آموزش‌وپرورش بنگاه سیاسی است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسانه معلم، به نقل از خانه ملت، حسین مقصودی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 16 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال خود از سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، در تشریح این سوال درباره اخذ هزینه در تمامی مدارس دولتی گفت: وزیر معتقد است به اجبار پولی از دانش‌آموزان گرفته نمی‌شود در حالی که این گفته توهین به شعور مردم است چرا که در تمام مدارس دولتی از خانواده‌ها پول دریافت می‌شود.

نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کسری بودجه وجود دارد اما طبق اصل (30) قانون اساسی تا پایان دوره متوسطه باید آموزش و پرورش رایگان داشته باشیم، اظهار داشت: تمام کودکان کشور به یک میزان از تحصیل حق دارند اما امروز این اصل اجرا نمی‌شود و دسته‌بندی و طبقه‌بندی مدارس بسیار زیاد است.

آموزش‌وپرورش تبدیل به یک بنگاه سیاسی شده است

وی در ادامه ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای ساماندهی دانشگاه فرهنگیان و جذب دانشجو عنوان کرد: با این حال عزل و نصب‌های اخیر در وزارتخانه، این نهاد را تبدیل به یک بنگاه سیاسی کرده و ترسو بودن وزیر به دلیل از دست دادن میز خود مشهود است چرا که آموزش و پرورش دفتر یک حزب سیاسی خاص شده است.

اوضاع مدارس دولتی اسفناک است

مقصودی در ادامه با اسفناک خواندن اوضاع مدارس یادآور شد: قطعاً اخذ هزینه از دانش‌آموزان در آینده افزایش می‌یابد و کاش آقای بطحایی نیز برای دفاع از فرهنگیان و دانش‌آموزان مثل وزیر بهداشت استعفا می‌داد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  یکی از دلایل به وجود آمدن انقلاب 57 فقر طبقاتی و فقر تحصیلی بود لذا مسکن گفتاردرمانی که در دولت فعلی به کار گرفته می‌شود، فایده ندارد و باید راه چاره‌ای اندیشیده شود و نگاه وزیر به آموزش و پرورش تغییر کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در کشوری مثل نروژ سالیانه 150 میلیون تومان برای تحصیل یک دانش‌آموز هزینه می‌شود، ابراز داشت: این میزان در ایران به ازای هر دانش‌آموز تنها 3 میلیون تومان در سال است و طبق گفته رئیس جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه 98 این میزان در سال آینده به یک میلیون تومان خواهد رسید که نشان می‌دهد شأن معلم کاهش خواهد یافت.

مقصودی اضافه کرد: آموزش و پرورش اگر حرمت و جایگاه معلم را حفظ نکند، نمی‌تواند ابزاری برای کاهش محرومیت باشد، همچنین باید نگاه به آموزش و پرورش همراه با عدالت باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه وزیر باید در سفرهای خود با والدین دانش آموزان جلسه برگزار کند تا از واقعیات باخبر شود، عنوان کرد: از یک دانش‌آموز برای آزمونی 7 هزار تومان دریافت می‌شود در حالی که هزینه آن دو هزار تومان است، همچنین هنرستانی دولتی در شهر مشهد تصویب کرده است تا 500 میلیون تومان از خانواده‌ها دریافت کند در حالی که این کار غیرقانونی است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید آمار کسانی که دوره اول ابتدایی خود را تمام کرده اما در دوره دوم ابتدایی ثبت‌نام نمی‌کنند، اعلام شود چرا که ترک تحصیل‌ها زیاد شده است.

مقصودی در ادامه با اشاره به بررسی لایحه بودجه 98 گفت: مدارس حاشیه شهرها و مناطق محروم در تأمین آب و برق خود مانده‌اند و دانش‌آموزان روستایی خانه‌نشین شده‌اند چنانچه در بودجه سال 96 و 97 نیز برای شیر مدارس 200 میلیارد تومان اختصاص داده شد اما در اجرا هیچ مبلغی تخصیص نیافت. همچنین در بودجه 98 نیز برای رفاه معلمان و فرهنگیان بازنشسته هیچ اعتباری اختصاص نیافته است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کمک هزینه مهدکودک‌ها، ریالی تخصیص نیافته است، عنوان کرد: بودجه 98 شفاف نیست، وزیر می‌گوید 9 درصد بودجه به آموزش و پرورش اختصاص یافته و معاون وی اعلام می‌کند این میزان 13.5 درصد است و در نهایت اینها در حالی است که 5 سال پیش بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش 20 درصد کل میزان بودجه بود.

دانش‌‌آموز باید بسوزد و زیر آوار برود

وی در ادامه با اشاره به افزایش ساعات موظفی کار معلمان از 20 ساعت به 34 ساعت اظهار داشت: آموزش و پرورش نیروی باانگیزه به مدارس نمی‌فرستد و وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی و حق التدریسان خوب نیست اما نوبخت و رئیس جمهور اعلام می‌کنند برای دانش آموزان باید از بیت‌المال خرج کنند و منت می‌گذارند و دیواری کوتاه‌تر از مدارس در امر صرفه‌جویی ندیده‌اند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان داشت: دانش‌آموز باید زیر آوار برود و  در آتش بسوزد چرا که پول مدارس داده نمی‌شود لذا در خصوص اینکه باید برای توسعه نگاه خاص به آموزش و پرورش داشته باشیم به فهم مشترک نرسیده‌ایم و در بودجه 98 نیز امیدی برای حل مشکل مدارس و بازنشستگان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *