آیت الله علی اکبر رشاد در فهرست ۵۰۰ شخصیت موثر جهان اسلام در سال ۲۰۲۳

رسانه معلم به نقل ازروابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ کتاب ۵۰۰ مسلمان، هر سال تأثیرگذارترین مسلمانان جهان را معرفی می‌کند. از نظر این کتاب، هر فردی که در جامعه مسلمانان تغییر مهمی در یکی از زمینه‌های فرهنگی، ایدئولوژیکی، مالی یا سیاسی به وجود بیاورد، می‌تواند به عنوان فرد تأثیرگذار معرفی شود.

این کتاب برای انتخاب تأثیرگذارترین مسلمان، به طور کلی ۱۳ مقوله در نظر گرفته است: علمی، سیاسی، امور دینی، مبلغین و رهبران معنوی، امور بشردوستانه/خیریه و پیشرفت، موضوعات اجتماعی، کسب و کار، علم و تکنولوژی، هنر و فرهنگ، قاریان قرآنی، رسانه‌ها، افراد مشهور و ستاره‌های ورزشی و سنت‌گرایان.

افراد مورد نظر بر اساس منطقه جغرافیایی‌شان در هر یک از این دسته‌ها، جای می‌گیرند و پس از آن میزان تأثیرگذاری‌شان بر اساس مقوله‌های کمی و کیفی اندازه‌گیری می‌شود. بدین ترتیب به افرادی که راه‌گشا هستند، یا تنها صدای موجود در منطقه‌ای دورافتاده هستند، یا افرادی که موانع را از سر راه برمی‌دارند، یا افرادی بانفوذ محلی و جهانی هستند، اهمیت داده می‌شود. به این منظور این لیست سال به سال و به تدریج تغییر می‌کند و همانند فرصتی برای مواجهه با بسیاری از چالش‌ها و معماهای پیش‌روی جامعه مسلمانان عمل می‌کند

در تازه ترین شماره این کتاب در فهرست اداره امور دینی، از جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله علی اکبر رشاد رئیس و موسس پژوهشگاه را برای نهمین سال متوالی در جمع ۵۰۰ مسلمان با نفوذ جامعه مسلمانان در سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی کرده است. در این نشریه آمده است: «استاد رشاد، موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است و از تأسیس این مؤسسه در سال ۱۹۹۴ تاکنون رئیس آن بوده است. وی فیلسوف و دانشمندی در زمینه فلسفه دین و مطالعات اسلامی است. علاوه بر ترجمه‌ها و تحقیقات مستمر، بیش از ۳۵ کتاب و ۶۹ مقاله نیز نوشته است. او همچنین در فعالیت‌ها و کنفرانس‌های علمی بین‌المللی، به ویژه در زمینه گفتگوی میان‌ادیانی، فعالیت دارد. ایشان به عنوان تنها شخصیت معرفی شده از طرف ایران در این فهرست جای گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *