هیچ اثری از ادبیات انقلابی و اسلامی در سند اهداف دوره‌های تحصیلی مشاهده نمی‌شود

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی طی نامه‌ای به مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: همانگونه که مستحضرید سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر آرمان­‌های بلند نظام اسلامی تدوین­گر راه برون‌رفت و پرهیز از الگوهای وارداتی و چالش‌های نظام آموزشی است. اگرچه پس از حدود هفت سال از تصویب سند مذکور در آن شورای محترم و تأییدات و تأکیدات مقام معظم رهبری، هنوز آنچنان که انتظار می‌رفت، نشانه‌هایی از اجرای آن در مدارس کشور به صورت عینی به چشم نمی‌­آید.

گذشته از این بی توجهی در اجرای سند، تصویب برخی زیرنظام­‌ها به ویژه تصویب سند اهداف دوره‌های تحصیلی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی که مغایر با اسناد و مدارک بالادستی می‌­باشد نیز نگران کننده است زیرا اهداف دوره‌های تحصیلی باید بر اساس ساحت‌های تعیین شده در سند تحول بنیادین و همچنین اهداف کلان برنامه درسی شامل تعقل، ایمان، علم، عمل، اخلاق و عرصه‌های ارتباطی به صورت بهم پیوسته و با محوریت ارتباط با خدا تبیین و تدوین می‌گردید.

حال آن که در اهداف دوره های تحصیلی که در اردیبهشت ماه سال 1397 توسط شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، ضمن بی توجهی به بسیاری از  اسناد بالادستی، نوعی نگاه تقلیل‌گرایانه و محافظه کارانه نیز وجود دارد و هیچ اثری از ادبیات انقلابی و اسلامی در آن مشاهده نمی‌گردد.

طبعا این اهداف نمی‌­تواند پرورش دهنده انسانی مسؤول در طراز و معیار نظام اسلامی باشد و کانون تربیت اسلامی برحسب وظیفه خود، این تعارض را به اطلاع مسؤولان عالی رتبه وزارت آموزش و پرورش رسانیده است؛ همچنین کانون با دعوت از مسؤولین آن وزارتخانه، به نقد و بررسی این سند مصوب اهداف با حضور کارشناسان و تعدادی از فرهنگیان و دانشجومعلمان پرداخته است که گزارش آن به پیوست تقدیم می‌شود.

لهذا با توجه به مسؤولیت سرنوشت‌ساز آن شورای محترم در صیانت از نظام تعلیم و تربیت، موضوع جهت استحضار آن شورا و هرگونه اقدام مقتضی منعکس می گردد. از بذل توجه حضرتعالی و آن شورای محترم تشکر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *