آغاز سال تحصیلی جدید با وزیر جدید

در تابستان امسال بود که سید محمد بطحایی از وزارت اموزش وپرورش استعفاء کرد ورئیس  جمهور سید جواد حسینی را به عنوان سر پرست این وزاتخانه معرفی کرد او هم با هدف وزیر شدن وجلب نظر نمایندگان در خصوص رفع مشکلات معیشتی واداری فرهنگیان حرف هایی زد وقول هایی داد. اما نگرانی وحساسیت فرهنگیان در رابطه با وزیر شدن حسنیی بالا گرفت تا اینکه پس از دوماه ونیم در نهایت چهارم شهریور ماه رئیس جمهور طبق قانون محسن حاجی میرزایی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش وپرورش به مجلس معرفی کرد . ومجلس هم با رای بالایی به او اعتماد کرد . به عبارتی با در نظر گرفتن خردادماه 3 نفر در عرض4ماه سکاندار دستگاه تعلیم وتربیت شدند . به هر حال از 12 شهریور ماه که محسن حاجی میرزایی بر صندلی وزارت اموزش وپرورش تکیه زده است توقعات زیادی از وی برای رفع مشکلات انباشته شده در این وزارتخانه وجود دارد .

همگان خوب اطلاع دارند دستگاه تعلیم وتربیت با مشکلات ومسائل عدیده ای مواجه است و مسلما وزیر آموزش وپرورش برای بر طرف شدن موانع باید از نظر ات کارشناسان وفرهنگیان با تجربه استفاده کند .

تا بازگشایی مدارس در اول مهر کمتر از 48 ساعت فرصت باقیست و در این مدت مدارس آماده  فراهم کردن امکانات وتجهیزات لازم برای دانش آموزان هستند . اولیاءدانش آموزان انتظار دارند وزارت آموزش وپرورش کار های جدید ومتفاوتی انجام دهد تا بچه ها شور وشوق بیشتری برای رفتن به مدرسه داشته باشند نه اینکه با آغاز مهر به این فکر بیفتند که باز روز های تکراری شان شروع  می شود . باید مدرسه بروند وبیایند وبنویسند ودرس ها را از بر کنند . از اول مهر ماه بیش از چهارده میلیون دانش اموز و 950 هزار معلم در یکصد و شش هزار باب مدرسه فعالیت تحصیلی خود را آغاز می کنند طبق گفته عبدالرضا فولاد وند مدیر کل آموزش وپرورش شهر تهران 7 هزار نیروی انسانی از گردونه تعلیم وتربیت خارج شدند و490 نفر وارد آموزش وپرورش شدند که تناسب مناسبی بین ورودی وخروجی نیروی انسانی در آموزش وپرورش وجود ندارد .به اعتقاد وی بحران نیروی انسانی آموزش وپرورش را تهدید می کند .

خبرنگار خبرگزاری رسانه معلم در این گزارش سعی کرده در آستانه بازگشایی مدارس وآغاز سال تحصیلی جدید نکاتی را  مطرح می کند امید است که مورد توجه مسئولین وزارت آموزش وپرورش قرار گیرد .

در خبرها آمده بود از چند ماه پیش پروژه مهر در مدارس سراسر کشور آغاز شده است .هدف از پروژه مهر باز سازی نوسازی تعمیر وتجهیز مدارس برای آغاز سال تحصیلی است که طبق گفته مسئولین دست اندر کار این پروژه از ماه ها قبل آغاز شده ومحیط های آموزشی که نیاز به باز سازی وتعمیر داشتند مورد توجه قرار گرفته است .امید واریم در این پروژه باز سازی مدارس مناطق محروم وسیل زده مورد توجه جدی قرار گرفته باشند .یکی از برنامه های پروه مهر حتما توجه به تجهیز کتابخانه های مدارس باید  باشد که امید است از آن غفلت نشده باشد .

در تهران 264 مدرسه بالای 60 سال قدمت وجود دارد که لازم است مرمت وباز سازی شوند زیرا برای پیش برد چشم انداز توسعه کشور راهی جز تقویت آموزش وپرورش نداریم . علی شهری مدیر کل نوسازی وتوسعه وتجهیز مدارس استان تهران هم گفته : از انجا که در آستانه مهر قرار داریم در حال حاضر پروژها ی آموزشی بسیار در دست اجرا است اما تعداد 55 پروژه آموزشی با 650کلاس درس و72 هزار متر مربع در مهر ماه آماده تحویل به ادارات آموزش وپرورش شهر تهران وشهرستان های استان تهران است .

وی افزود :از این تعداد 11 پروژه آموزشی با 112 کلاس درس و13 هزار  492 متر مربع مساحت توسط خیرین مدرسه ساز احداث  می شود .شهری با اشاره به وجود 8500کلاس درس در تهران که باید مورد تخریب وباز سازی قرار بگیرند گفت :  14 هزار و500کلاس درس نیازمند مقاوم سازی است .

وی اضافه کرد : علیرغم انکه تراکم میانگین در مدارس کشور 24 نفر است این رقم در برخی مناطق دو برابر است . با توجه به جمعیت دانش آموزی فعلی نیازمند 12 هزار کلاس درس جدید هستیم که اگر رشد جمعیت را نیز در نظر بگیریم در چند سال آینده به 18 هزار کلاس نیاز پیدا خواهیم کرد .

بد نیست بدانیم طبق آمار سازمان ملل حدود 12 میلیون کودک از حضور در کلاس درس محروم هستند .این امار نشان می دهد در صورتیکه تدابیر لازم اتخاذ نشود این 12 میلیون هرگز پا به مدرسه نخواهد گذاشت که در این میان دختران با موانع جدیتری مواجه هستند .ادره آزوله مدیر کل سازمان  یونسکو گفت : پیش بینی های انجام شده حاکی  از ان است که 9 میلیون دختر از حضور در کلاس های مقطع ابتدایی محروم  خواهند شد که این آمار در پسران حدود سه میلیون است .از طرفی بر اساس گزارش اتحادیه اروپا لوکزامبورک یونان ولیتوانی دارای کمترین دانش آموز به معلم است .در گزارش تازه ای که این اتحادیه انجام داده است نسبت معلم به دانش آموز ان در مدارس کشور های مختلف به شرح زیر است لوکزامبورک با نسبت 9 به یک معلم اولین کشور .یونان 9وچهار به یک معلم دومین ولیتوانی با 10 وشش دانش آموز به یک معلم سومین جایگاه را دارد . لهستان چهارمین کشور در اتحایه اروپاست که تعدادانش آموزان به معلمان آن 10 وهفت به یک معلم است .

به اعتقاد نگارننده بچه ها باید در مدرسه احساس شادی کنند ومدرسه شان را دوست داشته باشند وبرای همین هم باید فضای مدرسه  شاد باشد  . محمد بصیری که معلم دوره ابتدایی است می گوید : کسی که روی صندلی وزارت آموزش وپرورش نشسته است و این سمت را بر عهده دارد باید بحث نظارت را بسیار جدی بگیرد .معوقات معلمان را پرداخت کند تا معلم در کلاس درس کم فروشی نکند . وی همچنین گفت : وزیر جدید آموزش وپرورش باید بستر استخدام معلمان جوان را برای پیش رو شدن وتوسعه انسانی این وزارتخانه فراهم کند . زیرا معلمان تربیت کنندگان نسل آینده این کشور هستند .همچنین توجه به برنامه های درسی وکلاسی که هر معلم برای سال تحصیلی خود باید نقشه راه داشته باشد .

کلام اخر اینکه طبق آخرین آمار ثبت  نام دانش آموزان 14 میلیون و468 هزار و744 نفر است که از این آمار 8میلیون و174 هزار و875 نفر در دوره ابتدایی  سه میلیون و351هزار و817نفر در دوره متوسطه اول و دو میلیون و492هزار و388 نفر در دوره متوسطه دوم ثبت نام شده اند .همچنین از میان آمار کل دانش اموزان ثبت نام شده در پایه دهم یک میلیون و654هزار و502 نفر وارد دبیرستان های شاخه نظری .388 هزار و19 نفر هم در هنرستان های فنی وحرفه ای و449 هزار و867 نفر در هنرستان های شاخه کار ودانش ثبت نام کرده اند .خبرگزاری رسانه معلم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به همه فرهنگیان .معلمان . دانش آموزان ووزیر جدید آرز ودارد سال تحصیلی 98-99سالی موفقیت امیز برای همگان باشد و شاهد آن باشیم که با دست تدبیر جناب حاجی میرزایی بخشی از مشکلات خانواده آموزش وپرورش حل و فصل شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *