امضای توافقنامه بین آموزش و پرورش و سازمان ملی استاندارد

به گزارش گروه آموزش و فناوری خبرگزاری رسانه معلم، تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی استاندارد امضا شد.

این تفاهم‌نامه به امضای سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و نیره پیروزپخت رئیس سازمان ملی استاندارد رسید.

پیروز بخت در این مراسم اظهار کرد: سازمان استاندارد قانونی برایش تصویب شد که جایگاهش بالاتر رفت و رئیس سازمان هم‌تراز معاون رئیس جمهور است.

وی به جایگاه این سازمان در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و ادامه داد: دارای رتبه ۲۲ بین ۱۶۳ کشور بین سازمان‌های در کسب ایزو هستیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: یک زمانی استاندارد در بین کالا تعریف می‌شد که بعد به خدمت و فرایند رسید و اکنون خیلی از موضوعات کالا را در بر می‌گیرد که یک نمونه آن استاندارد مسؤولیت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه از جمله جاهایی که می‌تواند روی استاندارد مسؤولیت اجتماعی فعالیت کند، آموزش و پرورش است، گفت: در خصوص کیفیت تجهیزات مدارس کار کردیم و اولین گزارش درباره بخاری‌های گاز سوز مدارس را ما در سال ۹۲ به دولت ارائه کردیم که اقدامات خوبی برای مدارس اتفاق افتاد.

پیروزبخت اظهار امیدواری کرد که مباحث درباره استاندارد در کتب درسی وارد شود، افزود: ۲۷ هزار مدرسه در زمینه کیفیت ارزیابی شد که ۱۰ مدرسه تجلیل شدند.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: شاید یکی از مرتبط ترین مفاهیم با واژه استاندارد، کیفیت است؛ وقتی روی کالا مُهر استاندارد را می‌بینیم به منزله آن است که این کالا دارای کیفیت است.

وی ادامه داد: شاید پیش از این به بحث کیفیت و استاندارد در آموزش و پرورش کمتر توجه می‌شد اما چون در سال‌های اخیر جنبه‌های کمی رو به بهبود است و ما از حیث کمیت، نظام‌ آموزشی موفق را داریم، به سمت کیفیت حرکت می‌کنیم.

بطحایی اضافه کرد: در حال حاضر پوشش تحصیلی در کشور در شرایط خوبی است و پوشش تحصیلی برای دانش‌آموزان دختران که قبل از انقلاب بسیار  پایین بود، افزایش چشمگیری داشته است و نسبت پوشش تحصیلی دانش‌آموزان پسر به دختر، ۵۱ به ۴۹ درصد شده است.

وی با بیان اینکه در اقصی نقاط کشور برای حتی یک دانش‌آموز، مدرسه داریم، گفت: مردم ما این حق‌شان است که نظام آموزشی با کیفیت به فرزندان‌شان ارائه شود یعنی نظام آموزش و پرورش بتواند تأیید استاندارد را در  زمینه خدمت‌رسانی به دست آورد.

وزیر آموزش و پرورش به اجرای طرح تعالی مدرسه از سال ۹۳ اشاره کرد و ادامه داد: در آن سال ۲۷ هزار مدرسه یعنی یک سوم مدارس تحت پوشش این طرح که به استانداردها توجه دارد، قرار گرفتند و امسال ۴۵ هزار مدرسه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی افزود: مدارس در طرح تعالی مدارس، شاخص‌های استاندارد را دنبال می کند و تعدلدی از مدارس توانستند شاخص‌های استاندارد را کسب کنند و به آن سطح و درجه از کیفیت برسند.

بطحایی تصریح کرد: نتیجه این کیفیت باید مستمرا در اختیار دید مخاطبان قرار گیرد و والدین باید بتوانند وضعیت مدرسه فرزند را رصد کند و از رتبه و کیفیت آن آگاه باشند.

وی به حلقه مفقوده‌ای در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: نظام رقابتی در مدارس باید وجود داشته باشد و این رقابت باید مناسب، موثر و سالم باشد و اگر این رقابت نباشد، مدارس برای تعالی تلاش نمی‌کنند.

بطحایی تصریح کرد: از امروز از دانش و تجربه  استاندارد بیش از پیش بهره‌مند خواهیم شد و امیدوارم روزی برسد مراسمی برگزار شود که همه مدارس بر اساس مدل تعالی، گواهی استاندارد بگیرند.

نیره پیروزپخت رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این مراسم، گفت: این تفاهم‌نامه یک رابطه متقابل بین نظام آموزش و پرورش و نظام استانداردسازی است؛ این سازمان می‌تواند کمک‌هایی به نظام آموزش و پرورش و به ارتقای سطح کیفیت این نظام کند چرا که استانداردسازی خیلی از مولفه‌ها به فرزندان این مرز و بوم مرتبط است؛ حتی میز و صندلی بچه‌ها باید شرایط خاصی داشته باشد و استاندارد ویژه برای آن طراحی شده است.

وی اضافه کرد: در این چند سال که با وزارت آموزش و پرورش همکاری می‌کنیم، بعضی از این موارد را با همکاری آموزش و پرورش انجام دادیم ئ از سوی دیگر ظرفیت‌هایی در آموزش و پرورش برای ترویج نظام استاندارد وجود دارد که وقتی دانش‌آموزان به عنوان عضو مؤثر با مفهوم استاندارد آشنا شوند، خیلی راحت می‌توانیم رعایت استاندارد را در جامعه نهادینه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *