آشنایی با اندیشکده های حکمرانی آمریکا

رسانه معلم # دنیا علاوه بر قوای سرانه قوه چهارمی دارند که آنرا قوه مفکره می نامند و به قول امروزی ها اتاق فکرشان است که خدمت تصمیم سازی و جمع آوری داده ها و شاخص سازی ورصد را برعهده دارند وعلاوه بر دولت جامعه را نیز از روند حکمرانی مطلع می کنند و مرجعیت اجتماعی آنها از نهاد های دولتی حتی خزانه داری مثلا مریکا بیشتر است نمونه ای از این قبیل اندیشکده ها را در آمریکا می شناسیم

بنیاد دفاع از دموکراسی که به اختصار در این نوشتار (FDD) نوشته می‌شود، یک مؤسسه تحقیقاتی غیرحزبی مستقر در واشنگتن است که بر موضوعات مربوط به  امنیت ملی و سیاست  خارجی آمریکا  متمرکز است.

FDD  تحقیقات و تجزیه ‌وتحلیل‌هایی با هدف تقویت امنیت ملی ایالات متحده و کاهش یا ازبین‌بردن تهدیدات ناشی از مخالفان و دشمنان ایالات متحده  را انجام می‌دهد.

این مؤسسه کمی بعد از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تشکیل شد. گروه همکار با این موسسه شامل کارشناسان با سوابق و حوزه‌های کاری مختلف –از جمله دولت­مردان، نخبگان، نظامیان، افسران امنیتی، دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران می‌باشد.

این اندیشکده از زمان دولت‌های بوش پسر، اوباما و ترامپ گزارش‌ها و تحقیقات خود را با سیاست‌گذارن و رسانه‌ها و اعضای اصلی این دولت‌ها و نیز دفاتر کنگره به اشتراک می‌گذارد.

 در طول ۲۰ سال گذشته این موسسه توانسته است جایگاه خود را در بین مسئولین آمریکایی پیدا کند. برای مثال به چند نمونه زیر می‌توان اشاره کرد:

  1. هربرت ریموند «اِیْچْ. آر.» مک‌مستر[۱] : من عاشق FDD هستم … می‌خواهم از FDD برای کارهایی که در طول این چند سال در بسیاری از موضوعات مهم انجام داده است، تشکر کنم. … ما از تحقیقات و بررسی‌های FDD بسیار استفاده کردیم … ما به مؤسساتی مانند FDD نیاز داریم تا تحقیقاتشان را بر روی تهدیداتی که ما داریم، ادامه دهند.
  2. مایکل وینسنت هیدن[۲]: جامعه اطلاعاتی، آنچه را FDD انجام داده مدنظر می‌گیرد و عمیقاً آن را می‌ستاید. تحقیق شما، ارتباط بین بازیگران بیرونی گروه‌های مخالف را نشان می‌دهد – اشاعه دهندگان، تحریم‌ها – و پول‌شویی‌ها. آنچه که توانایی شماست تا با منابع آزاد مکمل کار کنید و آنچه در جامعه اطلاعاتی، می‌گذرد را تقویت کنید.
  3. جورج دبلیو بوش[۳]: این بنیاد در جهان تغییراتی به وجود آورده است.

این بخشی از نظرات سیاستمداران آمریکایی در رابطه با این بنیاد بوده است.

مجموعه اقدامات تحقیقاتی این بنیاد در ۴ مرکز و ۸ برنامه یا پروژه صورت می پذیرد.

این مراکز شامل:

مرکز نوآوری سایبری و فناوری

مرکز نوآوری در فضای مجازی و فناوری (CCTI) در بنیاد دفاع از دموکراسی تلاش دارد تا امنیت ایالات متحده را از طریق نوآوری در فن آوری در شرایطی که با تهدیدات سایبری مواجه است و می‌خواهد آن را کاهش دهد، بالا ببرد. این مرکز، پیش درک درستی از دولت و بخش خصوصی و کشورهای هم­پیمان ایالات متحده در مورد تهدیدات و فرصت‌های مربوط به امنیت ملی ایجاد شده توسط محیط تکنولوژیکی که به‌سرعت در حال گسترش است، ترویج می‌کند.

این پروژه[۴] یک سری از مطالعات بر روی راهبردها و ظرفیت‌های سایبری روسیه، چین، کره شمالی و ایران را فراهم کرده است و در ادامه تحلیلی از قدرتمندترین دشمنان سایبری آمریکا را ارائه می‌دهد و توصیه‌های سیاستی خود را برای دفاع از امنیت ملی آمریکا پیشنهاد می‌دهد. این پروژه می‌خواهد فهم وسیع‌تری را در داخل دولتمردان، فعالین بخش خصوصی و کشورهای دوست آمریکا، نسبت به تهدیدات و فرصت‌هایی که ابزارآلات جدید تکنولوژیک دارا هستند، ایجاد کند و به سیاست­گذاران کمک می‌کند تا استراتژی برد، برای ایالات متحده آمریکا را با استفاده از این حوزه گسترش و بسط دهند.

مرکز قدرت اقتصادی و مالی [۵]

این مرکز تحقیقات خود را در حوزه امنیت اقتصاد ملی با تمرکز بر اینکه آمریکا چگونه می‌تواند قدرت اقتصادی و مالی خود را برای رسیدن به اهداف امنیت ملی‌اش بهبود بخشد؟ انجام می دهد. متخصصان این مرکز، تغییرات در اقتصاد جهانی و چگونگی هماهنگی متحدین و رقبایشان با این تغییرات را پیگیری و تحلیل می‌کنند. مرکز قدرت اقتصادی و مالی، همچنین فهم وسیع‌تری از اینکه چگونه دولت ایالات متحده می‌تواند از قدرت اقتصادی و مالی استفاده کند تا به بهترین شکل با دشمنانش مبارزه کند؟  را برای مسئولین این کشور ارائه می دهد.

این مرکز، بر روی چگونگی جداسازی رژیم‌های مخرب و اشخاص حقیقی از سیستم اقتصاد (تجارت) جهانی با قوی‌تر کردن پیوستگی این سیستم تمرکز کرده است.

تحقیقات این مرکز همچنین راهبردهای دفاعی جدیدی را جهت دفاع از قدرت اقتصادی آمریکا و متحدانش و نیز، راهبردهای مثبتی برای هدف قراردادن سرمایه‌گذاری و ارتقاء تجارت، تحلیل و آماده می‌کند. به همین ترتیب، مرکز با کاوش بر چشم‌انداز تغییرات تکنولوژیکی تأثیراتش را بر روی شفافیت و پاسخگویی مالی می‌سنجد.

مرکز قدرت نظامی و سیاسی

مرکز قدرت نظامی و سیاسی در بنیاد دفاع از دموکراسی، فهم راهبردهای دفاعی، سیاست‌ها و ظرفیت‌های ضروری برای بازدارندگی و دفاع در مقابل تهدیدات آزادی، امنیت و موفقیت و سعادت مردم آمریکا و متحدانش را با ارائه تحقیقات و تجزیه‌وتحلیل دقیق، به‌موقع و مرتبط، ارتقا می‌بخشد.

بعد از ماجرای ۱۱ سپتامبر، کنگره و حکومت از هر دو جناح، بودجة کافی، قابل‌پیش‌بینی و به­موقعی را برای وزارت دفاع که جهت حمایت از عملیات‌های در حال اجرا و حفظ آمادگی و به‌روزرسانی نیروها نیاز است را، ارائه نکرده‌اند.

در همین حال، چین، روسیه، ایران و کره شمالی بر روی آسیب‌پذیری‌های ادراک شده آمریکا، تمرکز کرده‌اند و نیروهای خود را مدرن کردند و قابلیت‌های خود را گسترش داده‌اند. طیفی از بازیگران از تاکتیک‌های ترکیبی یا منطقه خاکستری استفاده می‌کنند تا در مقابل ایالات متحده و هم‌پیمانانش در دامنه چالش‌های فزاینده، مانند فضا و فضای مجازی عمل کنند و همچنین قالب‌های جدید جنگ اقتصادی، جنگ اطلاعاتی و جنگ با ابزار قانون را به کار می‌گیرند.

در نتیجه: برتری نظامی آمریکا رو به افول می­رود و یا از بین رفته است و در توازن قدرت در موقعیت‌های راهبردی مانند خاورمیانه، اروپای شرقی و غرب اقیانوس آرام، در مسیری تغییر کرده است که دشمنانش را جسورتر و بی‌پرواتر می‌کند.

این تحولات، منافع حیاتی آمریکایی‌ها را در خطر می‌اندازد. بازدارندگی را تضعیف می‌کند. دعوت به تجاوز می‌کند و احتمال درگیری نظامی را افزایش می‌دهد که در آن دشمنان آمریکا می‌توانند، هزینه‌های سنگینی را تحمیل کنند و ایالات متحده را شکست دهند.

برای اطلاع‌رسانی و تسریع کردن این اقدام فوری، این مرکز بر روی سیاست و راهبرد دفاعی متمرکز شده است که تجربه و تخصص FDD  را در تحریم‌ها، تأمین مالی غیرقانونی، جنگ سایبری و هم چنین تلاش‌های مداوم FDD دررابطه ‌با امنیت منطقه‌ای و تروریسم در منطقه خاورمیانه افزایش داده است را، کامل می‌کند.

CMPP بر عناصر جنگ نظامی و سیاسی این تهدیدها، چالش‌ها و همچنین راهبردها، سیاست‌ها، بودجه، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و سطح آمادگی موردنیاز وزارت دفاع، برای فایق آمدن بر آنها تمرکز دارد. تهدیدهایی که شامل چین، روسیه، ایران و کره شمالی است. همچنین امور سیاسی و نظامی، متحدان آمریکا، دفاع موشکی بالستیک، نوسازی نیروی معمولی، ناوبری آزاد، جنگ ترکیبی، پایگاه نوآوری امنیت ملی، نوسازی هسته‌ای و وضعیت نظامی ایالات متحده، شامل توجه ویژه CMPP هستند.

مرکز باریش برای ارزیابی یکپارچگی رسانه در FDD [6]

این مرکز به تهدیدات امنیت ملی ناشی از کمپین‌های اطلاعات نادرست و عملیات نفوذی که توسط دشمنان خارجی آمریکا علیه ایالات متحده و کشورهای هم‌پیمان آمریکا انجام می شود، رسیدگی می‌کند. بخش مهمی از فعالیت‌های مرکز، کمک هزینه یک ساله رسانه‌ای برای روزنامه‌نگاران با سابقه خوب، سازندگان محتوای رسانه‌های اجتماعی و متخصصان ارتباطات استراتژیک است. این بورسیه فرصت‌های برنامه‌ریزی آموزشی و توسعه حرفه‌ای را فراهم می‌کند تا به متخصصان رسانه کمک کند تا درک عمیق‌تری از تقاطع بین رسانه‌ها، ارتباطات استراتژیک، دیپلماسی عمومی، اطلاعات نادرست و امنیت ملی آمریکا به دست آورند. پس از اتمام برنامه، همکاران رسانه به شبکه فارغ التحصیلان امنیت ملی FDD متشکل از بیش از ۵۰۰ متخصص می پیوندند.

این مرکز از تحقیقات در مورد چگونگی استفاده دشمنان خارجی، اعم از کشورها و بازیگران غیردولتی، از عملیات نفوذ برای پیشبرد اهداف استراتژیک خود پشتیبانی می‌کند. این تمرکز شامل روزنامه‌نگاری تحقیقی و تحقیقات فنی برای شناسایی و بررسی کمپین‌های انجام شده توسط دشمنان خارجی است. از طریق این تحقیق، مرکز باریش توصیه‌های عملی و مشخصی را برای دفاع در برابر این تهدیدات امنیت ملی ارائه می‌کند.

این بنیاد در ذیل این مراکز برنامه های تحقیقاتی نیز دارد که شامل:

  1. برنامه چین
  2. ۲-     مجله جنگ های طولانی FDD
  3. برنامه سازمان های بین المللی
  4. برنامه ایران
  5. برنامه اسرائیل
  6. شبکه فارغ التحصیلان امنیت ملی
  7. آزمایشگاه نوآوری‌های متحولانه سایبری
  8. برنامه ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *