آموزش وپرورش سازمان دست دوم وسوم سیستم حکومتی کشور نیست

وزیر آموزش وپرورش از تنظیم قانون خاص فرهنگیان خبر  دادوگفت : تمام تلاش  خودم را خواهم کرد تا در این دوسال چند اقدام موثر برای معیشت معلمان عزیز را به سرانجام برسانم .که همگی در قانون خاص فرهنگیان تجمیع خواهدشد . وفرهنگیان برای اولین بار قانونی ویژه داشته باشند .

با رسانه ای شدن این مطلب وزیر آموزش وپرورش در خصوص قانون خاص فرهنگیان محمد رضا محدث خراسانی معاون اسبق برنامه ریزی وتوسعه مدیریت اموزش وپرورش در این زمینه اظهار نظر کرد وگفت :ابتدا از وزیر آموزش وپرورش تشکر می کنم که پیگیر حل مشکلات آموزش وپرورش هست .اما به اعتقاد من چالش های پرداختی به معلمان وفرهنگیان که شامل شاغلین وبازنشستگان می شود نیاز به قانون جدید ندارد . زیرا سه قانون بالادستی بسیار محکم در اختیار داریم که در همین دوره 6ساله اخیر مصوب شده است .

وی گفت : اجرای سیاست کلی وایجادتحول در آموزش وپرورش در تاریخ  دهم اردیبهشت سال 92  رهبر انقلاب به سران سه قوه ابلاغ فرمود اگر همین را دولت طی دوسال باقی مانده از عمر خود همت کند عملیاتی کند  بسیاری از مشکلات این وزارتخانه حل خواهد شد .

محدث به بند دوابلاغیه اشاره کرد وگفت :در این بند بر حاکمیتی بودن نظام تعلیم وتربیت تاکید شده است .یعنی چه ؟یعنی نظام آموزشی را نمی توان خصوصی سازی یا واگذار کرد مگر قوای نظامی یا وزارت کشور و… را خصوصی سازی می توان کرد ؟ خیر چون امر حاکمیتی است آموزش وپرورش هم اینگونه است .آموزش وپرورش باید دارای بودجه کافی را برای اداره کردن خود  داشته باشد .

محدث از بند دیگر  همین ابلاغیه یاد کرد وگفت :در این بند آمده است استقرار نظام پرداخت ها بر اساس رتبه بندی وشایستگی ها باشد .که ازسال 92 رهبری ابلاغ کردند ودر مجلس بحث شد ووزارتخانه مستندات خود را ارایه کرد وتصویب شد .ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است وقتی سوال می شود چرا اجرانمی کنید پاسخ می دهند بودجه نداریم .من از وزیر محترم تقاضا دارم برای اجرایی شدن این موارد به دنبال تامین بودجه باشند تا برای یک بارهم که شده به قول خودتان مشکل مالی آموزش وپرورش حل شود .

معاون اسبق برنامه ریزی وتوسعه مدیریت آموزش وپرورش ادامه داد : در بندسه که تاکید بر اولویت بندی در بودجه بوده است باز هم رهبری به سران سه قوه تاکید دارد تامین نیاز های مالی آموزش وپرورش را اولویت اول قرار دهید تا اهداف مد نظر تحقق پیدا کند. چون در بند 12 به ارتقاء جایگاه آموزش وپرورش از لحاظ کمی وکیفی در سطح منطقه وجهان تاکید شده است . در حالی که هنوز معوقات چند ساله معلمان وبازنشستگان پرداخت نشده است . آیا می توان این ارتقاء جایگاه را انتظار داشت ؟

بنا براین آموزش وپرورش نیازمند به این است که در خصوص تامین بودجه مورد توجه جدی از طرف مجلس ودولت قرار گیرد .

وی اضافه کرد دورانی بود که بودجه آموزش وپرورش هزار میلیارد تومان بود و بودجه عمومی دولت 100 هزار میلیارد تومان . امروز که بودجه عمومی دولت افزایش پیدا کرده طبیعی است که بودجه آموزش وپرورش هم چند در صد افزایش پیدا کند .

محدث به قانون بالا دستی دیگری در همین زمینه اشاره کرد وگفت : این قانون در خصوص سند تحول بنیادین است که هنوز  خاک می خورد . در این سند به رتبه بندی کاملا تاکید شده است . سند بالا دستی سوم که پیشنهاد دولت بود ومجلس تصویب کرد قانون ششم برنامه توسعه بود که از سال 95 باید اجرایی می شد . در ماده 63 این قاون آمده است دولت مکلف است بودجه مورد نیاز اموزش وپرورش را برای عملیاتی شدن سند تحول بنیادین تامین کند پس چرا اقدام نکرده اند ؟

وی تصریح کرد : به اعتقاد ما آموزش وپرورش سازمان دست دوم یا سوم سیستم حکومتی جمهوری اسلامی نیست که با آن اینگونه رفتار می شود . متاسفانه هرکجا بودجه کم می آورند از سهم آموزش وپرورش کسر می کنند .

محدث در پایان گفت : اگر همین موارد ی که مطرح شد وصراحت قانون است اجرا شود بسیاری از مشکلات آموزش وپرورش رفع خواهد شد . ونیازی به قانون جدید نیست . امید واریم جناب وزیر تمام همت خود را صرف اجرایی شدن قوانین فوق نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *