نظام معلمی؛ یا برون سپاری حقوق و استقلال معلم !


باسمه تعالی

هنوز یک ماه از هشدار مقام معظم رهبری در ارتباط با خطر برون سپاری آموزش و پرورش و تاکید بر حاکمیتی بودن امر تعلیم و تربیت نگذشته است که زمزمه های نگران کننده ای به گوش می‌رسد و افرادی در شورای‌عالی آموزش و پرورش تحت عنوان نظام معلمی در صدد آن هستند که حقوق و اختیارات معلم را از وزراتخانه سلب نمایند البته برای کمرنگ کردن حرکت خطرناک خویش ، پیشنهاد شان آن است که اختیارات جذب ؛ رتبه بندی ؛ ارزشیابی ؛ رسیدگی به تخلفات و سایر موارد به گروهی از معلمان واگذار شود . الگوئی برگرفته از بخش خصوصی نظیر سازمان نظام مهندسی که در هیچ دستگاه دولتی دیگری نظیر ندارد .
به بیان روشن تر معلمی که تحت استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمده است و تحت ضوابط و قوانین این وزارتخانه ، حقوق و استقلال شخصیت و امنیت شغلی او توسط آن ضوابط تثبیت و تامین می شود در نظام معلمی باید نگران آن باشد که گروهی غیر از مسئولان آموزش و پرورش او را ارزشیابی و سازماندهی و رتبه بندی کنند و طبعاً مجبور می شود خود را با سلیقه های آن گروه و چه بسا گرایشهای سیاسی آنان ، یعنی اعضای شورای نظام معلمی ، تطبیق دهد وگرنه نمی‌تواند اطمینان داشته باشد که حقوق حقه او نظیر گروه و پایه و محل خدمت ادامه خدمتش ، بموقع و بر اساس ضوابط قانونی ، اعمال شود و از ل و روال منطقی برخوردار باشد .
البته طرح نظام معلمی سالهاست که در پوشش های فریبنده توسط طرفداران برون سپاری آموزش و پرورش و دانش آموختگان تعلیم و تربیت غربی پیگیری می شود و در گذشته با هوشیاری نمایندگان مجلس ، به سرانجامی نرسید بهو اینک شنیده می شود شاگردان سردمدار غربی شدن آموزش و پرورش ، همان که سالها ضربات مهلکی بر دانشگاه فرهنگیان وارد ساخت ، از شرایط برزخ مدیریت در آموزش و پرورش سوء استفاده می کنند و می خواهند وفاداری خویش را به استاد و آموزه های بیگانه ، نشان بدهند و هدف آموزش و پرورش غیر ایدیولوژیک
_ بخوانید غیر اسلامی _ را با اجرای طرحهایی نظیر نظام معلمی، پارلمان اولیاء و مربیان ؛ سند بدیل و پته های آموزشی عملیاتی کنند .
از جناب آقای دکتر رئیسی ، رئیس جمهور محترم و انقلابی که همواره نسبت به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه خاصی مبذول می دارند ، انتظار می رود بیش از این به حرکت خزنده و نفوذی تفکر غربگرا در آموزش و پرورش مجال ندهند و با انتصاب فرهنگیان انقلابی ، فرهیخته و تحول گرا در شورای‌عالی آموزش و پرورش ، جریانات انحرافی را خنثی و بستر تحقق سند تحول را فراهم سازند .
به نظر می‌رسد پیش نیاز روشن شدن واقعیت های درون آموزش و پرورش آن است که رئیس جمهور فرهنگ مدار و گرامی ، دریافت اطلاعات خویش را به افرادی خاص منحصر ننمایند و راهکارهایی برای دریافت مستقیم نظرات فرهنگیان دلسوز و انقلابی پیش بینی کنند تا ماجرای ( سند بدیل ) سند تحول تکرار نگردد .

محمود فرشیدی
اردیبهشت/ ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *