آموزش عمومی و جهش تولید با مشارکت مردم

سید نصرت الله فاضلی کارشناس تعلیم وتربیت

بسم الله الرحمان الرحیم

نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری سنت حسنه ای است که هرساله تکرار می شود و از نظر تاریخی واجتماعی و فرهنگی قابل تحلیل برای آیندگان است و برای علاقمندان به نظام اسلامی ومنافع ملی در شرایط فعلی وظیفه ای را به همراه دارد

از نظر تاریخی نامگذاری از سال ۷۸ با نام امام خمینی (ره)به مناسبت یکصد مین سالگرد تولدش شروع شد ودر دهه ۷۰ و ۸۰ بیشتر جنبه مذهبی و اجتماعی و فرهنگی داشت مانند سال امام علی علیه السلام ،پیامبر اعظم و همبستگی ملی ومشارکت عمومی ولی در دهه ۹۰ صبغه اقتصادی به خود گرفت که شاید مهم ترین معنا داری نامگذاری اولویت راهبردی ورویکردی کشور باشند که راهبرد حل مشکل جامعه ویا راهبرد پیشرفت جامعه اقتصاد است و یا رویکرد تمام فعالیت ها اعم از سیاست ، فرهنگ ،اجتماع و حقوق واز جمله آموزش باید اقتصادی باشد قضات محترم اولویت پرونده ها را به پرونده های اقتصادی اختصاص دهند و جامعه شناسان پدید های اجتماعی را با نگاه اقتصادی نیز تحلیل کنند نقش اقتصاد در آسیب های اجتماعی و یا نقش اقتصاد در همبستگی اجتماعی را با شاخص ها و نظریه های اجتماعی تحلیل نمایند و یا داده های جامعه با رویکرد اقتصادی جمع آوری وتحلیل شود داده ها واطلاعات فاصله های دهک های اقتصادی جامعه ، ظرفیت های اقتصادی جامعه ، ارتباط این ظرفیت ها با توانمندی های نیروی انسانی و در تعامل با کشور جمعه آوری ودر ویندوز اقتصادی پردازش شود

یکی از رسالت های آموزش عمومی علاوه بر پاسخ به نیاز های فرد وجامعه محلی وملی و جهانی پاسخگویی به نیاز دولت به معنای عام یعنی حاکمیت است که در نظام ولایت فقیه نیاز ها در ذیل سیاست های کلی نظام وقانون اساسی تعریف وتطبیق داده می شود ونامگذاری سال توسط رهبری وامام جامعه سیاست کلی اعلامی است که از ساختار بروکراسی به ساختار امام -امت واز ماموريت به رسالت و از دستگاه اجرایی به اراده عمومی جهش می یابد

آموزشی عمومی ماموريت آن قوام بخشی به فرهنگ عمومی جامعه است وجدان اجتماعی و صداقت ، ایثار ، نوع دوستی، ترجیح منافع جمعی بر منافع فردی ، کسب حلال ، میهن دوستی، احترام به بزرکتر ها،مطالعه ، قانون مداری……از جمله فرهنگ عمومی است

بخشی ازآسیب شناسی فرهنگ عمومی ایرانی در زمینه تولید را شاید بتوان موارد زیر دانست

۱-کمبود ارزش های کاری:در برخی موارد، فرهنگ کاری ایران به طور کلی با ارزش هایی مانند دقت، عملکرد بالا، تعهد به کار مواجه نیست افراد به جای ارائه خدمات بهتر وتلاش بیشتر به دنبال ثروت بیشتر هستند واین باعث کاهش کیفیت کار آیی در تولید می شود

۲-فرهنگ تاخیر زمان: شامل مردم نگاری که مردم کارها وقرار ها از جمله جلسات و زمان پروژه وفعالیت ها را با تاخیر انجام می دهند ومورد بعدی در فرهنگ تاخیر زمان مفهوم “شاید وبعدا است و وعده ها را باشاید ویا بعدا تعلیق می کنند وزمان تعهد خود را مشخص نمی نمایند و مورد سوم فرهنگ پذیرش تاخیر است که در برخی موارد تاخیر در زمان تعیین شده به طور عمومی پذیرفته شده است وافراد ناراحتی کمتری نسبت به تاخیر اظهار می کنند و مورد چهارم در فرهنگ تاخیر زمان اولویت بندی مجددزمان است که مردم ممکن است زمان بندی های خود را مجددا اولویت بندی کنند وظایف وکار هارا که ممکن است به تاخیر بیافتد به زمان بعدی موکول کنند

۳-کمبود ارتباطات وهمکاری: در برخی موارد، فرهنگ سازمانی و کسب‌وکاری در ایران به چالش‌هایی از قبیل کمبود ارتباطات موثر، نیاز به همکاری و تعامل بیشتر در سازمان‌ها و بین صنایع، و کمبود فرهنگ کاری تیمی برمی‌خورد که ممکن است به کاهش بهره‌وری و کیفیت تولید منجر شود

۴-کاهش کیفیت ودقت -یکی از مفاهیم مهم فرهنگی در تولید مفهوم کیفیت ودقت است که در صنعت ایرانی کمتر مشاهده می شود و جامعه از کالای ایرانی بهمین دلیل اظهار نارضایتی می کند و کالای دیگران را برکالای ایرانی ترجیح می دهد آموزش عمومی می تواند از نظری علمی وعملی مفهوم کیفیت ودقت را در افراد نهادینه کند واز صفات وشایستگی های افراد با منزلت اجتماعی برتر در جامعه نشان دهد

۵-کمبود تعهد به نوآوری وپژوهش-فرهنگ جامعه باید نوآوری و پژوهش را تقویت کند ودر سیاست‌های آموزش عمومی بازتاب داشته باشدنو آوران وپژوهشگران جامعه ایرانی قهرمانان جامعه در کتاب های درسی معرفی شوند و مفاهیم نو آوری وپژوهش در کتاب های درسی پر تکرار و بسامد بیشتری داشته باشد ورویکرد ساماندهی واحد های یادگیری مبتنی بر نو آوری وپژوهش باشد و موفقیت تحصیلی با وزن بیشتر نو آوری سنجیده شود ارتباط نزدیک مدرسه با محیط های نو آور و پژوهشگر آرمان های بچه را جهت دهی نماید ونقش نو آوری در تولید تکنولوژی های پیشرفته ونو آورانه ورفاه جامعه به ذهنیت وخود آگاهی دانش آموز در آید وجایگزین تداعی گرهای مصرف گرایی وتجمل گرایی فعلی شود

۶-ساعات کاری وتعادل زندگی وکار -فرهنگ تعادل کار وزندگی بسیار مهم است روان سالم و اهمیت رنج زدایی همانند درد زدایی در جامعه، گریز از خود تحقیری و دستیابی به عزت واعتماد به نفس از شاخص های مهم زندگی سالم است و عملکرد بهتری را در محیط کار با توجه به کیفیت زندگی و وقتی را افراد برای خودشان وخانوادهایشان دارند بهبود می یابد و آموزش عمومی می تواند با آموزش مهارت های زندگی محیط کاری را پر نشاط نماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *