طبق توافق میان آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پژوهش‌سراها تجهیز می شوند/سهم ۳۰درصدی آموزش و پرورش و خیرین

طبق توافق‌نامه میان آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تجهیز پژوهش‌سراها، ۷۰ درصد هزینه را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ٣٠درصد آموزش‌وپرورش و خیرین بر عهده می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن حاجی میرزایی در حاشیه نشست با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه امروز فرصت مغتنمی بود که زمینه‌های گسترده و متنوع همکاری بین آموزش‌وپرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل بگیرد، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده باید نظام آموزش‌وپرورش از حافظه محوری و آموزش محوری به سمت تربیت محوری و مهارت‌آموزی سوق داده شود.

وی اضافه کرد: یکی از ساحت‌هایی که در تربیت پیش‌بینی‌شده، ساحت علم و فناوری است لذا باید بستر را برای تربیت ساحت های علم و فناوری دانش آموزان فراهم کنیم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: دوره دانش‌آموزی و حضور ۱۲ ساله در مدرسه دوره تأثیرگذاری در تکمیل شخصیت افراد و آینده کاری و فعالیت‌های آنان است که در مقایسه با دانشگاه، دوره دانش‌آموزی مهم‌تر است.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: باید روحیه نقادی، پرسشگری، نوآوری و خلاقیت در دانش آموزان را پرورش و مهارت‌های آنان را برای پیوستن به کارهای پژوهشی توسعه دهیم.

وی در ادامه اضافه کرد: امیدوارم این نشست منجر شود تا در پژوهش‌سرا ، طرح شهاب، تقویت المپیادها، توسعه فعالیت‌های سمپاد، حضور شرکت‌های استارتاپ ها در بخش خدمات آموزشی توسعه قابل‌ملاحظه ای داشته باشیم و این موارد از زمینه‌های همکاری مشترک است و این جلسه نقطه آغازی برای شتاب و جهش در تربیت علمی دانش آموزان در سراسر کشور باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه چندی پیش از نمایشگاهی از آثار پژوهش‌سراهای دانش آموزی بازدید کردم که واقعاً شگفت‌زده شدم، گفت:‌ دانش آموزان در نمایشگاه کارهای بسیار مهمی انجام داده بودند، بخش مهمی از پژوهش‌سرا ها به تکنولوژی‌های نوین مجهز شده است و حتی برخی از آن‌ها به‌سرعت قابلیت تجاری‌سازی دارند.

حاجی میرزایی در ادامه تصریح کرد: باید این فرصت را برای تمام دانش آموزان فراهم کنیم و پژوهشسراها تبدیل به موقعیت‌هایی شوند که همه دانش آموزان با پژوهش‌سراها ارتباط داشته باشند.

وی در ادامه گفت: ارتباط همه دانش آموزان با پژوهش‌سراها از آرمان‌های ما است و باید پژوهش‌سراها به مکانی تبدیل شود که همه دانش آموزان بتوانند علایق پژوهشی خود را در این عرصه تمرین کنند و به توانمندی دست پیدا کنند که خوداتکا شوند و از شخصیت خود دفاع کنند و در اقتصاد جامعه مشارکت مؤثرتر و فعال‌تری داشته باشند.

سورنا ستاری در پاسخ به خبرنگاران اظهار کرد: بیش از شش سال است که با حاجی میرزایی در دولت همکاری داشته‌ام و امیدوارم در دوره جدید همکاری‌های خوبی صورت بگیرد.

وی افزود: در معاونت علمی و فناوری، آموزش‌وپرورش همیشه  در حوزه‌های موردعلاقه ما بوده است و خصوصاً در بنیاد ملی نخبگان که به‌صورت تاریخی با سمپاد همکاری داشته‌ایم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم در حوزه‌های پژوهشسراها، فرهنگ پژوهش و توسعه زیرساخت‌ها همکاری داشته باشیم تا پژوهش‌سرا ها به جایگاه خود برسند.

ستاری در ادامه اضافه کرد: حمایت از سمپاد با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسعه استارتاپ ها در بدنه آموزش‌وپرورش، الگوسازی، کمک‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حوزه نوسازی مدارس داشته باشند و…مجموعه موارد متعددی است که باید در داخل آموزش‌وپرورش پیگیری کنیم.

وی تأکید کرد: با دید مثبت وزیر آموزش‌وپرورش و مسئولان آموزش‌وپرورش که برای پیگیری زمینه همکاری معرفی می‌شوند، مطمئنم در دوره جدید دستاوردهای قابل‌توجهی خواهیم داشت.

ستاری با اشاره به استارتاپ ها و مراکز کارآفرینیاظهار کرد: به بیش از ١٠٩ پژوهش‌سرا را در حوزه تجهیزات کمک کرده‌ایم که می‌توان به نانو، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و هوافضا اشاره کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به توافق‌نامه صورت گرفته در جهت تجهیز پژوهش‌سراها، ۷۰ درصد هزینه را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ٣٠درصد آموزش‌وپرورش و خیرین بر عهده می‌گیرند.

ستاری گفت: آموزش‌های لازم برای استفاده از تجهیزات داده می‌شود زیرا تجهیزات عمدتا گران هستند که مهمترین نکته در استفاده از این تجهیزات این است که ساخت داخل کشور هستند و دانش‌آموز از همان ابتدا عادت می‌کند که با تجهیز ایرانی کار می‌کند.

وی بابیان اینکه باید جایگاه پژوهش‌سراها در آموزش‌وپرورش با نظر مسئولان آموزش‌وپرورش ارتقا پیدا کند، گفت: پژوهش‌سرا ها باید توسعه پیدا کنند و مهم است که فرهنگ واکاوی و پژوهش در مدارس نهادینه شود تا دانش آموزان به کار در این حوزه‌ها علاقه‌مند شوند. کد خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *