سرمایه اجتماعی دانشگاه فرهنگیان به تاراج می رود

در بیشتر کشورهای جهان، آموزش و پرورش مسئول رشد و شکوفایی آینده ی جامعه است و مهم ترین وجه تمایز میان کشور های جهان سوم، درحال توسعه و جهان اول را کیفیت نهادهای آموزشی میدانند.

یکی از مهم ترین ارکان آموزش، نیروهای انسانی فعال در این عرصه هستند که عامل موفقیت یا شکست آموزش و پرورش را تعیین می کند. بنابراین استفاده از تواناترین و شایسته ترین افراد برای حرفه معلمی حیاتی ترین مساله است و هر جامعه ای كه معلمان شايسته و باتجربه داشته باشد از تعليم و تربيت پيشرفته اي برخوردار است. از این رو تربیت معلم در هر جامعه­ای از اهمیت ویژه و راهبردی برخودار است. در کشور ما دانشگاه فرهنگیان حافظ و پاسبان صد سال نظام تربیت معلم با تمام فراز و نشیب های آن از گذشته دور تاکنون و از سال 1391 به منظور تامین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی[1] ‏وزارت آموزش و پرورش با تجمیع مراکز تربیت معلم و مصوبه شورای انقلاب فرهنگی با ساختاری جدید برای حیات تازه متولد شد. سالانه شاهد هستیم حدودا بیست هزار دانشجو معلم از جوانان (عموما با رتبه های ممتاز) با علاقه و انگیزه مضاعف به منظور ورود به کسوت معلمی وارد این دانشگاه می شوند. متاسفانه اکنون شاهد هستیم این سرمایه اجتماعی گرانبها با ثمن بخشی به تاراج می رود.

 در هفته های گذشته شاهد خبر فروش سه میلیاردی کتاب رییس محترم دانشگاه فرهنگیان به خود دانشگاه و پاسخ مدیرکل حقوقی دانشگاه به خبر تهران 20 شبکه پنج بوده ایم. به منظور حفظ این سرمایه اجتماعی در اذهان مردم شریف و دانشجو معلمان به موارد زیر جهت استحضار رئیس دانشگاه و دانشجو معلمان و خانواده های محترم آنها اشاره می کنم.

  1. کتاب مهارت های دانشجویی (مهارتهای دوران دانشجویی و تربیت معلم ) در سال 1397 تجدید چاپ شده است در حالیکه از طرف مسئولین دانشگاه اعلام شده است که این محتوا به شکل جزوه بوده و بدلیل مفید بودن دانشجو معلمان، در سال 1397 تبدیل به کتاب شده است این موضوع با مراجعه به وب سایت کتابخانه ملی قابل رویت است.
  2. با توجه به علاقه مندی دانشجویان و جوانان جهت استفاده از فناوری، چرا این محتوا به شکل الکترونیکی در اختیار دانشجو معلمان قرار نگرفته است؟
  3. با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان دارای واحد انتشارات بوده و مهمتر از  آن خود وزارت آموزش و پرورش سالانه صدها میلیون کتاب چاپ می کند و هم چنین انتشارات مدرسه که به نوعی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است چرا از این ظرفیت ها به منظور کاهش هزینه استفاده نشده است.  ای کاش چاپ این کتاب را با هماهنگی به این انتشارات واگذار می کردند که قطعا نیازی به این هزینه کلان نبوده است.
  • با عنایت به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت ویژه دانشگاه فرهنگیان و بیان ادعای ولایت مداری و خدمت به دانشگاه از طرف رئیس و معاونان آن، در عمل شاهد هستیم همواره خود را استاد تمام دانشگاه تهران معرفی می کنند.

آنچه در پایان قابل ذکر است در مورد فروش کتاب های رئیس محترم دانشگاه به دانشگاه خودش، ناگفته ها بسیار است مثلا: آیا این خرید ها در چند مرحله انجام شده (به نام معامله خرد و حد نصاب معاملات) یا خیر؟ و ….ولی آنچه اتفاق افتاده است ما (اساتید ، مدرسان و کارکنان) مانده ایم و هزینه سنگین سلب اعتماد و سرمایه اجتماعی به تاراج رفته توسط عدم مدیریت رئیس و معاونان دانشگاه فرهنگیان. پس باید دوباره و با تلاش بیشتر به امر مقدس تربیت معلم بپردازیم نه به ارائه فضل خود مثل رئیس و معاونان دانشگاه بلکه با عمل خود موجب اعتماد دوباره در ذهن دانشجو معلمان عزیز و خانواده های محترم آنها شویم.


[1] : ماده 1 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

1_رییس دانشگاه خاطر نشان کرده اند که این کتاب، یک جزوه بوده و بدلیل علاقمندی و مفید بودن کتاب از طرف معاونت دانشجویی دانشگاه تبدیل به کتاب شده است. در حالیکه به مراجعه به سایت کتابخانه ملی متوجه می شویم که این قبلا در قالب کتاب چاپ شده و در سال۹۷ تجدید چاپ می شود.

۲_فرض کنیم ادعای رییس محترم دانشگاه درست باشد آیا در این دانشگاه به گستردگی کل کشور، نمی توانستند کتاب را در قالب الکترونیکی (بدون چاپ) منتشر کنند تا از تحمیل هزینه های گزاف بر دانشگاه جلوگیری کنند؟

۳_جالب اینجاست که دانشگاه فرهنگیان و مهم تر از آن وزارت آموزش و پرورش دارای انتشارات بوده که سالانه ده ها میلیون کتاب چاپ می کند هم چنین انتشارات مدرسه که به نوعی وابسته به آموزش و پرورش هست چرا برای چاپ کتاب را به این انتشارات نداده اند؟

خاکسار

دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *