تفویض اختیار

نگاهی گذرا به کارنامه یک ساله معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش/بخش اول


به بهانه روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی جا دارد نگاهی به فعالیت ها ،برنامه ها و سیاست های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیندازیم .

خانواده محوری در امر تربیت، تببین نقش رسانه ها و مطالبه جدی از آنان در حوزه تعلیم و تربیت و همچنین تبیین نقش دانش آموزان در فعالیت های مدرسه از سیاست های جدید معاونت پرورشی به شمار می رود.
حال باید برای قضاوت صحیح در خصوص عملکرد این معاونت نگاهی به برنامه ها و کارنامه این معاونت بیندازیم .
فعالیت های ذیل از مهمترین اقدامات صورت گرفته در یک ساله اخیر این حوزه می باشد .

تنظیم فعالیت های پرورشی با محتویات کتاب درسی

یکی از نقدهایی که همواره به فعالیت های پرورشی میشد این نکته بود که فعالیت های پرورشی ارتباطی با کتب درسی دانش آموزان نداشته و گستره و‌ مخاطب این فعالیت ها تعداد اندکی از دانش آموزان را شامل میشود .
انطباق بسیاری از مسابقات قرآن عترت و نماز و همچنین مسابقات فرهنگی هنری با کتاب درسی گواه بر این موضوع می‌باشد .
برگزاری کارناوال جشنواره تئاتر درسی دانش آموزان با آن شور و هیجان خاص در شهرستان میناب استان هرمزگان با استقبال بی نظیر دانش آموزان یکی از مصداق های این ادعا می باشد .

تشکیل هیئت اندیشه ورزی
یکی از اشکالات اساسی حوزه ستادی از دیرباز عدم ارتباط با صف و عدم درک مشکلات مدارس بوده است .برای اولین بار است که می شنویم مربیان و معاونین و مشاورین مدارس از تمامی استان های کشور با رویکرد سیاست گزاری و برنامه ریزی در قالب هیئت اندیشه ورزی در کنار یکدیگر جمع شده و نظرات خود را بی واسطه به معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش منتقل می نمایند.
این کار اگر در مسیر واقعی باشد می تواند به سیاست گزاری و برنامه ریزی دقیق تر منجر شود.

آموزش و توانمند سازی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
بسیاری از صاحبنظران آموزش و پرورش ضعف در فعالیت های تربیتی را حاصل کنار گذاشتن تربیت معلم و نگاه ابزاری به آموزش و پرورش می دانند.استخدام از دانشگاه های مختلف کشور بدون رویکرد تربیتی و عدم امتیاز قائل شدن برای امر گزینش و مصاحبه و در نتیجه استخدام های فله ای اتفاقی بود که در ادوار گذشته اتفاق افتاد.
انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه فرهنگیان و هماهنگی و هم افزایی معاونت پرورشی و فرهنگی و ادارات کل این حوزه با دانشگاه فرهنگیان و توانمند سازی و آموزش دانشجو معلمان، نو معلمان و مربیان، تغییر در محتوای دروس دانشگاه فرهنگیان از رویکردهایی است که اگر از ریل اصلی خود خارج نشود به طور حتم نتایجش در آینده ای نزدیک خود را نشان خواهد داد.

دوری از نگاه نمایشی و آماری

یکی از اتفاقات نامبارک در گذشته سرگرم نمودن معاونین و مربیان پرورشی به سامانه های مختلف در جهت ارائه آمار بود که نتیجه اش ارائه آماری غیرواقعی توسط برخی مدیران گذشته بود و کل وقت معاونین مدارس را به این شکل می گرفتند.
رویکرد و سیاست معاونت پرورشی در دوره جدید دوری از ایجاد سامانه های مختلف و متمرکز شدن بر روی یک سامانه با نام نورینو است که مبنای آن ارائه آمار صحیح و همخوانی با واقعیت می‌باشد .در ضمن این سامانه محلی برای ارائه هر آن چیزی که مربیان به آن نیاز دارند بوده و ارتباط ستاد و صف را بسیار تسهیل نموده است .
تبیین نقش راهبری و تنظیم گری مربیان تربیتی برای دانش آموزان، نشان از تغییر رویکرد در تعریف نقش این گروه در مدارس دارد .

کاهش حجم بخشنامه ها و دستورالعمل ها
یکی از نقدهای جدی به معاونت پرورشی حجم بالای بخشنامه ها و دستورالعمل ها این حوزه برای مدارس بود که طبق یک پایش در سالهای گذشته گاهی تعداد آنها از ۳۶۰ بخشنامه هم تجاوز می‌کرد .یعنی هر روز سال تحصیلی دو بخشنامه !
تلفیق و تجمیع برنامه های مشابه و حذف برخی فعالیت های نمایشی و بی هدف جزو‌ اتفاقاتی است که اگر ادامه دار باشد می‌تواند سیاست مدرسه محوری را حداقل در حوزه تربیتی اجرایی نموده و جا را برای ایده پردازی و انجام کارهای نوین و جذاب در مدارس باز کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *