مروری بر سوابق رییس جدید سازمان پژوهش

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی طی هفته‌های گذشته با موضوع بازنشستگی حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم و گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزین وی در فضای مجازی مواجه بود؛ نام حسن ملکی معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری از جمله کسانی بود که در بین اسامی مطرح شده، به گوش می‌رسید.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم 4 اردیبهشت امسال گفت: «دوره خدمتم در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سازمان پژوهش تمام شده و به درجه بازنشستگی نائل شده‌ام اما تا آخرین لحظه و تا زمانی که رئیس جدید این سازمان منصوب شود در خدمت دوستان هستم و کارها را با قدرت به پیش می‌بریم. طبق قانون لازم است جانشینی برای این مسؤولیت انتخاب شود و مقام عالی وزارت در این زمینه مشورت‌هایی داشته و در حال جمع بندی هستند».

وی ادامه داد: «می‌دانم که طبق قانون فرد بازنشسته نمی‌تواند در این مناصب حضور داشته باشد و بنده هم قصد ندارم قانون را دور بزنم، توجیه کنم یا مجوز فعالیت به صورت خاص بگیریم؛ هر چند در استفاده از این راهکارها، فشارها و اصرارهایی وجود داشت اما به شدت مخالفت کردم؛ معتقدم اگر این سازمان قصد تربیت فرزندانمان را داشته باشد، اولین قدم قانون مداری و التزام به قانون است. اینکه بنده چون فلان فرد هستم و دیگری چون فلان فرد است از قانون مستثنی بشویم این اولین خشت کج است و نباید این چنین باشد».

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم به فعالیت خود تا انتخاب فرد جدید ادامه داد تا اینکه روز گذشته، مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد و حسن ملکی معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری به عنوان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منصوب شد.

دکتر ملکی همانطور که اشاره شد، معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بود؛ معاونتی که در دوره مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ایجاد شده بود؛ وی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است که به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مأمور شده است البته دکتر ملکی 26 سال پیش هم در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مسؤولیت داشت؛ وی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی بود و مسائل کارها و فعالیت‌های این سازمان برایش ملموس و آشناست.

دکتر متولد 4 مرداد 1333 است که 2 فرزند پسر و دختر دارد؛ پسر وی دارای مدرک دکترای علوم و قرآن حدیث است و دختر وی دارای کارشناس ارشد روان‌شناسی است؛ امیررضا 12 ساله و امیرعلی و آوا نوه‌های وی هستند.

در کارنامه فعالیت اجرایی او می‌توان به مدیر گروه دانشگاه علوم قرآنی 1382.01.01، مدیر گروه مدیریت دانشگاه 1384.08.15، ریاست دانشکده روان شناسی 1384.12.22، معاونت پژوهشی دانشگاه 1387.01.21، مدیر گروه آموزشی مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی 1390.08.29، ارزیابی طرحنامه مبانی و اصول برنامه درسی از منظر تعالیم اسلامی 1394.07.04، دبیر کمیته علوم تربیتی و روانشناسی «همایش ملی نگرش علمی به عفاف و حجاب» 1395.12.07، ارزیابی طرح اندیشه ی تربیتی امام خمینی(ره) 1395.12.25، ایران، تهران، عضو شورای گروه هماهنگی تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی 1382.01.01، مسئول پژوهشکده خانواده، مدیر گروه دانشکده روان‌شناسی، عضو کمیسیون برنامه‌ریزی دانشگاه تربیت مدرس، عضو شورای نظریه پردازی دانشگاه، عضو شورای پژوهشی دانشگاه و عضو کمیته طرح سوال دوره دکتری اشاره کرد.

از جمله کتاب‌های تألیف شده توسط حسن ملکی می‌توان به «ایده محفل اولیا»، «مقدمات برنامه‌ریزی درسی»، «با مشکلات همسرم چه کنم؟»، «تعلیم و تربیت و مهندسی فرهنگی»، «برنامه‌ریزی درسی پیش‌دبستانی با رویکرد اسلامی»، «روش تدریس تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی جلد اول»، «زندگی معنوی 1»، «تعلیمات اجتماعی اول راهنمایی»، «میثاق 1»، «مبانی برنامه ریزی درسی متوسطه»، «هویت دینی برنامه درسی»، «برنامه درسی و تفکر»، «خانواده و تربیت دینی»، «برنامه ریزی درسی راهنمای عمل»، «تعلیم و تربیت اسلامی» و «برنامه درسی پیشگیری از اعتیاد» اشاره کرد.

گفت‌وگوی تفصیلی خبرگزاری فارس با دکتر حسن ملکی را با عنوان «جزئیات ورود بسته‌های یادگیری به مدارس ایران/ زنگ خطر برنامه درسی پنهان» می‌توانید ملاحظه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *