بسیاری از شاخص ها تایید می کنند که آمریکا پشت عملیات تروریستی در قلب مسکو است. هویت آنها چیست؟ آیا پاسخ پوتین ترور زلنسکی خواهد بود؟ چرا ما معتقدیم که جنگ هسته ای دیگر منتفی نیست و شاید قریب الوقوع باشد

عبدالباری عطوان

رسانه معلم به نقل از روزنامه رای الیوم

عملیات تروریستی که مجتمع تجاری روسیه “Crocus City Hall” در قلب مسکو را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن 143 نفر که بیشتر آنها در یک کنسرت حضور داشتند و صدها نفر زخمی شدند، توسط یک نظامی انجام شد. این عملیات یک تغییر کیفی در جنگ اوکراین و پیش درآمدی برای تشدید تنش استراتژیک و ورود رسمی ناتو بود

هنگامی که سفارت آمریکا در مسکو دو هفته پیش به شهروندان خود هشدار داد «افراطی‌ها برنامه‌ای قریب‌الوقوع برای هدف قرار دادن تجمعات بزرگ در پایتخت روسیه از جمله کنسرت‌ها دارند»، این گواه روشنی است که نشان می‌دهد آمریکا پشت این حمله از A تا Z و سریع آن ایستاده است. محکومیت عملیات تروریستی اشک تمساح صرف است.

خانم ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، هنگام صدور هشدار آمریکا گفت: «اگر آمریکا اطلاعاتی در مورد اقدامات تروریستی با درجه بالایی داشت، باید آن را به روسیه تحویل می داد.» این اولین بیانیه بود. تایید رسمی که دولت آمریکا پشت این حمله بوده است.

آمریکا، دو سال پس از جنگ اوکراین، با توجه به دستاوردهای متوالی روسیه، از جمله کنترل مطلق بر منطقه دونباس در جنوب شرقی اوکراین و الحاق آن به آن پس از رفراندوم رسمی، و شکست آمریکا و ناتو، شروع به احساس شکست در آن کرد. کشورهایی که در نتیجه مداخله مادی، نظامی و اطلاعاتی خود به هر پیروزی دست یابند روسیه در حال فروپاشی است، اقتصادش هنوز قوی است و انقلاب رنگارنگی که انتظار داشتند منفجر نشد.در مورد کودتای نظامی نیز می توان گفت انتظار می رفت رئیس جمهور پوتین را سرنگون کند، اما اتفاقی که افتاد برعکس است و در اینجا رئیس جمهور پوتین با بیش از 87 درصد پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و با مشارکت مردمی 74 درصد پیروز شد.

توسل به عملیات تروریستی در داخل کشور روسیه که در حمله “تالار شهر کروکوس” تجسم یافت، به عنوان یکی از شواهد وضعیت سرخوردگی آمریکا و پاسخ به آن با گسترش دایره جنگ بود، اما یک شرط باخت، و ممکن است احتمال جنگ هسته ای را افزایش دهد.

رئیس جمهور پوتین در حالی که مشغول نوشتن این مقاله بودیم، اعلام کرد که تمامی 11 تروریست شرکت کننده در این حمله تروریستی، از جمله چهار عامل، دستگیر شده اند. و گروه رسانه ای «روسیه سگدنیا» با انتشار کلیپی، برای بازجویی از یکی از مظنونان این حمله، خود را فریدون شمس الدین، متولد 1377 معرفی کرد و در 13 اسفند از ترکیه آمده است. او حدود یک ماه پیش پس از زیر نظر گرفتن یکی از وعاظ افراطی از طریق تلگرام به استخدام خود اعتراف کرد، بنابراین فردی با وی تماس گرفت و به وی پیشنهاد داد که در ازای انجام یک قتل عام در این کشور، 500 هزار روبل (5000 دلار) بدهکار است. مسکو و بلافاصله نیمی از مبلغ را به او واریز کردند.

خانم سیمونیان که من شخصاً در سفرم به مسکو با او ملاقات کردم و در تمام تحرکاتش با یک گروه محافظ امنیتی همراه بود، پس از تهدید به مرگ، اظهار داشت که معتقد است “مغز حمله کروکوس رژیم اوکراین بوده و نه داعش آنطوری که رسانه‌های آمریکایی ادعا می‌کنند.» رئیس‌جمهور پوتین بعداً این اتهامات را تأیید کرد و گفت که افراد درگیر در هنگام دستگیری در راه فرار به اوکراین بودند.

با توجه به تهدیدات دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه و معاون شورای عالی امنیت ملی روسیه، این اظهارات روسیه، که انگشت اتهام را به سوی اوکراین نشانه می رود، ممکن است راه را برای واکنش تلافی جویانه نظامی قریب الوقوع روسیه هموار کند. عملیات تروریستی، که در آن وی تاکید کرد که “روسیه رهبران را از بین خواهد برد.”

ما رد نمی کنیم که رئیس جمهور اوکراین تحت تعقیب ولودیمیر زلنسکی باشد و بعید نیست که او در صدر لیست ترورهای روسیه باشد که انتظار می رود در هفته ها یا ماه های آینده انجام شود. از اظهارات مدودف و آنچه بین خطوط آنها وجود دارد.

دو روز قبل از حمله «کروکوس»، رئیس‌جمهور پوتین به اوکراین اعلان جنگ داد، از بیان آغاز عملیات نظامی ویژه در آنجا صرف نظر کرد و بار دیگر تاکید کرد که در صورت تهدید حاکمیت روسیه آماده است زرادخانه هسته‌ای خود را مستقر کند. اشاره امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اعزام 90 هزار سرباز ناتو با تجهیزات کامل در روزهای آینده به اوکراین خواهد رفت.

اعلام وضعیت جنگی پوتین بر اساس دکترین ارتش روسیه به معنای استفاده از انواع سلاح های موجود از جمله کلاهک های هسته ای است.

آمریکا که در اوکراین و خاورمیانه (تاکنون) سردرگم و شکست خورده است، پشت این تشدید تنش ها علیه روسیه است، زیرا این کشور بزرگترین ذینفع از عملیات تروریستی در مسکو برای منحرف کردن توجه از جنگ نابودی اسرائیل در غزه است. نوار غزه و برای پاسخ به وتوی مضاعف روسیه و چین که پیش نویس قطعنامه آن را در شورا از بین برد. امنیت آتش بس موقت در نوار غزه بدون هیچ گونه محکومیت اشغال یا متن صریح عقب نشینی کامل اسرائیل و اصرار بر آزادی تمامی اسرای اسرائیلی بدون پرداخت غرامت.

رئیس جمهور پوتین در برابر این حمله در قلب پایتخت خود و در میان جشن های پیروزی شش ساله در انتخابات ریاست جمهوری ساکت نخواهد ماند و آمریکا و اوکراین بهای سنگینی را برای این تجاوز خواهند پرداخت و او به مسائل عربی نزدیکتر خواهد شد. اطلاعاتی که به ما رسیده است و روزها در میان ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *