۱۶۰ هزار کلاس درس با بخاری ناایمن بطحایی در همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز زلزله کرمانشاه:

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز زلزله کرمانشاه با عنوان «با هم مدارس کرمانشاه را ساختیم»، ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله شاهرودی اظهار کرد: راه افتادن مدارس و احداث مدارس جدید بعد از زلزله کرمانشاه، دمیدن روح امید برای مردم زلزله‌زده بود چرا که آمد و شد بچه‌ها به مدرسه آغاز جدید برای شادی و امید به زندگی در بین مردم زلزله‌زده بود.

وی خطاب به خیرین مدرسه‌ساز، تصریح کرد: کار شما خیرین دمیدن روح امید و زندگی مجدد در بین مردم زلزله‌زده بود و به خاطر نوع دوستی و احساس مسؤولیت اجتماعی صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

بطحایی ادامه داد: در آموزش عمومی، اهداف متعددی را پیگیری می‌کنیم اما یکی از اهداف ما این است بچه‌ها در مدرسه زندگی کردن را تمرین کنند؛ بچه‌ها باید آنچه را در سال‌های بعد در زندگی فردی و اجتماعی مواجه می‌شوند، در مدرسه تمرین کنند یعنی در کنار هم بودن، مدارا کردن و صبوری و مهارت‌های زندگی را تمرین کنند.

وی اضافه کرد: همکارانم در آموزش و پرورش تلاش می‌کنند این مسیر را به مسیر اصلی نزدیک کنند و دانش‌آموزان، ضمن بچگی کردن، برای زندگی فردا آماده ‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدرسه‌ای که شما ساختید فقط یک کلاس درس نیست بلکه کاری که شما کردید ساختن و آجر روی آجر گذاشتن فردای بچه‌هاست.

وی اضافه کرد: دولت‌ها تلاش بسیار زیادی کردند که فضای آموزشی لازم را برای بچه‌ها فراهم کنند اما همچنان مدارس مشکلات دارند و برای کارهایی که عرض کردم مناسب نیستند؛ فضای ناایمن داریم که بچه‌ها نمی‌توانند امکانات لازم را برای تمرین زندگی در اختیار داشته باشند.

بطحایی ادامه داد: ۳۰ درصد مدارس ما در حال حاضر نیاز به مقاوم سازی و تخریب و بازسازی دارد اما ۱۲ سال پیش این عدد ۷۰ درصد بود.

وی ادامه داد: اگر مساعدت شما خیرین نباشد نمی‌توانیم برای حل مشکل مدارس فرسوده کار کنیم و نمی‌توانیم تنها تکیه به بودجه دولت داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش به حادثه آتش‌سوزی اخیر مدرسه زاهدان اشاره کرد و گفت: وجود یک بخاری و فضای آموزشی غیرایمن باعث شد که ۴ نوگل را از دست بدهیم البته این مدرسه فاقد مجوز بود و بدون اجازه آموزش و پرورش راه افتاده بود اما همه ما باید نسبت به این مسائل احساس مسؤولیت کنیم.

وی تصریح کرد: باید پویشی راه بیندازیم و وسایل گرمایشی ناایمن را جمع کنیم؛ در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار کلاس درس داریم که وسایل گرمایشی غیرایمن دارند البته غیرایمن با غیراستاندارد فرق می‌کند.

بطحایی ادامه داد: علی‌رغم مشکلات دولت، در ۷ ماهه اول سال، نه تنها اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش تخصیص یافت بلکه ۱۳ درصد هم بیشتر بود و نشان از آن دارد که دولت به مشکلات اذعان دارد اما محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهد که این مشکل حل شود یعنی عزم جمعی می‌خواهد تا با خیال راحت شب را به صبح برسانیم.

وی افزود: البته همه این مشکلات به امکانات بر نمی‌گردد و روش های مدیریتی باید اصلاح شود  که دوره‌های ایمنی برای مدیران مدارس طراحی شد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دوره جدیدی برای مدیران مدارس با عنوان «مراقبت از سلامت و بهداشت دانش‌آموزان» داریم و همه باید بگذرانند و هر کس این دوره را نبیند امکان استمرار خدمت در این پست را نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: مدرسه باید خانه دوم دانش‌‌آموزان شود و بچه‌ها در مدرسه احساس شادی و نشاط کنند و وقتی زنگ پایان مدرسه خورد، بچه‌ها به سختی از مدرسه جدا شوند؛ آن روز را یقین بدانید که دیگر آیندگان پله‌های دادگستری را بالا و پایین نمی‌روند و مسائل و مشکلات خود را حل می‌کنند.

دیدگاه تان را اینجا به ما بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *