تاملی بر ارزشیابی معلمان توسط دانش آموزان

رسانه معلم#جناب دکتر صحرایی در نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگوها و راهبردها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: دانش‌آموزان از سال آینده یکی از عوامل ارزشیابی معلمان خواهند شد و استقرار سامانه ارزشیابی معلم توسط خانواده انجام می‌شود

ایشان در ادامه یکی از دلایل تفاوت های مدارس دولتی از غیر دولتی را کم انگیزگی معلمان مدارس دولتی دانسته است

ارزشیابی را جمع آوری شواهد ومدارک برای قضاوت مطابق با نظام ارزشی می توان تعریف کرد اینکه معلم در معرض مستمر مشاهده دانش آموزقرارداد امری روشن است واینکه میزان تعامل بین ایندو تعامل نا متوازن است یکی درمقام یادهی است ودیگری در مقام‌ یادگیری است ودیگری تلاش دارد تا یادگیرنده رابه سطح متوازنی در موقعیت یادگیری برساند تا حدودی روشن است واینکه خواسته و بینش ها ونگرش های ایندو نیز نامتوازن است امری مشخص است.اینکه هنر معلمی تعادل رسانی این نابرابری برای فهم ودرک متقابل است از انتظارات حرفه ای از معلم است و ارزیابی این هنر با اداراک شهودی از آن دانش آموز است آیا ادراک های شهودی دانش آموز در ارزیابی از معلم با سوگیری های مختلف مختل نمی شودمثلا راحت طلبی ذاتی انسان،منفعت طلبی افراد ،شهرت طلبی انسان ویا در آخر گروه سازی با هم برای منافع جمعی به ویژه در دوره نوجوانی جای تامل داردوچگونه می توان این عوامل درونی وبیرونی را به نفع حقیقت راهبری کرد تا خواسته های دانش آموز با نیاز او تعارض نداشته باشد ودر راستای منافع ملت باشد

حال سئوال این است چقدر عوامل و خواسته ها وعواطف واحساسات دانش آموزان در این ارزشیابی موثر خواهد بود و چقدر حقیقت جویی در سایه منفع طلبی قدر ت جولان خواهد داشت

بدیهی است مشتری در نظام آموزشی دانش آموز است ورضایت او نشان از کیفیت خدمات آموزشی دارد این ایده در کنار عوامل دیگر در ارزشیابی معلم وروش های دیگر مانند مصاحبه وشواهد ومدارک مدیر و متخصصان علوم تربیتی و رشته ای می تواند در رتبه بندی معلمان موثر باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *