باید تصمیم‌گیری و مدیریت کشور به شایستگان سپرده شود

گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس در شانزدهمین هم‌اندیشی دبیران استانی کانون تربیت اسلامی اظهار کرد: الگوی غلط غربی در اقتصاد، سیاست‌ فرهنگ هنوز در کشور مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه در سخت‌ترین شرایط دوران بعد از انقلاب به سر می‌بریم، گفت: شاه بیت عبور از این دوره، داشتن بصیرتی بر پایه معرفتی دقیق است.

دکتر زاکانی ادامه داد: تا انقلاب اسلامی ایران، دو گروه کشور در سطح جهان داشتیم که شامل سلطه‌گر و سلطه پذیر بود اما امام(ره) کشور سلطه‌ستیز را ایجاد کرد که نفی سلطه گری و جذب سلطه‌پذیر بود؛ امام (ره) اسلام ناب محمدی(ص) را پایه گذاشتند.

وی اضافه کرد: باید تصمیم‌گیری و مدیریت به شایستگان سپرده شود به کسانی که باور به انقلاب داشته و تجربه و توان دارند؛ ما امروز نیازمند تحول بزرگ در کشور هستیم که در مدار شایستگان شکل گیرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تأکید بر روشنگری و امیدبخشی به جامعه گفت: مردم بدانند نظام ناکارآمد نیست بلکه برخی افراد ناکارآمد هستند.

* در ادامه متن کامل سخنرانی دکتر زاکانی را از نظر می گذرانید:

با انقلاب اسلامی اسلام احیا شد و در سطح مکتب با همه ی مکاتب مادی و به ویژه نوع سرمایه داری آن مواجه گشت. جبهه ی مقاومت و رکن آن جبهه ی مقاوت ایران اسلامی است و در مقابل ارکان نظام سلطه و استکبار با محوریت آمریکا متجلی است که در صدد کنار زدن رقبا و در اختیار گرفتن جهان یکپارچه است اما امروزه انقلاب اسلامی توانسته این رقابت را با شایستگی چهل سال مدیریت کند.در نهایت ما رشد کردیم و آن ها رو به افول رفتند.
در باب نکته اول عارضم که ما یک غایت را دنبال می کنیم و لیبرال سرمایه داری هم به دنبال آمریکا یک غایتی را سرمایه گذاری میکند. او دنبال جهانی سازی تصنعی و ما به دنبال جهانی شدنی هستیم که امروزه نور و امید آن در دل ما در مقام انتظار زنده نگه داشته شده است و ما در این مسیر مقدمه سازی را به فضل الهی انجام میدهیم و ما برای دستیابی به این افق باید الگوی اسلامی و خاص خودمان را داشته باشیم و نه اینکه الگوی غلط غربی را همچون دوران قبل از انقلاب و گاها بعد از انقلاب تقلید نماییم.
ولی بعد از انقلاب روش غلط در حوزه اقتصاد در دوره مرحوم هاشمی و الگوی غلط در حوزه فرهنگ در زمان آقای خاتمی مشاهده می شود.

نکته دوم: ما در سخت ترین شرایط دوره ی انقلاب به سر می بریم؛ دوره ی انقلاب اصغر و کبیر.
شاه بیت عبور از این گردنه ی صعب بصیرت است.که اگر کسی این را نداشته باشد احساس می کند آب به آسیاب دشمن می ریزد و اما بصیرت پنج مرحله دارد:

:1.شناخت حق و باطل
2.شناخت اصحاب حق و باطل
3.شناخت برنامه جبهه باطل
4.داشتن برنامه و الگوی قابل ارائه
5.مجهز شدن انسام به قدرت استنباط فعال در عرصه های مختلف.

مقام معظم رهبری فرمودند من از جوانان می خواهم که از سکوتم درس بگیرند و لذا باید شناخت که کدام سکوت و در چه حالت به چه معناست و دستیابی به این مهم نیز نیازمند درجه و مقامی است که مقدمه ی انجام کار است.
یک بحث درک نگاه ولی به عرصه سیاسی منطقه داخلی است.در دوران بعد از انقلاب ما دو گروه در سطح ایران همچون جهان داشتیم: سلطه گر و سلطه پذیر و البته گروه دیگر که امام نام و پایه آن را بنا گذاشت سلطه ستیزان است؛ این سلطه ستیزی، نفی هر دو جبهه سلطه و فرهنگ  آن هاست.
به زبان نهج البلاغه و دعای زیارت جامعه و صلوات شعبانیه به تعابیری یک عده متقدم اند یک عده متاخر و عده ای دیگر ملازم اند؛ چرا مقتدم و متاخر نامشان قرین با نابودی و انحراف است؟ چون اکثر این ها متوجه نیستند ولی سرانشان دقیقا می دانند که کدام فرمان را مدنظر گرفته اند و مسیرش را می پیمایند و لذا عامدانه خود را از ولی عقب می گذارند و یا جلو می اندازند. به این ها میگویند نظام غیر خودی که سلطه پذیرند.
و اما مقصود اصلی ما ملازمان هستند. آن هایی که از دید مقام معظم رهبری سه دسته اند:یک دسته آرمان گرای واقع بین. یک دسته آرمان گرای صرف اند و دسته دیگر واقع گرا های صرف که همشان خودی می باشند ولی باهم تفاوت های جدی دارند.
و گاهی یک مسئله را رقیق و آن یکی را برجسته می کنند که نتیجه اش فراموشی عدالت است. این ها نمی دانند که نتیجه سه جزء دارد، آن چیزی که امام (ره) فرمودند با جز سوم کاری نداریم منظور ماحصل کار؛ برنامه ریزی درست برای تحقق نتیجه است و بنا به فرموده حضرت آقا:امام بزرگترین نتیجه را که انقلاب اسلامی بوده، گرفته است. بالاترین نفاق مربوط به کسی است که مسابقه انقلابی گری داشته اند ولی از آرمان ها عدول کردند بدون آنکه بپذیرند و اقرار کنند.
و نتیجه آن شده که در واقع امکانات و اقتضائات کشور هیچ وقت در این چهل سال دست ملازم آرمانگرای خودی نبوده است و همچنین کسانی نبوده اند تا کار را مطابق با نظر ولی به سرانجام برسانند.
انقلاب تا حالا یک چیزهایی داشته که ما به این ها عمل نکرده ایم و دست کسانی بوده که از این ظرفیت ها استفاده نکرده اند و ما الان داریم کتک این را می خوریم و آسیبش را می بینیم گرچه توفیقاتی داشته ایم ولی به اندازه جهش مطلوب و مورد نظر نبوده است.

ارگان های سیاسی کشور ما کلیاتش برنامه ریزی و به دست رهبری تایید شد ولی اساسا هیچ کسی آن را به نحو احسن انجام نداد و اینکه در فردی پیام رسان انقلاب اسلامی باشد کمبود داریم همانطور که در سطح جهان اسلام با آن مواجهیم.
با این وجود ما به قابلیتی دست یافته ایم که با کمترین امکانات برزگترین ضربه را می زنیم و پیشرفت می کنیم و مثال آن ضربه ای که به داعش در منطقه زده شد. وقتی داخل کشور میشویم مشاهده می کنیم که مشکلات جدی داریم و لنگ میزنیم. من جمله آن رویکرد به سمت خارج است که آقای لاریجانی اینچنین افکار را دارد. سوال اینجاست برای چهFATF برگزار شود؟ لذا مشکل اول رویکرد مسئولین کشور است که طبق انقلاب اسلامی نیست. ما انقلاب اسلامی را بن مایه نکرده ایم و باید الگوی درستی برای جوانان انتخاب و بن مایه کنیم ولی ما اقتصاد را مانند غربی ها مبنا قرار داده ایم.

نکته ی چهار آنکه محصول عمل محصولی نیست که به اقتضای انقلاب اسلامی و با وجود دشمن قسم خورده مفید واقع شود. لذا لازم است تا کار به کسی سپرده شود که عرضه انجام آن را را دارد و تلاش میکند و این مسئولیت بر اساس لیاقت، توانایی و شایستگی شان واگذار شود تا مکتب را مکتب امام (ره) قرار دهد و برای این باید تحول ایجاد شود.
کشور توسط بعضی ها دارد قبیله ای اداره می شود و دولت خود را برتر از این می بیند که پاسخگو باشد و می گوید من کجا و مردم کجا!؟
امکانات دست دولت است که بتواند بازار ارزی را اداره کند، ولی دارد به تماشا می پردازد. ما شب و روز نباید بخوابیم بعد به وقت انتخابات که شب قدر نظام است بیدارشویم و بگویم این و درست است و آن یکی غلط! اول کاری که باید بکنیم جریان سازی و دادن امید به مردم است و اینکه بگوییم دولت درست می شود به شرط درست شدن مجلس شورای اسلامی.دولتی که به فرموده حضرت آقا نباید غرب گرا باشد و ما در این میان موظف به روشنگری هستیم تا به جامعه امید دهیم و جوانان را در همه عرصه ها به کار گیریم تا احساس نا امیدی ایجاد نشود.
نکته ی پنجم به این اشاره دارد که ما باید در متن جامعه حضور پیدا کنیم و تا این مهم محقق نشود نمی توانیم. رهبر انقلاب فرمودند:من نوکر مردم هستم و نیز امام (ره) اشاره داشته اند که من خادم کشور و مردم می باشم. وقتی این پیشتازی های بزرگان است پس ما هم باید برای مردم با افتخار خادم باشیم.
و نکته پایانی آنکه ما باید امروز مقدمات اصل تحول را فراهم کنیم و اعتقاد بنده این است که مجلس آینده دوربرگردان انقلاب است؛ پس باید تبدیل بشود به یک مجلس انقلابی و اسلامی که کشور را بتواند پیش ببرد./د

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *