کتابخانه مدارس در تسخیر کتاب های ترجمه ای

توفیقی یار شد به چند کتابخانه مدرسه در تهران سر زدیم واز حال وهوای کتاب ها با خبر شدیم الحمد لله بعضی مدارس فضای مستقل برای کتابخانه داشتند و کتاب نیز به میزان لازم داشتند و قرائت خانه نیز داشتند وبعضی از کلاس ها در کتابخانه تشکیل می شد تا تنوع محیط یادگیری ایجاد شود ولی غالبا کتابخانه هاکتابدار مستقل نداشتند وتلقی عامیانه که کتابداری حرفه ای تخصصی نیست تا خدمات تخصصی به افراد بدهد هنوز کتاب وکتابخوان را رنج می داد و فضای علم ودانش از پیشرانش یعنی کتابدار محروم بود
در دوره ابتدایی که دانش آموز باید با فرهنگ و مشاهیر و جغرافیا و استعداد های کشورش وتاریخ و مذهبش آشنا شود متاسفانه فرهنگ غرب با زبان قصه وداستان و تصویر ورسامی وعکس و… به شکل کتاب ترجمه می شود ودر کتابخانه مدارس در پیشخوان فرهنگی قرار می گیرد و گاهی ساعات کتابخوانی در مدارس پیش بینی می شود وهمین کتاب ها محور آموزش قرار می گیرد
در کتابخانه مدارس زندگی ائمه با زبان کودک کمتر پیدا می شود و کتاب هایی که اخلاقیات دوران کودکی و منش این دوران را بنویسند کمتر مشاهده می شود انقلاب اسلامی به زبان کودک در کتاب ها ترسیم نشده است تا بچه ها با آن آشنا شوند شاید کتاب های تاریخی دنیای اطراف از کتاب های تاریخ ملت ایران بیشتر باشد
قهرمانان اسطوره‌ای و تخیلی در کتاب ها از قهرمانان واقعی مانند شهدا پیشی گرفتند
جنایات آمریکا وصدام وخاندان پهلوی و قاجار بر مردم این سر زمین در قالب کتاب ها به تجربه تنفر بچه ها گره نخورده است و احساسات وعواطف آن از جنبه فردی به جنبه اجتماعی از طریق کتاب تعالی نمی یابد
کتاب ها رنگ کهنگی گرفتند و از زیبایی ودلربایی افتادند
لازم است مدیر ومعلم وخانواده وبچه ها کتابخانه را احیا کنند و حیات مدرسه را با آن پویا وسرزنده نمایند.

نویسنده: سید نصرت الله فاضلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *