گسست بزرک در بین یهودیان آمریکا با جنگ غزه


رسانه معلم به نقل از نیورک تایمز #

آقای بینارت سردبیر جریان یهودی و روزنامه‌نگار و نویسنده‌ای است که در مورد خاورمیانه، زندگی یهودیان و سیاست خارجی آمریکا مطالب زیادی نوشته است.

  • 22 مارس 2024

افیا در دهه اخیر یا بیشتر، یک لرزش ایدئولوژیک زندگی یهودیان آمریکایی را ناآرام کرده است. از هفتم مهرماه به یک زلزله تبدیل شده است. این به رابطه بین لیبرالیسم و ​​صهیونیسم مربوط می شود، دو عقیده ای که برای بیش از نیم قرن هویت یهودی آمریکایی را تعریف کرده اند. در سال های آینده، یهودیان آمریکایی برای انتخاب بین خود با فشار فزاینده ای مواجه خواهند شد.

آنها با این فشار مواجه خواهند شد زیرا جنگ اسرائیل در غزه تحولی را در چپ آمریکایی ایجاد کرده است. همبستگی با فلسطینی ها به اندازه حمایت از حقوق سقط جنین یا مخالفت با سوخت های فسیلی برای سیاست های چپ ضروری است. و همانطور که در طول جنگ ویتنام و مبارزه علیه آپارتاید آفریقای جنوبی اتفاق افتاد، شور و شوق چپ در حال تغییر شکل جریان اصلی لیبرال است. در دسامبر، کارگران متحد اتومبیل خواستار آتش‌بس شدند و یک کارگروه واگذاری را تشکیل دادند تا «ارتباطات اقتصادی اتحادیه با مناقشه» را بررسی کنند. در ژانویه، کارگروه ملی LGBTQ همچنین خواستار آتش‌بس شد. در فوریه، رهبری کلیسای اسقفی متدیست آفریقا، قدیمی‌ترین فرقه پروتستان سیاه‌پوست کشور، از ایالات متحده خواست تا کمک به دولت یهود را متوقف کند. در سراسر آمریکای آبی، بسیاری از لیبرال‌هایی که زمانی از اسرائیل حمایت می‌کردند یا از این موضوع اجتناب می‌کردند، آرمان فلسطین را از آن خود می‌کنند.

این تحول در مراحل اولیه خود باقی می ماند. در بسیاری از نهادهای لیبرال برجسته – مهم‌تر از همه، حزب دموکرات – حامیان اسرائیل نه تنها مورد استقبال قرار می‌گیرند، بلکه غالب هستند. اما رهبران این نهادها دیگر نماینده بسیاری از پایگاه آنها نیستند. سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات، هفته گذشته در سخنرانی خود درباره اسرائیل در صحن سنا، این اختلاف را تایید کرد. او تعهد دیرینه خود را به دولت یهود، البته نه نخست وزیر آن، تکرار کرد. اما او همچنین، در برجسته‌ترین خط سخنرانی، پذیرفت که «می‌تواند آرمان‌گرایی را درک کند که به‌ویژه بسیاری از جوانان را برای حمایت از راه‌حل تک‌دولتی تشویق می‌کند» – راه‌حلی که شامل یک دولت یهودی نمی‌شود. این سخنان سیاستمداری است که می‌داند حزبش دستخوش تغییرات عمیقی است.

یهودیان آمریکایی که بیش از همه به صهیونیسم متعهد هستند، کسانی که مؤسسات تأسیس آمریکا را اداره می کنند، درک می کنند که آمریکای لیبرال از نظر ایدئولوژیک کمتر مهمان نواز می شود. و آنها با ایجاد هدف مشترک با راست آمریکا پاسخ می دهند. جای تعجب نیست که اتحادیه ضد افترا، که تنها چند سال پیش به شدت از سیاست های مهاجرتی دونالد ترامپ انتقاد کرد، اخیراً از داماد و مشاور ارشد سابق وی، جرد کوشنر تقدیر کرد

آقای ترامپ شکاف سیاسی در حال ظهور را به رسمیت می شناسد. او در مصاحبه ای که روز دوشنبه منتشر شد گفت : «هر یهودی که به دموکرات ها رأی می دهد از دین آنها متنفر است . آنها از همه چیز در مورد اسرائیل متنفرند و باید از خود خجالت بکشند زیرا اسرائیل نابود خواهد شد. این یک بی‌حیایی و هذیان‌گویی معمول ترامپ است، اما ریشه در یک واقعیت سیاسی دارد. برای یهودیان آمریکایی که می خواهند حمایت بی قید و شرط کشورشان از اسرائیل را برای یک نسل دیگر حفظ کنند، تنها یک شریک سیاسی قابل اعتماد وجود دارد: یک حزب جمهوری خواه که دفاع از حقوق فلسطین را بخشی از دستور کار “بیدار” می داند.

یهودیان آمریکایی که انتخاب متفاوتی انجام می دهند – کنار زدن صهیونیسم به دلیل اینکه نمی توانند آن را با اصل لیبرال برابری تحت قانون مطابقت دهند – توجه کمتری را به خود جلب می کنند زیرا آنها از قدرت سیاسی دورتر هستند. اما تعداد آنها بیشتر از آن چیزی است که بسیاری تشخیص می دهند، به خصوص در میان هزاره ها و نسل Z. و آنها با دوراهی های خاص خود روبرو هستند. آنها در حال پیوستن به جنبش همبستگی فلسطین هستند که در واکنش به تخریب غزه توسط اسرائیل در حال رشد است، اما در عین حال رادیکال تر می شود. این رادیکالیسم رو به رشد یک تناقض ایجاد کرده است: جنبشی که از یهودیان آمریکایی بیشتر و بیشتر استقبال می کند، توضیح این که یهودیان اسرائیلی کجا با دیدگاه خود در مورد آزادی فلسطین مطابقت دارند دشوارتر است.

گسست در حال ظهور بین لیبرالیسم آمریکایی و صهیونیسم آمریکایی بزرگترین تحول در سیاست یهودیان آمریکا در نیم قرن اخیر است. این زندگی یهودیان آمریکایی را برای دهه های آینده بازتعریف خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *