چکیده سخنان ۱۰ استاد دانشگاه درباره اولین کنگره بین‌المللی علم و قرآن؛ از ایجاد بخش «معرفت‌شناسی بر پایه ریاضیات» تا ارائه «نقش سامانه‌های کنترلی در مهندسی با استفاده از مفاهیم قرآنی» در کنگره

رسانه معلم #

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر رضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی مباحث مربوط به علوم پایه را در کنگره بین‌المللی علم و قرآن دنبال می‌کند، گفت: از سال ۸۴ پژوهشکده اعجاز قرآن در دانشگاه شهید بهشتی ایجاد شده و نشست‌های فنی و کنفرانسی هم داشته است که امروز این پژوهشکده با نام پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دکتر فاطمه یزدیان، مشاور رئیس دانشگاه تهران در امور زنان و خانواده با ابراز امیدواری نسبت به ارائه پژوهش‌هایی در ارتباط با قرآن و شاخه‌های مختلف علم در کنگره بین‌المللی علم و قرآن، از بررسی نقش سازه خانواده با الهام‌گیری از مفاهیم قرآنی به عنوان یک محور مهم قابل ارائه در این کنگره نام برد و گفت: در مباحث مهندسی هم نقش سامانه‌های کنترلی را با استفاده از مفاهیم قرآنی به عنوان موضوع و الگو معرفی کرده‌ایم که در قالب یک اثر علمی در کنگره ارائه خواهد شد.

دکتر رضا عامری، رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران در پیش‌نشست نخستین کنگره بین‌المللی علم و قرآن، بیان داشت: جای این بحث‌ها در نظام آموزش عالی ما خیلی خالی بود بویژه اینکه قرآن به عنوان عظیم‌ترین ودیعه الهی برای نوع بشر است. همه ما این دریافت را داریم که قرآن به نکاتی اشاره کرده است که امروز بر پایه‌های متقن علمی استوار است. بویژه فکر می‌کنم یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند در ارتباط با فلسفه دین و بویژه در ارتباط با قرآن کار کند حوزه ریاضیات است. امیدواریم در این کنگره، بخشی تحت عنوان معرفت‌شناسی بر پایه ریاضیات داشته باشیم.

دکتر عبدالرضا سیف، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از دکتر موسوی موحدی دبیر کنگره بین‌المللی علم و قرآن خواستار شد تا دبیرخانه دائمی کنگره در دانشگاه تهران راه‌اندازی شود و بیان داشت: همه چیزها در قرآن است. ایران بعد از اسلام، از ابن سینا، فارابی و مولوی و همه بزرگان اعتبار خود را از قرآن گرفته‌اند یعنی همه علوم ما اعتبار خود را از قرآن گرفتند. قبل از اسلام ما فقط قدرت نظامی داشتیم، بعد از اسلام یک قدرت علمی داشتیم و به قول شهید مطهری و به قول استاد ما دکتر زرین‌کوب اصلاً تمدن علمی و اسلامی ایران با قرآن است و بدون قرآن هیچ نیست و امروز هم اگر اعتباری در اندیشه ما است به اعتبار قرآن است.

دکتر علی‌اصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمادگی دارد با عنوان «دانش‌پژوهی در محضر قرآن حکیم در پرتو سنت پرسشگری چهارده معصوم علیهم‌السلام» در نخستین کنگره بین‌المللی علم و قرآن به ارائه بپردازد، گفت: سنت چهارده معصوم علیهم‌السلام هرگز جز تفسیر قرآن حکیم نبوده و هرگاه برداشت‌های متفرقه‌ای شده است به حکم خود معصومان باید بر دیوار کوبیده شود.

وی افزود: سنت نبوی به گونه‌ای بود که او اولین پرسشکر بود؛ گاهی صریح و گاهی با اشاره و با نگاه از خداوند می‌پرسید. این پرسش و پاسخ خیلی جذاب است و طبق باور ما به جهت اینکه او اسوه و الگو بود، می‌تواند ادامه پیدا کند. سنت فاطمی سلام الله علیها چنان بود که پرسش‌های مردم را در پرتو قرآن حکیم توضیح می‌داد. حضرت امیرالومنین علیه‌السلام تصریح بر ضرورت پرسشگری کرد. این استنطاق سنتی بود که او بنیان نهاد و او معلم اول استنطاق بود و علامه و شهید صدر از ایشان در استنطاق و پرسشگری از قرآن تبعیت کردند. همان طور که مرور کردم سنت سایر معصومان هم چنین بود یعنی تابعی از سنت رسول الله (ص) و سنت حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) بود.

رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: قرآن در هر بار قرائت به باور ما چون انشاء حی لایموت است مکرراً انشاء می‌شود و در هر بار مواجهه با بندگان دوباره پاسخ می‌دهد. این حی بودن به منزله لا زمان و لا مکان بودن پیام پروردگار است. این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که سنت پرسشگری را مبنا قرار دهیم و من می‌خواهم وظیفه خودم را باز کردن این سنت پرسشگری و استنطاق قرار دهم تا حدی که بتوانم روی این حوزه کار کنم.

دکتر محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی، رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، حداقل دستاورد کنگره بین‌المللی علم و قرآن را ایجاد یک طوفان فکری در جهان اسلام و در بین اندیشمندان کشورمان در دانشگاه‌ها در زمینه رابطه علم و قرآن دانست و گفت: دستاورد غایی کنگره این است که ما در گام دوم انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی نیاز به این گفتمان داریم و در این کنگره اول مدلی که از رابطه علم و قرآن در کشورمان تجربه شده است را برجسته کرده و به دنیا معرفی کنیم که این باعث ایجاد یک امیدواری در جهان اسلام می‌شود.

دکتر محسن رنجبران، دانشیار زمین‌ناسی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران نیز لازمه بررسی ارتباط قرآن و علوم، آشنایی خوب پژوهشگران با کلمات عربی است.

دکتر سید علی علم‌الهدی، استاد دانشگاه پیام نور نیز با توجه به تاکیدات دکتر موسوی موحدی، پیشنهاد کرد که «الهام‌بخشی قرآن در علم» به عنوان شعار نخستین کنگره بین‌المللی علم و قرآن انتخاب شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود واعظی رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در پیش نشست کنگره بین المللی علم و قرآن با بیان اینکه موضوع این کنگره از طیف گسترده ای از نگاه های مختلف فلسفی، حکمی، علوم قرآنی و غیره قابل ورود است، تاکید کرد: تعیین کنیم که مشخصاً در این کنگره کجا را می خواهیم نشانه بگیریم تا خروجی روشن تری داشته باشیم.

دکتر وحید نیکنام، استاد دانشکدگان علوم دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه «یکی از اهداف این کنگره می‌تواند رمزنگاری قرآن کریم باشد.» گفت: بایستی از روش‌های مختلف برای رسیدن به این منظور استفاده کنیم. پیشنهاد بنده این است که علاوه بر تامل در خود قرآن، از منابع دیگری که مرتبط و ملهم از قرآن هستند استفاده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *