گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، اصغر حصیری مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسؤول ستاد راهبری انتخابات «تعیین ۳ نفر صاحبنظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس برای عضویت در شورای عالی آموزش و پرورش» با اشاره به اهمیت شورای عالی و نقش کلیدی آن در تصمیمگیریهای کلان آموزش و پرورش، اظهار کرد: طبق ماده یک لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، این شورا مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در چهارچوب سیاستهای کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه است و سازمان اداری آن با بودجه و تشکیلات مستقل زیر نظر شورای عالی آموزش و پرورش فعالیت میکند.
وی ادامه داد: وظیفه دبیرخانه شورا پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی متناسب با وظایف و مسؤولیت شورا، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و توسعه ارتباطات با مجریان و مردم است که در آیین نامه داخلی شورا تنظیم و توسط هیأت دولت به تصویب میرسد.
حصیری افزود: طبق ماده 9 لایحه تشکیل شورا تعداد اعضای رسمی این شورا 22 نفر است و این اعضا شامل رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنایع و معادن، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، یک نفر مجتهد آشنا به مسائل تعلیم و تربیت به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، ۳ نفر مطلع و صاحب نظر در هر یک از رشتههای علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی به انتخاب شورای رؤسای فرهنگستانهای کشور، ۳ نفر از اعضای هیأت علمی گروههای تخصصی دانشگاهها و پژوهشگاهها در رشتههای مدیریت آموزشی، برنامهریزی درسی و روانشناسی تربیتی به انتخاب مشترک وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری (حداقل یک نفر از میان زنانانتخاب شود)، ۳ نفر صاحب نظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس از هر یک از دورههای تحصیلی (حداقل یک نفر از میان زنان انتخاب شود)، رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش و یکی از مدیران کل آموزش و پرورش استانها به انتخاب مدیران کل استانهاست.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با تمسک به بند 14 از این ماده قانونی، ۳ نفر صاحبنظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس از هر یک از دورههای تحصیلی (که حداقل یک نفر از آنان از بین زنان انتخاب شود)، عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستند و البته با توجه به سند تحول بنیادین ( بند 21 از اهداف عملیاتی) که به بازنگری و بازمهندسی ساختارها ، رویهها و روشها تأکید کرده است و همچنین بند 8 از اهداف عملیاتی و راهکار 8-1 که به افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت پرداخته و مدرسه ، معلمان و دانش آموزان را به عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی تلقی کرده است و به اصلاح ، ارتقاء و تغییر نگرش آموزش و پرورش نیز اشاره داشته است، وزیر آموزش و پرورش در نظر دارد ۳ تن از معلمان یا مدیران مدارس سراسر کشور را از طریق برگزاری انتخابات میان فرهنگیان به عنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش معرفی کند.
وی ادامه داد: از آنجایی که طبق آییننامه شورای عالی آموزش و پرورش، از میان سه منتخب یک نفر از این افراد باید زن باشد بنابراین از سه منتخب مرحله کشوری «لزوما» یک نفر از منتخبین از میان بانوان خواهد بود.