تراژدی تکنولوژی

اوایل سال 2020، با گسترش ویروس کرونا، مدارس در سراسر جهان به طور ناگهانی آموزش حضوری را متوقف کردند. برای بسیاری از دولت‌ها و والدین، جابجایی کلاس‌ها به‌صورت آنلاین راه‌حلی آشکار به نظر می‌رسید.

در ایالات متحده، نواحی مدارس تلاش کردند تا دستگاه های دیجیتالی را برای دانش آموزان ایمن کنند. تقریباً یک شبه، نرم‌افزار کنفرانس ویدیویی مانند زوم به پلتفرم اصلی معلمان برای ارائه آموزش‌های بی‌درنگ به دانش‌آموزان در خانه تبدیل شد.

اکنون گزارشی از یونسکو ، سازمان آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد، می‌گوید که اتکای بیش از حد به فناوری یادگیری از راه دور در طول این همه‌گیری منجر به نابرابری آموزشی «حیرت‌انگیز» در سراسر جهان شد. بر اساس گزارش 655 صفحه‌ای که یونسکو روز چهارشنبه منتشر کرد، این یک “تراژدی تکنولوژیک” در سراسر جهان بود

گزارش که از بخش آینده آموزش یونسکو تهیه شده است، احتمالاً به بحث در مورد نحوه برخورد دولت‌ها و مدارس محلی با محدودیت‌های همه‌گیر و اینکه آیا بهتر بود برخی کشورها زودتر مدارس را برای آموزش حضوری باز می‌کردند، بیفزاید

محققان یونسکو در این گزارش استدلال کردند که وابستگی “بی سابقه” به فناوری – با هدف اطمینان از ادامه تحصیل کودکان – باعث بدتر شدن نابرابری ها و کاهش یادگیری برای صدها میلیون دانش آموز در سراسر جهان از جمله کنیا، برزیل، بریتانیا و ایالات متحده شده است. ایالت ها.

ترویج یادگیری آنلاین از راه دور به عنوان راه حل اولیه برای تحصیل در مدارس همه گیر همچنین مانع از بحث عمومی در مورد جایگزین های عادلانه تر و با فناوری پایین تر، مانند ارائه منظم بسته های تکالیف مدرسه برای هر دانش آموز، ارائه دروس مدرسه از طریق رادیو یا تلویزیون – و بازگشایی مدارس زودتر در سال شد. به گفته محققان، کلاس های فردی.

در گزارش یونسکو آمده است: «شواهد موجود قویاً نشان می‌دهد که نقاط درخشان تجربیات اد-تکنولوژی در طول همه‌گیری، اگرچه مهم و شایسته توجه است، به‌طور گسترده‌ای در اثر شکست تحت الشعاع قرار گرفته است

یونسکو توصیه کردند که مسئولان آموزش و پرورش، آموزش حضوری با معلمان را به عنوان محرک اصلی یادگیری دانش آموزان، نه پلتفرم های آنلاین، در اولویت قرار دهند. و آنها مدارس را تشویق کردند تا اطمینان حاصل کنند که فناوری‌های نوظهور مانند چت ربات‌های هوش مصنوعی قبل از معرفی آنها برای استفاده آموزشی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند.

کارشناسان آموزش و صنعت از این گزارش استقبال کردند و گفتند تحقیقات بیشتری در مورد تأثیرات یادگیری همه گیر مورد نیاز است

 لکاس، رئیس سیاست عمومی جهانی انجمن صنعت اطلاعات و نرم افزار، گروهی که اعضای آن شامل آمازون، اپل هستند، می گوید: «نتیجه گیری گزارش – اینکه جوامع باید مراقب روش هایی باشند که ابزارهای دیجیتالی آموزش را تغییر می دهند – بسیار مهم است. و گوگل درس‌های زیادی از نحوه وقوع آموزش دیجیتال در طول همه‌گیری و راه‌هایی برای کاهش شکاف دیجیتالی می‌توان آموخت. 

ژان کلود بریزارد، مدیر اجرایی Digital Promise، یک گروه آموزشی غیرانتفاعی که از گوگل، اچ‌پی و ورایزون بودجه دریافت کرده است، اذعان کرد که «تکنولوژی درمان همه چیز نیست». اما او همچنین گفت که در حالی که سیستم‌های مدارس تا حد زیادی برای این همه‌گیری آماده نبودند، ابزارهای آموزش آنلاین به پرورش «تجارب یادگیری فردی‌تر و پیشرفته‌تر با تغییر مدارس به کلاس‌های درس مجازی» کمک کردند.

Education International، یک سازمان چتری برای حدود 380 اتحادیه معلمان و 32 میلیون معلم در سراسر جهان، گفت که گزارش یونسکو بر اهمیت آموزش حضوری و حضوری تأکید دارد.

هالدیس هولست، معاون دبیر کل گروه، گفت: «این گزارش به طور قطع به ما می‌گوید آنچه را که قبلاً درست است، مکانی به نام مدرسه اهمیت دارد. «آموزش نه تراکنشی است و نه صرفاً ارائه محتوا. رابطه ای است. اجتماعی است. در هسته خود انسان است.»

در اینجا برخی از یافته های اصلی در این گزارش آمده است:

برای بیش از یک دهه، غول‌های فناوری دره سیلیکون و همچنین گروه‌های غیرانتفاعی و اندیشکده‌های سرمایه‌گذاری شده توسط صنعت، رایانه‌ها، اپلیکیشن‌ها و دسترسی به اینترنت را در مدارس دولتی به عنوان نوآوری‌هایی که به سرعت یادگیری دانش‌آموزان را دموکراتیک و مدرن می‌کنند، تبلیغ کرده‌اند.

بسیاری قول دادند که چنین ابزارهای دیجیتالی به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که راحت‌تر علایق خود را دنبال کنند، با سرعت خود یاد بگیرند و بازخورد خودکار فوری در مورد کار خود را از یادگیری الگوریتم‌های تحلیلی دریافت کنند.

یافته های این گزارش این دیدگاه را به چالش می کشد که فناوری های دیجیتال مترادف با برابری آموزشی و پیشرفت هستند.

در این گزارش آمده است که زمانی که موارد ابتلا به ویروس کرونا در اوایل سال 2020 افزایش یافت، فروش بیش از حد ابزارهای ed-tech کمک کرد تا یادگیری آنلاین از راه دور جذاب‌ترین و مؤثرترین راه‌حل برای آموزش همه‌گیر به نظر برسد، حتی با وجود گزینه‌های منصفانه‌تر و با فناوری پایین‌تر.

محققان یونسکو دریافتند که تغییر به سمت یادگیری آنلاین از راه دور مزایای قابل توجهی را برای کودکان خانواده های ثروتمندتر فراهم می کند و در عین حال به ضرر خانواده های کم درآمد می شود.

در این گزارش آمده است که تا ماه مه 2020، 60 درصد از برنامه‌های آموزش از راه دور ملی «به طور انحصاری» به پلتفرم‌های متصل به اینترنت متکی بودند. اما در این گزارش آمده است که نزدیک به نیم میلیارد جوان – تقریباً نیمی از دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در سراسر جهان – که توسط این برنامه‌های یادگیری از راه دور هدف قرار می‌گیرند، فاقد اتصال اینترنتی در خانه هستند و آنها را از مشارکت مستثنی می‌کند.

تبلیغات

رد شدن از تبلیغات

بر اساس داده‌ها و نظرسنجی‌های ذکر شده در این گزارش، یک سوم دانش‌آموزان مهدکودک تا کلاس دوازدهم در ایالات متحده در سال 2020 به دلیل اتصال به اینترنت یا سخت‌افزار ناکافی، از تحصیل محروم شدند. در سال 2021 در پاکستان، 30 درصد از خانواده‌ها گفتند که از برنامه‌های یادگیری از راه دور آگاه هستند، در حالی که کمتر از نیمی از این گروه فناوری لازم برای مشارکت را داشتند.

به گفته محققان یونسکو، نتایج یادگیری دانش‌آموزان هنگامی که مدارس فناوری ویرایشی را به عنوان جایگزینی برای آموزش حضوری به کار گرفتند، حتی زمانی که کودکان به دستگاه‌های دیجیتال و اتصالات اینترنتی دسترسی داشتند، متوقف شد یا “به طور چشمگیری کاهش یافت”.

این گزارش همچنین می گوید دانش آموزانی که به صورت آنلاین یاد می گیرند زمان بسیار کمتری را صرف کارهای آموزشی رسمی می کنند – و زمان بیشتری را برای کارهای دیجیتالی یکنواخت صرف می کنند. این برنامه یک روال یادگیری روزانه را تشریح می‌کند: «کمتر از اکتشاف و کاوش نسبت به عبور از سیستم‌های اشتراک‌گذاری فایل، حرکت از طریق محتوای یادگیری خودکار، بررسی به‌روزرسانی‌ها در پلتفرم‌های شرکتی و برقراری تماس‌های ویدیویی طولانی‌مدت».

در این گزارش آمده است که یادگیری آنلاین از راه دور همچنین فرصت‌های دانش‌آموزان را برای اجتماعی شدن و فعالیت‌های غیرآکادمیک محدود یا محدود می‌کند، که باعث می‌شود بسیاری از دانش‌آموزان از مدرسه خارج شوند یا ترک تحصیل کنند.

این گزارش هشدار داد که تغییر به سمت یادگیری از راه دور همچنین به تعدادی از پلتفرم‌های فناوری – مانند گوگل و زوم – تأثیر فوق‌العاده‌ای در مدارس داده است. این گزارش افزود که این سیستم‌های دیجیتال اغلب ارزش‌ها و برنامه‌های تجاری خصوصی را تحمیل می‌کنند که با ارزش‌های «انسان‌گرایانه» مدارس دولتی در تضاد بودند.

برای جلوگیری از تکرار سناریو، محققان توصیه کردند که مدارس بهترین منافع دانش‌آموزان را به‌عنوان معیار اصلی برای استقرار فناوری ویرایش در اولویت قرار دهند.

از نظر عملی، محققان خواستار مقررات و نرده‌های محافظ بیشتر در مورد ابزارهای یادگیری آنلاین شدند. آنها همچنین پیشنهاد کردند که مناطق به معلمان بیشتر در مورد ابزارهای دیجیتالی که مدارس استفاده می‌کنند و نحوه استفاده از آن‌ها نظر بدهند.

 قول دادند که چنین ابزارهای دیجیتالی به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که راحت‌تر علایق خود را دنبال کنند، با سرعت خود یاد بگیرند و بازخورد خودکار فوری در مورد کار خود را از یادگیری الگوریتم‌های تحلیلی دریافت کنند.

یافته های این گزارش این دیدگاه را به چالش می کشد که فناوری های دیجیتال مترادف با برابری آموزشی و پیشرفت هستند.

در این گزارش آمده است که زمانی که موارد ابتلا به ویروس کرونا در اوایل سال 2020 افزایش یافت، فروش بیش از حد ابزارهای ed-tech کمک کرد تا یادگیری آنلاین از راه دور جذاب‌ترین و مؤثرترین راه‌حل برای آموزش همه‌گیر به نظر برسد، حتی با وجود گزینه‌های منصفانه‌تر و با فناوری پایین‌تر.

محققان یونسکو دریافتند که تغییر به سمت یادگیری آنلاین از راه دور مزایای قابل توجهی را برای کودکان خانواده های ثروتمندتر فراهم می کند و در عین حال به ضرر خانواده های کم درآمد می شود.

در این گزارش آمده است که تا ماه مه 2020، 60 درصد از برنامه‌های آموزش از راه دور ملی «به طور انحصاری» به پلتفرم‌های متصل به اینترنت متکی بودند. اما در این گزارش آمده است که نزدیک به نیم میلیارد جوان – تقریباً نیمی از دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در سراسر جهان – که توسط این برنامه‌های یادگیری از راه دور هدف قرار می‌گیرند، فاقد اتصال اینترنتی در خانه هستند و آنها را از مشارکت مستثنی می‌کنند

بر اساس داده‌ها و نظرسنجی‌های ذکر شده در این گزارش، یک سوم دانش‌آموزان مهدکودک تا کلاس دوازدهم در ایالات متحده در سال 2020 به دلیل اتصال به اینترنت یا سخت‌افزار ناکافی، از تحصیل محروم شدند. در سال 2021 در پاکستان، 30 درصد از خانواده‌ها گفتند که از برنامه‌های یادگیری از راه دور آگاه هستند، در حالی که کمتر از نیمی از این گروه فناوری لازم برای مشارکت را داشتند.

به گفته محققان یونسکو، نتایج یادگیری دانش‌آموزان هنگامی که مدارس فناوری ویرایشی را به عنوان جایگزینی برای آموزش حضوری به کار گرفتند، حتی زمانی که کودکان به دستگاه‌های دیجیتال و اتصالات اینترنتی دسترسی داشتند، متوقف شد یا “به طور چشمگیری کاهش یافت”.

این گزارش همچنین می گوید دانش آموزانی که به صورت آنلاین یاد می گیرند زمان بسیار کمتری را صرف کارهای آموزشی رسمی می کنند – و زمان بیشتری را برای کارهای دیجیتالی یکنواخت صرف می کنند. این برنامه یک روال یادگیری روزانه را تشریح می‌کند: «کمتر از اکتشاف و کاوش نسبت به عبور از سیستم‌های اشتراک‌گذاری فایل، حرکت از طریق محتوای یادگیری خودکار، بررسی به‌روزرسانی‌ها در پلتفرم‌های شرکتی و برقراری تماس‌های ویدیویی طولانی‌مدت».

در این گزارش آمده است که یادگیری آنلاین از راه دور همچنین فرصت‌های دانش‌آموزان را برای اجتماعی شدن و فعالیت‌های غیرآکادمیک محدود یا محدود می‌کند، که باعث می‌شود بسیاری از دانش‌آموزان از مدرسه خارج شوند یا ترک تحصیل کنند.

این گزارش هشدار داد که تغییر به سمت یادگیری از راه دور همچنین به تعدادی از پلتفرم‌های فناوری – مانند گوگل و زوم – تأثیر فوق‌العاده‌ای در مدارس داده است. این گزارش افزود که این سیستم‌های دیجیتال اغلب ارزش‌ها و برنامه‌های تجاری خصوصی را تحمیل می‌کنند که با ارزش‌های «انسان‌گرایانه» مدارس دولتی در تضاد بودند.

برای جلوگیری از تکرار سناریو، محققان توصیه کردند که مدارس بهترین منافع دانش‌آموزان را به‌عنوان معیار اصلی برای استقرار فناوری ویرایش در اولویت قرار دهند.

از نظر عملی، محققان خواستار مقررات و نرده‌های محافظ بیشتر در مورد ابزارهای یادگیری آنلاین شدند. آنها همچنین پیشنهاد کردند که مناطق به معلمان بیشتر در مورد ابزارهای دیجیتالی که مدارس استفاده می‌کنند و نحوه استفاده از آن‌ها نظر بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *