برای نوسازی مدارس فرسوده به ۹۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم

گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: همه ما می‌دانیم آموزش و پرورش به دلایل مختلف با مشکلات عدیده‌ای مواجه است؛ فضا و تجهیزات آموزشی ما به نحوی نیست که بتوانیم آموزش و پرورش خیلی خوبی را تقدیم دانش‌آموزان کنیم؛ نیروی انسانی ما امکانات و تجهیرات مناسب ندارد.

وی ادامه داد: برنامه‌های درسی ما به شکل سنتی طراحی شده و در حال اجرا ست؛ ضمن اینکه ساختار نظام آموزشی و مدیریت آموزش و پرورش ما نیز دچار مشکلات زیادی است.

بطحایی اضافه کرد: وقتی این مشکلات را تجزیه و تحلیل و  بررسی می‌کنیم با کوهی از موانع در مقابل خود مواجه می‌شویم که اگر به آموخته‌های خود و امید برای ساختن آینده ایران اتکا نکنیم، نمی‌توانیم این موانع را از سر راه برداریم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به امسال و گذشته‌های نزدیک نیست، گفت: این مشکلات از زمان‌های خیلی دور وجود داشته است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر بخواهیم از همین راهی که در ۴۰ سال گذشته برای حل مشکلات استفاده کردیم، بهره ببریم شک نکنید در ۴۰ سال آینده هم فرهنگیان در چنین جلساتی از این مشکلات حرف می‌زنند و باید برای حل مشکلات به دنبال راه‌های جدید باشیم.

وی از فرسوده بودن ۳۰ درصد از مدارس کشور خبر داد و گفت: این مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و یا مقاوم سازی هستند. اعتباری که برای این اقدام نیاز داریم ۹۰هزار میلیارد تومان است. این بدان معنا است که اگر یک روز من بخواهم برای یک بار برای همیشه مشکل فضای آموزشی را حل کنم، باید نزدیک به دوسال از اعتبارات آموزش و پرورش را کاملا به این امر اختصاص دهم.

 بطحایی تأکید کرد: تا زمانی که نیروی انسانی در آموزش و پرورش نخواهد و یا نتواند تحول را انجام دهد، تحول کلی در آموزش و پرورش اتفاق نخواهد افتاد.

وی گفت: برای رسیدن به روزی که بگوییم نیاز به هیچ مدرسه‌ای نداریم و تمام وقت و هزینه خود را صرف دو مولفه انگیره و مهارت نیروی انسانی بکنیم، نیاز به تمام اعتبارات دوسال آموزش و پرورش را داریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف از گفتن این آمار‌ها ناامید کردن شما نیست. تلاشی که ما در چندماه گذشته در دولت دوازدهم آغاز کردیم به موازات انجام امور جاری بوده است. آموزش و پرورش نمی‌تواند امور جاری خود را متوقف کند و بگوید تمام توانم را برای تحول می گذارم.

بطحایی از رشد ۶درصد جمعیت دانش آموزی نسبت به گذشته خبر داد و گفت: در ۱۵سال گذشته این درصد رشد کم‌نظیر است. حدود دو میلیون نفر در ۶ سال آینده به تعداد دانش‌آموزان اضافه می‌شود. در کنار ای‌ها در سال ۹۷حدود۶۰هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته می‌شوند که این عدد معادل کارکنان۳وزار‌خانه است. این‌ها مسائل جاری است که من باید به آنها فکر کنم. ما نمی‌توانیم از مسائل جاری  غافل شویم.

وی، اولین اقدام برای تغییر مسیر حل مشکلات را تمرکززدایی در آموزش پرورش دانست و اظهار کرد: تا زمانی که تصمیم گیری ما در آموزش و پرورش از بالا به پایین باشد، مسئله‌ای حل نمی‌شود؛ امروز ۷۰۰ صفحه مقررات به مدیران مدرسه ابلاغ کرده‌ایم که باید این کارها را انجام دهد و تصور می‌کنیم مدیران مدارس ناتوان هستند و قادر به حل مشکلات نیستند و باید دست آنها را بگیریم و اولین مانع برای تحول همین تمرکزگرایی است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دو هفته پیش برای اولین‌بار بخشنامه‌ای صادر کردم که مخاطب این بخشنامه مدیر مدرسه بود و باید به این سمت برویم که ارتباط های نزدیک‌تر و بی واسطه‌ای با مدیران مدارس داشته باشیم؛ به همین دلیل است که ما رویکرد مدرسه محوری را به عنوان مهم‌ترین سیاست وزارتخانه تعیین کردیم. مدیران مدرسه و معلمان باید بتوانند روی پای خود بایستند. ما در این سالها آنها را محدود کردیم و باعث شدیم که خلاقیتشان را از دست بدهند.

بطحایی به نقش و اهمیت نیروی انسانی در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: همه این‌کارهایی که ما در حال انجام آن هستیم، نیاز به دلگرمی و انگیزه و امید در نیروی انسانی دارد. یکی از کارهایی که برای حل مشکلات نیروی انسانی در حال انجام است، بحث رتبه‌بندی است.

وی با اشاره طرح رتبه بندی فرهنگیان تصریح کرد: رتبه‌بندی فقط به معنای افزایش حقوق نیست و در رتبه بندی باید شرایطی را فراهم کنیم که هر چقدر شایستگی، سابقه و مهارت نیروی انسانی بالاتر رفت و یا در مناطق محروم در حال کار بود، میزان حقوقش افزایش پیدا کند؛ مسیری که ما در آموزش و پرورش طی می‌کنیم توجه به مسائل جاری و چشم اندازهای تحولی در نظام آموزشی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *