مقام معلم در نگاه معلم انقلاب اسلامی

بسم الله قاصم الجبارین
روز بیست و دوم بهمن روز پیروز ی خون بر شمشیر ،روز غلبه مستضعفان بر مستکبران ، روز حاکمیت اراده ملت بر مزدوران اجانب و روز ظهور حق و محو باطل وروز سیطره جند الله بر جند الشیطان بر همه آزادگان جهان، مجاهدان راه استقلال و آزادی به ویژه برامت مسلمان و مردم انقلابی ایران اسلامی مبارک باد و راه شهیدان و سنت و سیره امام خمینی (ره) پاینده وبالنده باشد
چهل و دومین سالگرد انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) ،ملت شهید پرور ایران اسلامی به ویژه به معلمان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نمائیم و فرصت را غنیمت می شماریم بعضی از انتظارات بنیانگذار جمهوری اسلامی از نظام تعلیم وتربیت را مرور وبا آن تجدید پیمان می بندیم ودر تحقق آن اصرار می ورزیم
1-منزلت اجتماعی معلمان: امام معتقدند در نظام اجتماعی مقامی بالاتر از معلم نیست(صحیفه امام ج ۷ ص ۱۶۲)و معلم و دانشجو مغز متفکر یک ملت را تشکیل می دهند( صحیفه ج۱۳ ص ۱۷۲)و کلید سعادت کشور به دست معلمان است (صحیفه ج۷ ص۲۵۴) و معلمان شعبه ای از سلسله انبیاء واوصیا در مقام تربیت هستند(صحیفه ج ۸ ص ۹۱)

۲_میزان علم: امام میزان علم را به علوم تخصصی (تجربی)، علم الهی مانند فلسفه ، فقه وتوحید نمی دانند بلکه میزان علم به تربیت است و هشدار می دهند صیانت از نظام اسلامی و جلوگیری از رژیم مشابه سابق، علم توام با تزکیه است(صحیفه ج ۱۳ ص ۵۱۰)ودر بینش ایشان تربیت بالاتر از علم است وهدف تربیت را تربیت دینی و اخلاقی بر می شمرند و در نتیجه مادیات در خدمت معنویات خواهد بود(صحیفه ج ۹ ص ۲۸۸)

3-وظیفه حکومت: امام وظیفه نظام را تربیت در ست انسان هایی میدانند که جلوی فساد را می گیرند وبه
مستضعفین نظر دارند(صحیفه ج ۹ص۲۹۴)واز سوی دیگر توصیه می کنند نباید جز مقابله با دشمن بزرگ ،فکر دیگری بکنیم تمام اراده تان رامصم کنید که با این دشمن مقابله کنید(صحیفه ج ۹ ص۲۸۸)

۴-استقلال فرهنگی:امام راه نجات ملت های مستضعف از شیطنت قدرت های بزرگ را جز اصلاح فرهنگ واستقلال آن نمی دانند واستقلال فرهنگی و نجات ملت ها نیز جز با دست اساتید ومعلمان متعهد میسر نبست( صحیفه ج ۱۵ ص۴۴۷) از اینرو طرفداران استکبار برای به زیر ستم کشیدن مستضعفان راه هجوم به فرهنگ را انتخاب می کنند وبا تربیت غربی و شرقی دولت مردان خود را تربیت می کنند(صحیفه ج۱۵ ص۴۴۶) لذا از نظر تاریخی راه غارت مملکت را نفوذ در حوزه ودانشگاه معرفی می نمایند(صحیفه ج ۸ص ۳۱۰)و سعادت و شقاوت ملت را فرهنگ اعلام می دارند(صحیفه ج۷ ص۴۳۳)

۵ -تربیت معلم و گزینش- امام از تربیت معلم، تربیت در صراط مستقیم را انتظار دارد (صحیفه ج ۱۳ ص ۵۱۱) وآن را شغل الهی بیان می کنند و مربی معلمین را خداوند وتربیت وتزکیه را در تربیت معلم بر تعلیم مقدم می دانند و غرب وشرق زدگان را گماردن به شغل معلمی را ساده اندیشی توصیف می نمایندو گزینش افراد برای معلمی به صرف ادعای مسلمانی بدون بررسی سوابق آنها را نهی می نمایند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای نیز همواره بر ضرورت ارتقای معلم و منزلت معلم تاکید و در سیاست‌های سند تحول راهکارهای تحقق آن را به سران سه قوه ابلاغ فرمودند که امیدواریم مجلس انقلابی و قوه قضاییه تحول خواه و دولت محترم به وظیفه خویش در این زمینه عمل کنند.

کانون تربیت اسلامی
بهمن ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *