مطالبه همه فرهنگیان اجرای سند تحول بنیادین است

همزمان با گرامی داشت هفته معلم با چند تن از معلمان فرهیخته کشور گفتگو کردیم که در روز های گذشته روی سایت خبرگزاری رسانه معلم منتشر شد اینک با دو تن دیگر از معلمان صحبت صورت گرفت که در زیر می خوانید .آقای منوچهر آرزمی  متولد اسد اباد دیار سید جمال الدین مصلح وبیدار گر شرق  است وی دارای مدرک لیسانس الهیات ومعارف اسلامی است .او در خانواده ای متولد شده که گوهر وجودی خود را در انقلاب وبه حمایت بی قید از انقلاب اسلامی و ولایت فقیه یعنی  تقدیم جوانی عارف ومجاهدی مخلص انهم گمنام پیش رفت .این چهر ه فرهنگی همه مقاطع تحصیلی را تجربه کرده ومسئولیت های آموزشی واداری را هم در کنار سایر فعالیت های فرهنگی سیاسی انقلابی واجتماعی تجربه کرده است زمانی مدیر مشارکت های مردمی اداره کل آموزش وپرورش استان همدان بودواکنون جامه بازنشستگی بر تن  او پوشاندند اما همچنان پر انگیزه به فعالیت های خود ادامه می دهد .وی در پاسخ این سوال که از نگاه شما یک معلم باید دارایی چه ویژه گی های باشد؟ گفت :معلم سکاندار آموزش وپرورش است .بنابراین شایستگی های معلم در نظام جمهوری اسلامی بسیار مهم است .در نظام تربیت اسلامی نقش معلم منحصر به فرد است ومعلم الگوی اخلاق اجتماعی است در سند تحول بنیادین به صلاحیت وشایستگی های معلم تراز جامعه اسلامی به میزان کافی صحبت شده است به نظرمن  شان معلم از روی کاغذ باید به عمل تبدیل شود . وی اضافه کرد :برخی شاخص های معلم تراز انقلاب اسلامی عبارت است از داشتن روحیه انقلابی که خود شعبه ای از معنویات است وبر مبنای دین مداری .بصیرت افزایی که آ ن هم دست آورد معنویت است در صحنه جامعه همچنین روحیه تحلیل گری واستقلال داشتن وآرمان خواهی .زیرا فرهنگ بدون آرمان جامعه بدون هدف است . از طرفی به توسعه قدرت تفکر ونرم افزار ی توجه داشته  وآراسته  به فرهنگ دینی .چون فقط فرهنگ دینی است که شایسته جهانی شدن را جهت هدایت بشر دارد نکته مهم تراین است که معلم باید بالندگی داشته باشد واز نظر محتوا ی علمی باید لحظه به لحظه نوگردد.اگر راکد بشود از دور خارج می شود معلم باید نظریه پردازی علمی در پرتو فقه دینی داشته باشد .

خود سازی  ومقابله با استحاله فرهنگی

وی از خودسازی معلمان در پرتو معنویت دینی نیز یاد کرد وگفت :داشتن ذهن پرسشگر که هم سوال از علم کند وهم جواب علمی دهد .معلم باید هنر تبدیل تهدید ها را به فرصت داشته باشد وبا بهر ه گیری از ویژه گی های شناختی که در سطح عالی مثل روحیه تحلیل گری است داشته باشد خود باوری واعتماد به نفس را نباید از یاد برد معلمی  در اداره کلاس موفق خواهد بود که خود باور باشد واز اعتماد به نفس خوبی برخوردار باشد .این معلم  با تجربه در ادامه از مقابله با استحاله فرهنگی یاد کرد وگفت :معلم انقلابی باید توان مقابله با استحاله فرهنگی را با اندیشه نو واخلاق در عمل داشته باشد .همچنین باید دارای روحیه جهادی باشد ونگاه مدیرانه ای  در شناخت ضرورت ها وحرکت واقع بینانه در مسیر تکامل جامعه داشته باشد .معلم انقلابی با تفکر انقلابی تربیت کننده نسل اینده خواهد بود .وی اضافه کرد : البته عمده شاخص های یک معلم تراز نظام اسلامی هم در سند تحول وهم در بیانات حضرت امام (ره )ومقام رهبری به کرات مورد تاکید وتوجه قرار گرفته است .نکته حایز اهمیت این است که  حال معلم خوب نیست  . . راه حل هم عمل به سند تحول است . به اعتقاد من مطالبه اصلی وامروزی همه فرهنگیان باید اجرای سند تحول باشد . وی در پاسخ به این سوال که نقش فرهنگیان در ترویج فرهنگ رونق تولید چگونه می تواند باشد ؟ گفت : به منظور محقق شدن شعار رونق تولید که امسال از سوی رهبری اعلام شد به اعتقاد من انسجام همه ارکان جامعه وبکار گیری روش های نوآورانه وهوشمند است شاید گزافه نباشد اگر بگویم تحقق رونق تولید در دل هنرستان های کشور نهفته است .چاره کار در آچار است .انجام کار خوب به مهارت نیاز دارد وانسان های آچار بدست ماهر ونیمه ماهر هنرستان ها به عنوان مهمترین بخش آموزش وپرورش در رونق تولید محسوب می شوند مناسب سازی آموزش ها با نیاز بازار کار در حوزه کار ودانش وفنی حرفه ای نکته حایز اهمیتی است . همکاری وزارت صنعت معدن وتجارت ضروری به نظر می رسد .ما برای رونق تولید نیاز به نیروی انسانی ماهر داریم وبرای رسیدن به این هدف نیاز به همکاری جدی دستگاه های خارج از آموزش وپرورش داریم .در حال حاضر بیش از 3میلیون واحد صنعتی فعال در کشور داریم و160 رشته مهارتی در کار ودانش و40 رشته در فنی حرفه ای در آموزش وپرورش .اسناد بالا دستی خوبی مثل اقتصاد مقاومتی .سند تحول بنیادین وسیاست های کلی اشتغال وجود دارد که می تواند مارابه این هدف مهم برساند بنابراین تربیت نیروی انسانی ماهر امروز از رشته تعمیر ونصب اسانسور گرفته تا رشته کشت زعفران وبرق ساختمان وگیاهان دارویی لازم وضروری است . که بازار کار هم دارد .وزمینه مناسبی برای رونق صنعت می باشد .همچنین تدریس کتاب کار وفنا وری در دوره ابتدای ودرس کار آفرینی در همه رشته های تحصیلی اجرای به منظور استعداد یابی از دوم متوسطه واضافه شدن درس هنر به دروس متوسطه مزیت های دیگر ی برای ایفای نقش بهتر فرهنگیان است .وی یاد اور شد :با فرهنگ سازی مناسب حدود 13 میلیون دانش آموز وخانواده های آنان می توانندمصرف کننده عمده نوشت افزار تولید داخل  وسایر محصولات تولید داخل باشند. وقتی از وی در خصوص اینکه چه انتظاری معلمان از وزارت آموزش وپرورش در سال 98 می توانند داشته باشند ؟گفت :عمل به سند تحول بنیاد ین آموزش وپرورش و همسان سازی افزایش های حقوق بازنشستگان وشاغلین توجه جدی به دانشگاه فرهنگیان وتلاش جدی برای افزایش عادلانه حقوق معلمان ازجمله مطالبات فرهنگیان در سال جاری از وزیر محترم می تواند باشد .همجنین پرهیزاز باند بازی ها وجناح بندی های سیاسی وقبیله ای که متاسفانه وزیری که تغییر می کند از صدر تا ذیل واز مسئول دفتر تا خدمتگذار مدرسه جا به جا می شوند که این خسارت بزرگی است .وی در پایان گفت : مهارت آموزی گل سر سبد شایستگی های یک معلم دل سوز است .پس داشتن مدرک تحصیلی به معنای داشتن مهارت نیست مهارت از دل دانش وتوانمندی و آموزش وکار گا ه وتجربه به دست می آید . لذانبایدهزینه ها وفرصت ها را سوق بدهیم به طرف کسب مدرک بالاتر وبالاتر بلکه مدرک فوق دیپلم ولیسانس می تواند پاسخگو سطح دانش دانش  آموزان باشد . اما دانش کافی نیست ویک فرد دکترا با مدرک بالا وبدون آموختن مهارت های یاد دهی ویاد گیری وارتباط کاری از پیش نخواهد برد .لذا برای یک معلم کسب مهارت از نان شب هم واجت تر است .خبرنگار ما در ادامه با علی باباخانیان دانشجو ومعلم جوانی که دو سال است  زبان  انگلیسی تدریس  می کند وعضو کانون فرهنگی آموزشی مسجد النبی مشیریه است به گفتگو نشست وی گفت :معلم نمونه طبق فرمایش مقام رهبری باید روحیه ای انقلابی داشته باشد تا دانش آموزان را مسئولیت پذیر تربیت کند معلم تراز انقلاب باید  شرایط کنونی جامعه را درک کند وبرای دانش اموزان تحلیل ارایه کند .وی ادامه داد: طبق احادیث معلم نقش مهمی در شکل گیری نسل آینده جامعه دارد اوست که مدیران اینده وسازندگان جامعه فردا را تربیت می کند عدم وابستگی به دنیای غرب هنر معلم است که چگونه بتواند در ذهن دانش اموز حک کند که هرگز وابسته به بیگانگان نباشد یکی از راه های وابسته نشدن عدم اجرای سند 2030 است که  رهبری فرمود این سند برای دشمنان سرباز تربیت می کند . در اموزه های دینی روش های دقیق ومناسب با سن دانش آموزان وجود دارد که نیاز ی به استفاده از روش ها وسند دیگران نیست معلم باید روش های متناسب با فرهنگ  وسنت ایرانی را استخراج کند ودر اختیار دانش اموزان قرار دهد .علی باباخانبان در پایان گفت : وزیر اموزش وپرورش باید برای ارتقاء شان ومنزلت معلم به هفته گرامی داشت معلم اکتفا نکند بلکه در طول سال شان ومنزلت انان را حفظ کند وبه کرامت معلمان توجه داشته باشد زیرا آنان هستند که جامعه فردا را می سازند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *