مزیت های مشارکت از زبان رئیس مرکز پژوهش های مجلس

  رسانه معلم به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر بابک نگاهداری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران که با حضور بیش از ۸۰ استاد دانشگاه تهران از طیف‌های فکری متفاوت و چهره‌های سیاسی از احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: آسیبی را احساس می‌کنم که لااقل در یکسال اخیر تشدید هم شده است و آن آسیب، این است که متأسفانه صاحب‌نظران ما رؤیای مثبت خود را با مردم درمیان نمی‌گذارند. یعنی هر جلسه‌ای که از صاحب‌نظران دعوت می‌کنیم، عمدتاً به ذکر آسیب‌ها و مشکلات اکتفا می‌شود و از چشم‌اندازهای مثبت آینده و ارائه راه‌حل‌های مثبت خیلی خبری نیست. در رسانه‌های ما هم یک آسیبی ایجاد شده است که اسم آن را خودآزاری عمومی گذاشته‌ام. یعنی شما مثبت‌ترین صحبت‌‌ها را هم بیان کنید، اگر یک نقطه منفی در یک بخشی از حرف‌هایتان باشد، همان تیتر رسانه‌ها می‌شود و تمام فضای افکار عمومی از ذکر مصیبت و مشکلی که وجود دارد، پُر می‌شود.

وی افزود: هر وقت صحبت از مشارکت در انتخابات می‌کنیم، یک عده‌ای مسائل و مشکلات کشور را مطرح می‌کنند و می‌گویند چون مشکلات در کشور وجود دارد، مردم نمی‌خواهند مشارکت کنند. من اتفاقاً می‌خواهم این گزاره را جابجا کنم. من می‌خواهم بگویم اگر مشکلات ما زیاد است باید مشارکت حداکثری کنیم. مشارکت حل‌الامسائل مشکلات ما است. راه تحول در هر حوزه‌ای مشارکت است.

دکتر نگاهداری با یادآوری اینکه در دین اسلام توسعه انسانی مقدم بر توسعه اقتصادی است، گفت: توسعه انسانی در عرصه سیاست یعنی مشارکت مردم در زندگی اجتماعی و مدرسه اجتماعی انتخابات. انتخابات یکی از محدودترین فرصت‌های مشارکت سیاسی برای تعالی و تربیت انسان‌ها است که هدف غایی ما در قانون اساسی هم تعالی و تربیت انسان‌ها ذکر شده است.

وی افزود: اگر دنبال عدالت هستید و احساس می‌کنید عدالت در جامعه کاهش پیدا کرده است، چه فرصتی بالاتر از انتخابات که امکان مشارکت و فرصت برابر را برای همه آحاد جامعه مهیا می‌کند تا در تعیین سرنوشت خود نقش‌آفرین باشند. مشارکت حداکثری، نظارت جمعی را افزایش می‌دهد و نظارت جمعی کاهش‌دهنده فساد است. اگر مشارکت حداکثری شود، توزیع قدرت توزیع عادلانه‌ای پیدا می‌کند و باعث افزایش شفافیت در جامعه می‌شود. بنابراین اگر دنبال مبارزه با فساد و بی‌عدالتی و شفافیت هستید، باز هم همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند که راه تحول از مشارکت مردم می‌گذرد، نیاز به مشارکت مردم داریم

دکتر بابک نگاهداری افزود: اگر شما احساس می‌کنید اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در جامعه کاهش پیدا کرده است، راه حل افزایش اعتماد هم گفتگوی اجتماعی است و فرصت مشارکت در انتخابات یکی از معدود فرصت‌هایی است که می‌تواند یک گفتگوی فراگیر اجتماعی را ایجاد کند. بنابراین اعتماد در سایه گفتگوی اجتماعی در برهه‌های انتخابات و مشارکت افزایش پیدا می‌کند. اعتماد هم امری دو سویه است؛ مردم باید اعتماد بشوند تا اعتماد بکنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با برشمردن چهار سطح در قانون اساسی برای مشارکت مردم شامل تصمیم‌گیری، مطالبه‌گری، نظارت و اجرا؛ خاطرنشان کرد: لازمه بخشی از این مشارکت‌ها این است که حاکمیت به مردم اعتماد کند و لازمه بخشی از این مشارکت‌ها هم این است که مردم به حاکمیت اعتماد کنند. بنابراین راه حل دو سویه افزایش اعتماد هم باز مشارکت در انتخابات است.

دکتر نگاهداری خطاب به چهره‌های حاضر در خانه گفتگوی انتخابات گفت: اگر شما نگران هستید که انسجام و وحدت اجتماعی کاهش پیدا کرده است، باز هم راه حل افزایش انسجام اجتماعی، مشارکت است. در فضای مشارکت، تعارضات اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و مردم تازه می‌فهمند که به همدیگر نیاز دارند و مردم تازه می‌فهمند که اگر هماهنگ با همدیگر رفتار کنند، چقدر بهره‌وری آنها در تعیین سرنوشت‌شان بالا می‌رود. بنابراین اگر در شرایط موجود نگران انسجام اجتماعی و وحدت اجتماعی هستید باز هم راه‌حل آن از مشارکت می‌گذرد.

وی افزود: اگر می‌گوئید مشکلات معیشتی و اقتصادی در جامعه زیاد است و مردم بخاطر مشکلات معیشتی در انتخابات شرکت نمی‌کنند، اتفاقاً مشارکت باعث می‌شود که تصمیم‌گیری‌ها از صحت و مثبت بودن بیشتری برخوردار باشند. هر قدر تعداد مردمی که شرکت کنند بیشتر باشد، سوگیری در تصمیمات کاهش پیدا می‌کند و تصمیمات درست‌تر و بهینه‌تری می‌توان گرفت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر احساس می‌کنید ناکارآمدی در عرصه اجرا است، نه فقط در عرصه سیاستگذاری؛ باز هم مسیرش از مشارکت است. الآن مردمی‌سازی به عنوان یکی از راه‌حل‌های برون‌رفت در کشور ما و کشورهای دیگر مطرح است. اصلاً اینکه حکومت‌داری دارد تبدیل به حکمرانی در ادبیات این کار می‌شود بخاطر این است که رویکردهای پایین به بالا و مشارکت مردمی است که حکمرانی را از حکومت‌داری متفاوت می‌کند. بنابراین چه به دنبال کارآمدی در سیاستگذاری و چه به دنبال کارآمدی در اجرا باشید، باز مسیرش از مشارکت است.

وی افزود: عزیزانی که دغدغه بین‌المللی دارند و منافع ملی برایشان مهم است، همه ژئوپلیتیسین‌ها معتقدند که در ۱۰ سالی که در آن قرار داریم یک بازآرایی دارد در نظام بین‌الملل رخ می‌دهد و کشوری که در این یک دهه نتواند جانمایی مناسب اقتصادی و سیاسی در عرصه بین‌الملل برای خود تعریف کند یک قرن آینده آن کشور تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بنابراین وقتی در این دهه حساس قرار داریم، آنهایی که علاقمند به منافع ملی کشور هستند، قائل به افزایش مشارکت خواهند بود. می‌دانید مشارکت مردم، مشروعیت و مقبولیت نظام را در عرصه‌های بین‌المللی افزایش می‌دهد و قدرت رایزنی و چانه‌زنی سیاست خارجی ما را در جانمایی درست بین‌الملل ارتقا می‌دهد؛ بنابراین اگر علاقمند به منافع ملی هستید باز راه حل از مشارکت می‌گذرد.

دکتر بابک نگاهداری در پایان گفت: عزیزانی که به دنبال سلامت روانی جامعه هستند و برای خانواده و فرزندان خود که در این جامعه زندگی و کار و فعالیت می‌کنند، نگرانی دارند، به مشارکت حداکثری فکر کنند. در پرتو مشارکت هم انسان‌های سازگارتر در جامعه شکل می‌گیرند، هم جامعه همگراتر می‌شود، هم ذهنیت‌ها مشترک می‌شود، هم تفاسیر مشابه می‌شود. سلامت روانی جامعه مگر چیزی جز اینها است. جامعه‌ای که انسان‌های سازگار، همگرا و ذهنیت‌های مشترک و تفاسیر مشابه داشته باشد، آیا جامعه‌ای سالم‌تر نیست؟ بنابراین اگر به سلامت روانی جامعه اعتقاد دارید، راه‌حل در مشارکت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *