سید نصرت الله فاضلی: عدم تسلط نمایندگان به مسائل و وضعیت آموزش و پرورش باعث شده همواره لوایح و طرح های کمی برای آن مصوب شود.

به گزارش خبرگزاری رسانه معلم، نصرت الله فاضلی در خصوص آغار بکار مجلس یازدهم نگاهی تحلیلی بر وضعیت و جایگاه آموزش و پرورش در مجلس تحت عنوان «مجلس و مدرسه» داشته است. در یک نگاه تاریخی به مجلس در قبل و بعد از انقلاب به جز رسیدگی به استخدام نیروهای حق التدریس و نهضت سواد آموزی و استیضاح مکرر وزیر آموزش و پرورش و در این دو سال اخیر اظهار نظر پیرامون مسایل بودجه ای و تعویق روز های آموزشی با توجه به آلودگی فصلی رویکردی دیگری مشاهده نشده است و کمیسیون آموزش و تحقیقات هم به اندازه لازم و متناسب با ظرفیت آموزش و پرورش زمان مجلس را به موضوعات آموزش و پرورشی اختصاص نداده است و البته شاید این غفلت به علت ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
متاسفانه طرح ها و لوایح مرتبط با آموزش و پرورش کمتر در صحن مجلس رسیدگی می شود و نمایندگان خبرگی و تسلط کافی برای طرح موضوع و رد یا دفاع از لوایح را ندارند و بیشتر مسایل آموزش و پرورشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث و بررسی می شود که مصوبات آن ضمانت اجرایی لازم را ندارد. مصداق بارز آن سند تحول بنیادین مصوب این شورا و ابلاغی مقام معظم رهبری می باشد که به طور خوش بینانه کمتر از 10 درصد آن اجرایی شده است و شورای عالی آموزش و پرورش هم پاسخگویی این ضعف عملکرد نیست لذا مجلس می تواند این خلاء را رفع کند.


فرایند کار مبحث دیگری است که رسیدگی به آن سخت، صعب و پیچیده است
کارایی آموزش و پرورش تامین نیازهای آموزش عمومی است
دانش آموز ما به سواد پایه بهداشت و اقتصادی نیاز داد ولی متاسفانه آموزش و پرورش کارآمدی لازم را ندارد زیرا که نیازهای آموزشی به درستی احصا نشده است.
آموزش راه دستیابی به توسعه پایدار است و فرهنگ و مفاهیم اقتصاد مقاومتی نیز از همین طریق ایجاد می شود.
ارتباط منسجم و مداوم مسئولین و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با سمن های حاضر در سطح مدارس میتواند برای تصمیم گیری در این حوزه مفید باشد.
تحلیل وضع موجود از نکات مورد توجه در آموزش و پرورش است.بحران شدید نیروی انسانی در آینده نزدیک، غیر مرتبط بودن تحصیلات با مشاغل، اختصاص بودجه خاص برای توانمندسازی نیروی انسانی از مسایل پیش روی حوزه نیروی انسانی است
فضا و تجهیزات مقوله دیگری می باشد. متاسفانه اکنون در بیشتر مدارس اتاق جایگزین کلاس، حیاط جایگزین محیط یادگیری باز و مدارس کوچک و محدود جایگزین مجمع های آموزشی بزرگ و با امکانات شده و همچین سرانه ورزشی دانش اموزان مغفول واقع گردیده است.
هدایت تحصیلی نقش بنیادین در اشتغال و بیکاری افراد در جامعه دارد که علت اجرای ناصحیح آن عدم شناسایی استعدادهاست.
نظارت مجلس و نمایندگان می تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند و یا با الزامات قانونی مسیر صحیح را برای آینده کشور رقم بزند
پیشنهاد می شود که اختصاص بودجه از نوع دوم به منظور کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت و جدای از هزینه های پرسنلی برای تخصیص به آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *