رفتار کارآفرینی در دانش آموزان باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: کارآفرینی باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود و آموزش و پرورش بر تقویت رفتار کارافرینی تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته نخستین مرکز رشد و کارآفرینی آموزش‌وپرورش کشور در شهر مشهد افتتاح شد. سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌ و پرورش در باره کارایی و نحوه شکل گیری این مرکز به خبرنگار مهر گفت: یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین به ایجاد شبکه محیط یادگیری مانند پژوهش سراها، اردوگاه ها، خانه های فرهنگ، نمایشگاه ها، کتابخانه های عمومی، موزه های تخصصی، ورزشگاه ها و مراکز کارآفرینی اشاره دارد و همچنین بر برقراری تعامل اثربخش مدارس با این مراکز و همچنین اصل غنی سازی محیط مدرسه با سایر دستگاه ها تأکید می کند.

وی افزود: مرکز رشد کارآفرینی که در مشهد افتتاح شد به استناد همین راهکاری که اشاره کردم و همچنین سیاست های ابلاغی اشتغال و اقتصاد مقاومتی و تأکید بر ترویج فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی ایجاد شده است. همچنین قانون نظام جامع فنی و حرفه ای و مهارتی نیز بر این مهم تأکید دارد.

آذرکیش در پاسخ به اینکه این مرکز دقیقاً چگونه عمل می کند و ارتباط دانش آموزان با این مرکز چگونه خواهد بود؟ بیان کرد: کار این مرکز اجرایی کردن ایده های دانش آموزان مقطع متوسطه و عمدتاً دانش آموزان هنرستان ها و فارغ التحصیلان هنرستان ها است. این کاررا از طریق جلب مشارکت های برون سازمانی و استفاده بهینه از پتانسیل درون سازمانی و با به کارگیری شیوه های مختلف از جمله شیوه یادگیری همراه با عمل انجام می دهد. این مرکز در سه محور تربیت کارآفرین، شناسایی استعدادهای کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان نوپا عمل می کند تا بتواند ایده های دانش آموزی را تا راه اندازی یک کسب و کار پایدار حمایت کند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌ و پرورش در خصوص اینکه آیا اهداف این مرکز طبق قوانین مشخصی تدوین شده است یا خیر؟ تصریح کرد: اهداف این مرکز که ما امیدوار هستیم به زودی در تمام استان ها نمونه ای از آن را داشته باشیم، بسیار مشخص است. متمرکز بر توسعه و ترویج فرهنگ کارافرینی و همچنین بستر سازی برای ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای مخاطبین است.

به گفته وی اهداف دیگر این مراکز تشویق و ترغیب دانش آموزان برای تحصیل در رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای و تشویق به حرکت به سمت کسب و کار خلاق به جای ادامه تحصیل در دانشگاه ها، افزایش ریسک پذیری در دانش آموزان متوسطه دوم، تعمیق آموزش های کارآفرینی، تولید محصولات قابل عرضه به بازار از طرف دانش آموزان است.

آذرکیش در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا این مرکز در حال حاضر دانش آموزانی را تحت پوشش خود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: این مرکز در حال حاضر ۹۵ دانش آموز را که برخی از آنها حتی از متوسطه اول گزینش شده اند، تحت پوشش و آموزش گرفته است. البته ظرفیت این مرکز بیش از اینهاست. یک برنامه دو ساله آموزشی علاوه بر مهارت نرم کارآفرینی نیز برای این دانش آموزان پیش بینی کرده است. خدمات مشاوره ای، پشتیبانی و آموزشی را ارائه می دهد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌ و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری که آیا این مراکز به صورت مستقیم زیر نظر آموزش و پرورش هستند یا توسط بخش خصوصی اداره می شوند؟ گفت: این مرکز و مراکزی از این دست که از این پس افتتاح خواهد شد، زیر نظر آموزش و پرورش و مطابق با ضوابط آموزش و پرورش و با کمک بخش خصوصی راه بری می شود و این مرکز خاص زیر نظر اداره کل آموزش و پرورش کل خراسان رضوی است. اصل هدف این مرکز این بود که در خیلی از مواقع مشاهده می کردیم که در چرخه شناسایی، هدایت، حمایت و توانمندسازی و پشتیبانی از کارآفرینان این چرخه کامل نمی شد و برای همین در نهایت به بازار کار نمی انجامید.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه آیا باید استان ها برای راه اندازی این مراکز درخواست بدهند یا اینکه آموزش و پرورش به صورت مستقیم در استان ها برای افتتاح این مراکز اقدام می کند؟ گفت: همیشه در استان ها برنامه های راهبردی وجود دارد که در ستاد از آنها حمایت می شود. ما متناسب با شرایط استان و در راستای کاهش تمرکز گرایی و افزایش احتیاط استان ها متناسب با ظرفیت قانونی خودمان این موارد را حمایت می کنیم. اما تمایلمان این است که در هر استان بیش از یک مرکز رشد کارآفرینی وجود داشته باشد.

آذرکیش بیان کرد: ما معتقد هستیم کارآفرینی باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود. تقویت رفتار کارآفرینانه در بچه های ما باعث می شود آنها را در مواجهه با چالش های آینده زندگی آماده کند. فرهنگ کارآفرینی به مثبت اندیشی، استقلال طلبی، بالا رفتن تحمل ابهام، بالا رفتن سواد مالی و موارد دیگری چون این می انجامد و باعث می شود نوجوان و جوان ما آینده را بهتر رصد کند و پیش بینی از وضعیت داشته باشد. 

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌ و پرورش در انتها گفت: کارآفرینی موضوع مهمی است و بحث آن در کشور جدی است. جزء سیاست های اصلی است که در تمام اسناد بالادستی به آن اشاره شده است. یکی از اولویت های آموزش و پرورش تاکید بر استقرار نظام خلاقیت و نوآوری است و به تربیت جامع و بالنده اخلاقی و مادی و معنوی مدیران، مربیان و دانش آموزان خلاق و نوآفرین تاکید بسیار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *