تحلیلگران روزنامه گاردین پایان جنگ غزه را پایان کار نتانیاهو می دانند

رسانه معلم به نقل از روزنامه گاردین دوشنبه ۱۲ فوریه – نتانیاهو ، نخست‌وزیر اسرائیل ، نجات موفقیت‌آمیز دو گروگان اسرائیلی را برای توجیه ادامه فشار نظامی بر رفح انجام می‌دهد، حتی در شرایطی که اسرائیل تحت فشار شدید بین‌المللی قرار گرفته است تا حمله زمینی به شهر جنوبی غزه را انجام ندهد.

بلافاصله پس از نجات، که در ساعات اولیه روز دوشنبه انجام شد، نتانیاهو گفت که این امر نشان دهنده نیاز به ادامه فشار بر حماس برای آزادی گروگان‌های باقی مانده است.

با این حال، برخی دیگر ممکن است از این حمله که استعاره ای تلخ از جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه است، درس های متفاوتی بگیرند.

ارتش اسرائیل تنها سه گروگان را در بیش از چهار ماه درگیری نجات داده است که کمتر از تعداد گروگان هایی است که در تلاش های اسرائیل برای آزادی آنها کشته شده اند.

در عوض، اکثریت قریب به اتفاق گروگان‌هایی که آزاد شده‌اند، آزادی خود را در مذاکرات با حماس تضمین کرده‌اند و بیش از 100 نفر در طی آتش‌بس یک هفته‌ای سال گذشته آزاد شدند. تایید شده است که بیش از 30 نفر دیگر در اسارت جان خود را از دست داده اند، با نگرانی از جان حداقل 20 نفر دیگر

 گفته وزارت بهداشت غزه ، دست کم 67 فلسطینی در جریان این حمله کشته شدند ، زیرا هواپیماهای اسرائیلی محله را با بمب بمباران کردند و آمار بالای تلفات به عنوان داستان تلخ خود را در نسبت کشته ها به نجات یافتگان بیان می کند. همچنین بر خطر عظیمی برای زندگی غیرنظامیان در صورت حمله اسرائیل به رفح تاکید می کند.

تهدید اسرائیل برای حمله زمینی به رفح، جایی که بیش از 1.3 میلیون آواره فلسطینی در شهری با جمعیتی حدود 300000 نفری قبل از جنگ پناه گرفته اند، تصویر بزرگتری را مشخص می کند: جایی که صبر بین المللی در مورد نتانیاهو به سرعت در حال اتمام است.

با کشته شدن تقریبا 30000 فلسطینی از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی پس از حملات 7 اکتبر حماس، خشم بین المللی فزاینده از نتانیاهو در حال جوشیدن است.

ان‌بی‌سی روز دوشنبه با تایید گزارش‌های دیگری در مورد روابط پرتنش با رئیس‌جمهور آمریکا، گزارش داد که جو بایدن در سه نوبت جداگانه نتانیاهو را به عنوان یک “احمق” و “این مرد” توصیف کرده است. او فقط احساس می کند که کافی است. یک منبع به این کانال گفت: این (اشاره به جنگ) باید متوقف شود

مرکز اصطکاک فزاینده بین بایدن و نتانیاهو، امتناع نتانیاهو از فکر پایان دادن به درگیری ها و رد راه حل دو کشوری بوده است.

در حالی که کاخ سفید هفته گذشته گزارشی در پولیتیکو مبنی بر اینکه بایدن نتانیاهو را “آدم بدی” خطاب کرده بود را تکذیب کرد، انباشتگی گزارش های اخیر از اظهارات خصوصی بایدن نشان می دهد که علیرغم تماس های منظم بین رهبران دو کشور، یک رابطه در پایین ترین سطح قرار دارد.

هفته گذشته دولت بایدن فرمان اجرایی صادر کرد که به موجب آن کشورهای دریافت کننده تسلیحات آمریکا را ملزم می کند تا تضمین های کتبی ارائه دهند که قوانین بین المللی را که به عقیده برخی هدف آنها اسرائیل است، دریافت کننده اصلی تسلیحات آمریکا نیست، ارائه دهند.

این اعلامیه پس از تحریم های آمریکا علیه چهار شهرک نشین اسرائیلی که در اعمال خشونت آمیز علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی نقش داشته اند، صورت گرفت.

نارضایتی از سیاست های اسرائیل، که توسط دولت نتانیاهو که توسط دو حزب راست افراطی مهار شده است، در جاهای دیگر نیز دیده شده است.

روز دوشنبه، دولت بریتانیا تحریم‌های خود را علیه چهار شهرک‌نشین متهم به خشونت صادر کرد، در حالی که شاید در مهم‌ترین اقدام، دادگاه هلند صادرات قطعات هواپیماهای اف-35 اسرائیل را به دلیل نگرانی از استفاده از آنها برای ارتکاب جنایات جنگی ممنوع کرد. .

علاوه بر شکایات علیه رفتار اسرائیل در جنگ، از جمله ادعای آفریقای جنوبی مبنی بر «نسل‌کشی» در دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های مربوط به حمله گسترده اسرائیل به رفح هر روز پیچیده‌تر شده است. چرا ماموریت نجات روز دوشنبه – اگرچه لحظه ای کوچک با اهمیت محدود در زمینه گسترده تر جنگ – معنایی را به خود گرفته است.

نتانیاهو در مواجهه با کاهش حمایت عمومی از ادامه قدرت، خود را در تنگنا می‌بیند، در میان شواهدی که نشان می‌دهد پس از ماه‌ها جنگ، دولت‌ها آماده برداشتن گام‌های ملموس و نتیجه‌ای هستند، حتی اگر فعلاً کوچک باشند.

در مقابل آن، دانش اطرافیان نتانیاهو مبنی بر اینکه پایان جنگ به احتمال زیاد به معنای پایان کار سیاسی او خواهد بود، وجود دارد، این حساب که حمله به رفح اکنون بعید است حتی اگر منجر به کشتن یا دستگیری نتانیاهو شود، منحرف شود. یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه و دیگر شخصیت های ارشد این گروه شبه نظامی.

در حالی که در گذشته نتانیاهو از بهانه فشار سیاسی از سوی واشنگتن به‌ویژه به عنوان بهانه‌ای برای اجتناب از تصمیم‌گیری‌های دشوار استفاده می‌کرد، روشن نیست که آیا این منطق در میان دغدغه‌های او برای بقا همچنان پابرجاست یا خیر.

در حالی که نتانیاهو به حرکت بعدی خود می اندیشد – آیا حمله به رفح با قدرت انجام شود یا خیر – نجات دو گروگان در بهترین حالت یک انحراف لحظه ای در بحبوحه خونریزی های مداوم و افزایش انزوای اسرائیل است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *