یزدی خواه: همراهی بی چون و چرای مجلس با دولت عامل اصلی تنزل جایگاه قوه مقننه بود

سیدعلی یزدی خواه منتخب تهران در مجلس یازدهم در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره اینکه چه عواملی باعث شده تا جایگاه مجلس در سالهای اخیر بویژه در دوره دهم تا حد زیادی از راس امور بودن خارج شود،گفت: مهمترین عاملی که باعث تنزل جایگاه مجلس و نمایندگان شده، خودِ مجلسی ها بودند که در برخورد با مسائل مختلف منفعلانه رفتار کردند و دغدغه های مردم را در اولویت فعالیت های خود در مجلس قرار ندادند.

وی با انتقاد از همراهی بی چون و چرای مجلس دهم با دولت خاطرنشان کرد: وقتی وزیری که به دلیل ناکارآمدی مورد استیضاح نمایندگان مجلس قرار می گیرد و پس از اینکه با استعفای خود از استیضاح فرار می کند و در کمال تعجب چند هفته بعد همان وزیر برای وزارتخانه دیگری به مجلس معرفی و نمایندگان با آرای بالاتر به او رای اعتماد می دهند طبعا چنین مجلسی کارآمدی خود را از دست می دهد.

یزدی خواه ادامه داد: زمانی که مجلس به وظایف خود که شامل قانون گذاری، حذف قوانین مزاحم، انتخاب وزرا و نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی زیر نظر آنها است  به درستی عمل نمی کند و در نقطه مقابل شاهد هستیم که مجلسیان بیشتر مشغول پرداختن به مسائل حاشیه ای و بی ارتباط با دغدغه های مردم هستند، طبیعی است که مجلس از جایگاه قانونی خود تنزل پیدا کند.

منتخب تهران در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارد که مجلسی که می خواهد در راس امور باشد اصلاح امور را قبل از هر دستگاه دیگری از خود شروع کند، تصریح کرد: در صورتی که مجلس یازدهم بیانیه گام دوم انقلاب که در آن به مسائل مختلفی از جمله تولید، دیپلماسی قدرتمند، مبارزه با فساد، توجه به جوانان و جوانگرایی، ارتقای جایگاه معنوی و ایمانی جامعه اشاره شده، را نقشه راه خود قرار دهد بدون شک قادر خواهد بود که جایگاه خود را به عنوان مهمترین قوه احیا کند.

یزدی خواه همچنین در پاسخ به این سوال که شفافیت آرای نمایندگان چقدر می تواند در بهبود قانون گذاری و نظارت مجلس نقش آفرین باشد؟ گفت: در بخش عمده ای از مصوبات مجلس به استثنای برخی مصوبات که ممکن است آثار امنیتی برای کشور داشته باشد، باید شفافیت آرای نمایندگان در دست کار مجلس یازدهم قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اصلی کشور  عدم نظارت بر اجرای صحیح قوانین است، خاطرنشان کرد:  یکی از قوانینی که در مجلس فعلی متاسفانه به درستی اجرا نمی شود، قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است. در صورتی که این قانون به درستی اجرا می شد امروز شاهد رد صلاحیت نزدیک به یک سوم از نمایندگان مجلس دهم نبودیم. در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به بسیاری از مواردی که عمل به آنها منجر به افزایش کارآمدی مجلس می شود به درستی اشاره شده است که از جمله این موارد می توان به لزوم توجه نمایندگان به نظم و حضور در جلسه علنی و کمیسیون ها، عدم سوءاستفاده از جایگاه نمایندگان، نفی حضور در کارگروه های دولتی اشاره کرد.

یزدی خواه در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث افزایش کارایی قانون نظارت بر نمایندگان می شود، گفت: این موضوع بستگی به سیستم مدیریتی حاکم بر مجلس دارد. بسیاری از کارشناسان و منتخبان مجلس یازدهم بر این باورند که اختیارات هیئت رئیسه مجلس فراتر از حد متعارف است که این موضوع اثرگذاری منفی در اداره امور مجلس داشته است. همچنین در صورتی که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هر چند ماه یک بار گزارش کاری از عملکرد خود به افکار عمومی بدهد، علاوه بر افزایش اعتماد عمومی، بدون شک کارآمدی قانون مذکور را نیز بالا خواهد برد.

منتخب تهران در مجلس ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که منجر به افزایش کارآمدی مجلس می شود این است که منتخبان مجلس کمیسیون تخصصی خود را بر اساس تجربه و تخصص و نه بر اساس منافع یا اقتضائات سیاسی و مالی انتخاب کنند.

یک دیدگاه

  1. درود بر استاد یزدیخواه ولایی وجهادی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *