با صعود ۳۵ پله ای در تولید علم، ۱۵۰ برابری قبل از انقلاب،بیشترین علوم طبیعی ، مهندسی وفناوری وکمترین علوم انسانی وهنر

 رسانه معلم – به نقل از ایرنا -روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، سید احمد فاضل‌زاده روز چهارشنبه در گفتوگویی خبری بیان کرد: در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با نگاهی به گذشته می توان برکات این انقلاب عظیم را در کشور مشاهده کرد که از جمله آن‌ها پیشرفت‌های بزرگ علمی و فناوری در عرصه‌های مختلف علمی، سلامت و بهداشت، امنیت و قانون‌گذاری است.

وی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب که دانش و علم، به یک ملّت و کشور اقتدار و قدرت می‌دهد، اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با ۳۵ پله صعود از رتبه ۵۲ در ابتدای پیروزی انقلاب به رتبه ۱۷ در تولید علم دست یافته است.

فاصل زاده افزود: تولید علم ایران اکنون نسبت به اول انقلاب اسلامی ایران بیش از ۱۵۰ برابر شده است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: روند تولید علم ایران در سال های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در پایگاه معتبر بین‌المللی وب آو ساینس نشان می دهد که در بیست سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی، میزان تولید علم ایران در حال افزایش بوده و در خالی که سال ۱۹۸۰ سهم ایران از تولید علم، چهار صدم)درصد بوده و در سال ۱۹۹۹ به یک صدم رسیده است

فاضل زاده بیان کرد: بهترین رتبه ایران در میان کشورهای جهان نیز در حوزه موضوعی “مهندسی و فناوری” و ” علوم کشاورزی و دامپزشکی ” با رتبه ۱۳ و ۱۶ بوده است.

وی ادامه داد: بررسی تولید علم ازسوی پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران در طول ۲۰ سال اخیر نیز نشان داد، میزان تولید علم همچنان درحال افزایش است، به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۳، سهم تولید علم کشور در دنیا در حدود ۲۷/۰ درصد بوده است و در سال ۲۰۲۲، به یک و ۹۳ صدم درصد رسیده است.

فاضل‌ زاده اعلام کرد: در این بازه بیست ساله شاهد رشدی نزدیک به ۱۶ برابری در تولیدات علمی کشور و ارتقا جایگاه ۲۳ پله‌ای در تولید علم هستیم.

رئیس موسسه ISC گفت: در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲ بر اساس ۶ حوزه موضوعی کلان، حوزه های “علوم طبیعی” و “مهندسی و فناوری” بیشترین شهم را در تولیدات علمی ایران به خود اختصاص داده‌ که به ترتیب %۳۷.۷۴ و %۳۰.۶۱ از کل انتشارات ایران را شامل می شوند.

وی گفت: کمترین سهم را حوزه هنر و علوم انسانی با ۸۰/۰ درصد داشته است

فاضل زاده اضافه کرد: پش از پیروزی انقلاب، حوزه موضوعی “علوم بهداشتی و پزشکی” با افزایش ۲۷۹ برابری، بیشترین رشد تولید علم را نسبت به حوزه های موضوعی دیگر داشته است و حوزه موضوعی “علوم کشاورزی و دامپزشکی” با افزایش ۸۴ برابری در میان حوزه های موضوعی دیگر کمترین رشد را داشته و در بیست سال اخیر نیز حوزه موضوعی “هنر و علوم انسانی” با افزایش ۶۸ برابری بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *