوب اسرائیل با کاهش محبوبیت عمومی روبرو شده است ، مدت‌ها هدف بخش بزرگی از تفاسیر اسرائیل بوده است، لحن در برخی بخش‌ها پس از ممتنع نادر آمریکا در شورای امنیت با تمسخر همراه بود. و تحقیر


محرک این احساسات، آگاهی واضح در جامعه اسرائیل از اهمیت بسیار زیاد روابط آمریکا و اسرائیل از نظر کمک های مالی، فروش تسلیحات و حمایت دیپلماتیک واشنگتن، از جمله وتوی مکرر آن از طرف اسرائیل در شورای امنیت است.

رای شورای امنیت لحظه مهمی است – اما ایالات متحده می گوید سیاست آن در غزه تغییری نکرده استادامه مطلب

تصمیم واشنگتن برای استفاده نکردن از وتوی خود پس از یک تعطیلات آخر هفته اتخاذ شد که در آن مقامات آمریکایی گفتند که بدون وقفه با همتایان اسرائیلی صحبت کردند و از قبل به آنها هشدار دادند و نشان دادند که تصمیم نتانیاهو برای لغو سفر هیئتی به ایالات متحده پس از رای گیری تئاتر حساب شده تر از نتیجه غافلگیری.

در روزنامه عبری زبان معاریو، بن کاسپیت رویکرد نخست وزیر اسرائیل را “توهم آمیز”، “دیوانگی” و “وحشتناک” توصیف کرد و افزود: “این مرد همه ما را در معرض خطر قرار می دهد: آینده ما، فرزندان ما. آینده، اتحاد استراتژیک که سنگ اصلی امنیت ملی اسرائیل است.

سرمقاله اصلی روزنامه اسرائیلی هاآرتص که نتانیاهو را «عامل نابودی اسرائیل» توصیف می‌کرد، سرمقاله اصلی روزنامه اسرائیلی با گرایش چپ نیز به همان اندازه محکوم بود.

او آن را در معرض خطرات استراتژیک قرار می دهد که می تواند بهای بسیار سنگینی را به دنبال داشته باشد. او به خاطر بقای سیاسی خود، عمداً به شهروندان اسرائیل آسیب می رساند. او باید استعفا دهد و به اسرائیل فرصت دهد تا خود را از آسیبی که به بار آورده نجات دهد.»

حزب راست میانه یدیعوت آحارونوت هم کمتر کوبنده نبود، و کاریکاتور یک نتانیاهو کوچک را در حال کشتی گرفتن با بایدن بسیار بزرگتر نشان داد، که در آن مشت نتانیاهو به سختی انگشت بایدن را احاطه کرد.

در همان مقاله، ناهوم بارنیا، ستون نویس صحنه ای خیالی را ترسیم کرد که در آن مقامات آمریکایی در حال خنده به لغو هیئت نتانیاهو در اعتراض به واشنگتن به واشنگتن دیده می شدند.

وی ادامه داد: نتانیاهو با آمریکا همان گونه برخورد کرده است که یک نوجوان لوس با والدینش رفتار می کند: با شورش همیشگی، توهین همیشگی و رسوایی های همیشگی.

خارج از رسانه‌ها، درخواست‌های مجدد برای استعفای نتانیاهو توسط دیگرانی از جمله گرشون باسکین که بیش از یک دهه پیش در مذاکرات برای آزادی گیلاد شالیت، سرباز ربوده‌شده اسرائیلی شرکت داشت، تکرار شد.

باسکین در X نوشت: «نتانیاهو از ریل خارج شده است. او یک خطر وجودی برای اسرائیل است. او باید از زندگی ما رفته باشد

 از کسانی که نتانیاهو را مورد انتقاد قرار می دهند، همان تحلیل انحرافی را ارائه می دهند. آنها در مواجهه با آمار ناامید کننده نظرسنجی ها، عدم محبوبیت گسترده پس از 7 اکتبر – که نقص های امنیتی به گردن او انداخته می شود – و یک بحران سیاسی در مورد سربازی اجباری افراطی ارتدوکس، نشان می دهد که نتانیاهو به دنبال انتخاب مبارزه با بایدن بوده است تا “قوی” به نظر برسد.

انتقاد فزاینده از محاسبات نتانیاهو در بحبوحه هشدارهایی است که تصویب قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل متحد با رأی ممتنع از سوی ایالات متحده، پیش‌بینی می‌کند که در بحبوحه درخواست‌های فزاینده برای تحریم‌ها و محدودیت‌های بیشتر در انتقال تسلیحات، اقدامات شدیدتری علیه اسرائیل انجام شود.

در حالی که قطعنامه های سازمان ملل از نظر تئوری برای کشورهای عضو الزام آور است، واقعیت این است که تصویب قطعنامه احتمالاً در تقویت اقدامات فراتر از شورای امنیت مهمتر است.

همانطور که دانیل کورتزر، سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل روز دوشنبه توضیح داد، دولت بایدن «در حال بررسی این موضوع است که آیا اسرائیل با یادداشت امنیت ملی-20 مطابقت دارد یا خیر که … از گیرندگان تسلیحات ایالات متحده می‌خواهد تضمین دهند که از تسلیحات آمریکایی مطابق با استانداردهای بین‌المللی استفاده خواهد شد. قانون و اینکه آنها مانع یا محدود کننده ارسال کمک های بشردوستانه ایالات متحده نخواهند شد.»

این قطعنامه همچنین ممکن است به طور غیرمستقیم بر پرونده‌های حقوقی پیش روی نهادهای بین‌المللی، از جمله دادگاه بین‌المللی دادگستری و دادگاه کیفری بین‌المللی، و نیز در مورد مذاکرات کشورها و نهادهایی مانند اتحادیه اروپا در مورد اقدامات تنبیهی احتمالی تأثیر بگذارد.

فرانک لوونشتاین، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه که به رهبری مذاکرات اسرائیل و فلسطین در سال 2014 کمک کرد، در تلاش برای توضیح تفکر پشت رأی ممتنع ایالات متحده در روز دوشنبه، به واشنگتن پست گفت که معتقد است سه عامل اصلی این اقدام را هدایت کرده است.

اینها شامل اختلافات عمیق بین واشنگتن و اسرائیل بر سر تهاجم گسترده به رفح، وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه، و اعلام اسرائیل در مورد شهرک سازی های جدید در حالی که وزیر امور خارجه، آنتونی بلینکن، روز جمعه به این کشور سفر کرده بود، می شود.

بایدن ماه‌ها هر کاری که می‌توانست انجام داد تا از یک دعوای عمومی بزرگ جلوگیری کند. این نشان دهنده یک تغییر بسیار جدی در موضع کاخ سفید نسبت به نحوه مدیریت اسرائیلی ها در طول باقیمانده این جنگ است. اسرائیلی ها یا اکنون توجه خواهند کرد یا ما احتمالاً به این مسیر ادامه خواهیم داد.»

در نشانه دیگری از مشکلات دیپلماتیک اسرائیل، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، کشوری که از لحاظ تاریخی یکی از قوی ترین حامیان اسرائیل است، گفت که هیئتی را برای یادآوری تعهداتش بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه به اسرائیل اعزام خواهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *