تاملی بر مصاحبه دکتر فرهادی معاون برنامه ریزی وتوسعه منابع وسخنگوی وزارت آموزش وپرورش

بسم الله الرحمان الرحیم

جناب آقای دکتر فرهادی معاون برنامه ریزی وتوسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش وپرورش در مصاحبه اخیر،آزمون های تمرکز وهماهنگ را ناظربه کیفیت بخشی آموزشی دانسته اند و براستاندارد سازی سئوالات تاکید کردند وبا پایش نتایج امتحانات ضعف های آموزشی شناخته شود وبرای آن راه حل داده شودو نمره بیانگر سواد دانش آموز نیست وپایش مستمر توسط سازمان پژوهش و مرکز سنجش منجر به تغییر محتوای کتاب درسی خواهد شد ودر بخشی دیگر یادگیری را تغییر رفتار تعریف کرده‌اند و تغییر رفتار در ذهن را دانش و تغییر در عملکرد را بکار گیری دانش معنا کرده اند وبا این مقدمات توسعه امتحانات نهایی به متوسطه اول را نتیجه گرفتند حال تاملاتی پیرامون این مصاحبه:

۱-کشور ما هاضمه مناسبی برای استفاده از ظرفیت های موجود ندارد و این عدم کارآیی یا بدلیل آشنا نبودن از ظرفیت های موجود است ویا اینکه مهارت وقدرت وانگیزه ویا ساختار و فرآیندهای استفاده از این ظرفیت ها نیست ویاتعریف نشده است یکی از این ظرفیت ها آزمون های هماهنگ منطقه ای است که هرسال در پایه ششم در کل کشور با سئوال هماهنگ منطقه ای برگزار می شود که داده های بسیار ارزشمندی است در این آزمون ها به دلیل مرجعیت معلم در ارزشیابی و کاهش اضطراب دانش آموز، آزمون هماهنگ در مدرسه محل تحصیل دانش آموز برگزار می شود تا کنون اخبار پر بسامد و گفتمان ساز از تحلیل داده های این آزمون در سطح منطقه ای واستانی وملی در جامعه و مراکز نخبگانی شنیده نشده است واین داده های ذی قیمت بایگانی می شود وبه دنبال آن پایش و نظارت وارتقایی از آن در کشور به عمل نمی آید در حالی که طرح های جدید هزینه دارد و هزینه های طرح های قبلی بهره برداری نمی شود و طرح های جدید با توجه به عمر کم مدیریت با رفتن مدیر فراموش می شود

۲-آزمون نهایی در پایه نهم هرساله با سئوال هماهنگ استانی برگزار می شود ونقش تعیین کننده ای در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموز دارد این آزمون هم داده های با ارزشی دارد و هم قابلیت استاندارد سازی و پایش وارتقا را دارد واز سوی دیگر این آزمون و آزمون پایه ششم با رویکرد کاهش تمرکز است و توانمند سازی استان ها برای رهبری آموزشی را به همراه دارد تاایده تردید ناپذیر ، مجمع علیه نخبگانی علمی واجرایی مدرسه محوری صیانت شود

۳-هرساله دانش آموزان پایه ششم و پایه نهم در آزمون مدارس تیز هوشان و نمونه دولتی شرکت می کنند و این سئوالات تا حدودی از استاندارد ملی و قلمرو آزمون ملی با جمعیت هدف بالایی برگزار می گردد ومتاسفانه ظرفیت آن به سنجه وغربالگری دانش آموزان خلاصه می شود

چرا عزیزانی که انگیزه تحول وپیشرفت کشور را دارند با نگاه به حکمرانی فرآیندی و بهره گیری از تجارب که سرمایه سازمانی است تمرکز نمی کنند وبه دنبال طراحی بدون پشتوانه علمی ونخبگانی و تجربی هستند وبا اخبار جدید آرامش جامعه وخانواده و مدرسه را مختل می کنند

۴-سند تحول بنیادین وبرنامه درسی ملی معلم را مرجع ارزشیابی می داند و رویکرد شایستگی محور در یادگیری با ارزشیابی کیفی وتکوینی ومستمر با جمع آوری شواهد در طول سال امکان پذیر است و آزمون های استاندارد قابلیت جایگزینی مدارک وشواهد هنگام تدریس معلم را ندارد لذا در سند تحول ارزشیابی فرآیند ی از اول ابتدایی تا پایه ششم باید ملاک تشخیص میزان یادگیری دانش آموز ورشد آن در ساحت های وجودی ششگانه باشد ودر مرحله گذار ارزشیابی پایانی در دوره عمومی انجام پذیرد

۵- نزدیک به یک قرن از رفتار گرایی در حوزه یادگیری می گذرد و این رویکرد را برای رشد همه جانبه یادگیرنده کافی نمی دانند در سند تحول یادگیری را به درک موقعیت وتغییر آن تعریف کرده اند و تعریف متعالی وکم نظیر تربیت در مبانی نظری گامی در نظام سازی اسلامی در عرصه تعلیم وتربیت برداشته شد

لذا از سونامی امتحانات نهایی که باعث ویرانی می شود پرهیز شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *