مخالفت مجلس برجامی با انتشار گزارش مرکز پژوهش ها

رسانه معلم #دانشگاه تهران میزبان گفتگو راه اندازی نمود ویکی از جلسات را به انتخابات اختصاص داد واساتید را به گفتگو نشاند سخنان دکتر جهرمی را می خوانیم

 گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر علی بهادری جهرمی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس و سخنگوی دولت سیزدهم در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران که با حضور بیش از ۸۰ استاد دانشگاه تهران از طیف‌های فکری متفاوت و چهره‌های سیاسی از احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، با تشکر از تدبیر مدیریت دانشگاه تهران برای برگزاری این نشست، گفت: ارزیابی فضای دانشگاه در کشور نشان می‌دهد که نه صرفاً در سطح دانشجویی بلکه در سطح اساتید هم در حوزه‌ها و سطوح مختلف، فضای تضارب آرا و حضور با استقبال مناسب از نگاه‌های مختلف وجود دارد. رویکرد دولت در ۲.۵ سال اخیر این بوده است که تلاش کند تا اثر پاندمی کرونا بر فضای دانشگاه‌ها که باعث شده بود دانشگاه‌ها کم شورتر شود و فضای حضوری و این حس و حال کنونی وجود نداشته باشد، جبران شود و بتوانیم به فضای زنده دانشگاه برگردیم.

دکتر بهادری جهرمی افزود: تجربه حضورم در دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان خیلی استقبال می‌کنند که چهره‌ها بیایند. سوال از این جمع است که چرا به دانشگاه نمی‌روند. واگرنه دانشجویان کاملاً برای جلسات مختلف آمادگی دارند و خیلی هم اصرار و استقبال دارند. سال گذشته در حدود ۶۰ دانشگاه حضور پیدا کردم و باز هم شرمنده خیلی محیط‌های دیگر هستم. خوب است که اگر بشود در جلسات گفتگو محور با دانشجویان و جوانان شرکت کنیم. یک مقداری باید صدای جوانان و بیان آنها شنیده شود.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات برخی چهره‌های حاضر در خانه گفتگوی انتخابات، بیان داشت: در بحث‌ها برخی از عزیزان ساختارها را زیر سوال بردند و گفتند با این ساختارها و با وجود فلان نهاد نظارتی، مشارکت پایین خواهد بود. رشته تخصصی‌ام حقوق عمومی است و به نوعی ناظر بر حقوق همین ساختارهای حاکمیتی است. بله؛ ما هم نقدهایی نسبت به ساختارها و طبیعتاً پیشنهادهای اصلاحی هم داریم. اما اگر این ساختارها مشارکت را پایین می‌برد، پس مشارکت ۷۰ و ۸۰ درصدی و رکوردهای مشارکتی در چه ساختارهایی حاصل شده است؟ ساختارهای ما در عین ضعف‌هایی که دارد اما آسیب متوجه آنها نیست بلکه آسیب متوجه رویه‌ها و اقدامات ما در ادوار مختلف است

دکتر بهادری جهرمی افزود: یک مقداری مسئولین ما دچار یک مدل فرافکنی در جناح‌های مختلف شده‌اند. بانیان وضع موجود اگر خوب هستند، همه این جمع و امثال این جمع در چپ و راست هستند و اگر هم بد هستند، باز همه این جمع در جناح‌های مختلف را شامل می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در واکنش به سخنان دکتر عبدالناصر همتی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران که از میل به مهاجرت در میان جوانان ابراز نگرانی کرد، گفت: سوالم از شما این است که من و شما سر کلاس درس چه کرده‌ایم آقای دکتر همتی. نسل ماها که شاگرد شماها بوده‌ایم و از تجارب مثبت و منفی شما می‌توانیم درس بگیریم و از دستاوردهای مثبت نسل شماها – چپ و راست – تشکر هم می‌کنیم و البته باید سعی کنیم از تجارب منفی هم تجربه بگیریم و بیاموزیم. ۸ ترم یک دانشجو در مقطع لیسانس سر کلاس ما است، ما چه کرده‌ایم سر کلاس آن دانشجو. به فرض که یک عده‌ای خرابکاری می‌کنند، ما چه کرده‌ایم؟ سهم ما هم در این زمین باید روشن شود.

سخنگوی دولت سیزدهم با تمجید از سخنان دکتر محمدجواد ظریف عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران که مردم را بزرگترین فرصت کشور حتی در حوزه بین‌الملل و بر سر میز مذاکره دانست، به سخنان دکتر همتی درباره FATF واکنش نشان داد و گفت: این رویکرد آقای دکتر ظریف خیلی خوب و خیلی قابل تقدیر است. آرزو می‌کنم برخی از بزرگواران که همچنان حل مسائل را به FATFو برجام نسبت می‌دهند، به این نکته دکتر ظریف برگردند. مردم را فرصت حل مشکلات ببینیم. اگر فکر می‌کنیم کلید حل مشکلات کشور در خارج کشور پیدا می‌شود، برگردیم؛ چون فکر می‌کنم دکتر ظریف کارشناس‌تر از بقیه جمع برای شناخت خارج باشد. ایشان با شناختی که از خارج دارند، گفتند اصلی‌ترین فرصت ما مردم هستند. من این نگاه را تحسین می‌کنم. فرصت ما مردم هستند. به مردم برگردیم و به مردم اجازه بروز و ظهور دهیم. به مردم نگوییم حل مشکل در گروی خارج از مرزها است و شما هیچ‌کاره حل مشکل هستید. این یعنی یأس. این یعنی به دانشجو و جوان و نخبه می‌گوئید کلید حل مشکل در خارج از کشور است. این یعنی ناامیدی.

دکتر علی بهادری جهرمی افزود: ما وزیر داریم که ۳۰ سال وزیر بوده است. من ۳۸ ساله هستم؛ یعنی تقریباً هم سن و سال من وزیر بوده است. آیا با وجود این افراد، آن جوان می‌تواند احساس کند که چنین افرادی جایی برای نقش‌آفرینی او در حاکمیت باز کنند؟ این اقدام ما است که او را اینگونه ناامید می‌کند. الحمدلله امروز دور میز هیأت وزیران تعداد متعددی دهه شصتی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجرایی رئیس‌جمهور و حوزه سیاسی و حوزه‌های مختلف می‌بیند. این رویکرد می‌شود برگشت از رویه غلط گذشته و ایجاد امید. لازم است همه کسانی که صحبت از ناامیدی می‌کنند سهم خود را در ایجاد ناامیدی ببینند

سخنگوی دولت سیزدهم ادامه داد: مردم در ادوار مختلف ۴۵ سال گذشته احساس می‌کردند و احساس می‌کنند که می‌توانند نقش‌آفرینی داشته باشند. من کارشناس عادی مرکز پژوهش‌های مجلس در مجلس هفتم بودم. دکتر احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بودند. منِ جوان مؤثر بودنم را در قانونگذاری احساس می‌کردم و نقش‌آفرینی خود را در حاکمیت لمس می‌کردم چون اظهارنظر و بحث می‌کردم و اگر اختلاف‌نظر داشتم، می‌رفتم در کمیسیون تخصصی مجلس و دفاع می‌کردم. این گذشت، در دوره بعد مرکز پژوهش‌های مجلس، نظر کارشناسی ما نسبت به برجام متفاوت از نگاه دولتمردان بود. حدود ۲۵۰ صفحه گزارش کارشناسی ما در مرکز پژوهش‌های مجلس آماده شده بود. به ما گفتند حق انتشار این گزارش را ندارید چون نگاه‌تان متفاوت است. نظرت را نگو چون نظرت متفاوت است؛ این یعنی کور کردن امید و کور کردن نگاه یک کارشناس. بله؛ بدیهی است که نتیجه این اقدام و رویه چیزی جز کاهش مشارکت نمی‌شود. بله؛ نتیجه فاصله گرفتن از مردم می‌شود عدم مشارکت. بله؛ نتیجه دسته‌بندی مردم و جوانان می‌شود عدم مشارکت. یک مقداری به جوان‌ها اهمیت قائل شویم و قدرشان را بدانیم.دکتر علی بهادری جهرمی در پایان سخنان خود گفت: جمع نگاه‌ها در خانه گفتگوی انتخابات این بود که اگر مردم در حوزه‌های مختلف انتخابیه پای کار باشند، هم اقتدار ملی و هم در بعد بین‌المللی افزون خواهد بود و هم مجلس قوی‌تر و دولت و کشور قوی‌تری خواهیم داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *