سیمای رهبر معظم انقلاب اسلامی

۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «معلمان»

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif  از نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معلمان مسئولیت رشد علمی و اخلاقی و تربیتی نوجوانان و جوانان را به‌صورت توأمان بر عهده دارند. یعنی شکل‌گیری هویت و شخصیت نسل جوان کشور در کنار رشد علمی آن مسئولیت مهمی است که بر عهده‌ی معلم است. با فهم این نقش حساس است که ضرورت تکریم معلم پیش‌روی همگان قرار می‌گیرد. بازخوانی بیست جمله‌ی برگزیده از نظر هبر انقلاب اسلامی به شغل مهمِ معلمی و جایگاه معلمان در جامعه‌ی اسلامی :

* امام (رضوان‌الله‌علیه) فرمودند «معلّمی شغل انبیا است»؛ این فقط یک شعار دل‌خوش‌کن نیست؛ این یک حقیقت قرآنی است. ۱۳۹۷/۰۲/۱۹


* این که گفته میشود معلّم کار انبیا را میکند، برویم در عمق این حرف؛ این حرف یعنی چه؟ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة؛ کار انبیا این است؛ کار انبیا نجات بشریّت است و ایجاد یک جامعه‌ی انسانیِ برتر و والاتر است، «معلّم، شاغلِ شغل انبیا است» ۱۳۹۴/۰۲/۱۶

* در جامعه‌ای که بر محور آموزش می‌چرخد، معلّم مرکز آن دایره و محور آن حرکت است. ۱۳۷۱/۰۲/۰۹

* اگر همه آفرینش به معلّم درود میفرستند، برای این است که معلّم، علم را در اختیار متعلّم میگذارد. ۱۳۷۱/۰۲/۰۹

* معلّم، یعنی آن کسی‌که می‌تواند خصوصیّات اخلاقی خوب را در بچه پرورش دهد؛ معلومات خوب را ؛ فکر کردن را؛ استقلال رأی را به کودک بیاموزد. ۱۳۷۸/۰۲/۱۵

* معلمان با قناعت آینده سازی می کنند، رنج تربیت جوان و نوجوان را با نجابت، با صبر و سکون بر عهده میگیرند. ۱۳۹۵/۰۲/۱۳

* تشکیل هویت نسل جدید به دست معلم است؛ نقشی پررنگ‌تر از نقش خانواده و پدر و مادر. ۱۳۸۴/۰۲/۱۲

* ما چگونه نسلی میخواهیم؟ ما اوّل‌چیزی که لازم است برای دانش‌آموز خودمان در نظر بگیریم، این است که در او هویّت مستقلّ ملّی و دینی به وجود بیاوریم؛ این اوّلین چیز؛ هویّت مستقل و با عزّت. ۱۳۹۵/۰۲/۱۳

* ما باید شاخصهای ممتاز و برجسته را در دانش‌آموزمان زنده کنیم. در او مفاهیم جریان‌ساز و عمل‌ساز را تولید کنیم و به راه بیندازیم و زنده کنیم؛ ایمان؛ اندیشه‌ورزی، یاد بگیرد فکر کند؛ مشارکت اجتماعی. اگرچنانچه توانستید این مفاهیم جریان‌ساز را در ذهن دانش‌آموزتان رسوخ بدهید، خدمت بزرگی به آینده‌ی کشورتان کرده‌اید. ۱۳۹۵/۰۲/۱۳

* شما معلمان میتوانید معلم دین و معلم اخلاق و پرورش‌دهنده‌ی اخلاق در دانش‌آموز خودتان باشید. از این مسئله غفلت نکنید که تربیت کردن هم جزو کار شماست؛ و چه بهتر که با نفوذ معلمی، با تأثیر روحىِ معلم بر متعلم یک نقطه‌ی روشن و نورانی‌ای در قلب دانش‌آموز باقی بگذارید. ۱۲/۰۲/۱۳۸۷

* بچه‌ها را متدین بار بیاورید. متدین بار آوردنِ بچه‌ها همان چیزی است که می‌تواند آینده‌ی این کشور را آباد کند. ۱۳۸۴/۰۲/۱۲

* همت معلمان باید این باشد که در آموزش و پرورش کسانی را تربیت کنید که اینها به حد لازمی از فرزانگی و دانائی و معلومات دست پیدا کنند که در هر جائی که انسانی مشغول کار هست، از این حد از دانش و فرزانگی برخوردار باشد. ۱۳۸۷/۰۲/۱۲

* تعلیم باید طوری باشد که ذهن را بسازد، مغز را فعال کند و در درجه‌ی اول، شوق به دانستن را در دل متعلم ایجاد نماید. ۱۳۸۱/۰۴/۲۶

* معلّمین عزیز! باید جوانان را بسازید. باید نوجوانان را با روحیه‌ی کار، استقلال و علم‌طلبی، پرورش دهید، نه با روحیه‌ی مدرک‌طلبی. ۱۳۷۴/۰۲/۱۳

* قدرت و قوّت و اعتبار و آبروی یک کشور، بیش از همه‌چیز به نیروی انسانی آن کشور است.  نیروی انسانی را چه‌کسی درست میکند؟ نیروی انسانی را چه‌کسی نقد میکند؟ چه‌کسی فعلیّت میبخشد؟ معلّم. ۱۳۹۶/۰۲/۱۷

* معلمان پایه‌ریز تمدّن نوین هستند؛ چون نیروی انسانیِ شایسته اگر نباشد، تمدّنی به وجود نخواهد آمد. ۱۳۹۸/۰۲/۱۱

* باید تکریم معلم و حرفه‌ى تعلیم در جامعه‌ى ما همگانى بشود، همه افتخار کنند به معلم بودن، همه افتخار کنند به اینکه به معلم سلام میکنند، احترام میکنند. ۱۳۹۳/۰۲/۱۷

* اگر فرهنگ اسلامی بر جامعه یی حاکم باشد، همه ی مردم باید خود را مدیون معلم بدانند. ۱۳۸۳/۰۲/۱۲

* منزلت معلمی فقط این نیست که یکی را تکریم و احترام کنند و دستش را ببوسند؛ منزلت معلمی یعنی تأثیرگذاری در روند تاریخی و مرزبندی فرهنگیِ یک ملت. اگر جامعه‌ی معلمان بتواند این کار را انجام دهد، منزلت معلمی حفظ شده. ۱۳۸۴/۰۲/۱۲

* خود جامعه‌ی معلّم، ارج و قرب و قدر این جایگاه را، این شغل را بداند و بعد، جامعه قدر معلّم را بداند و احترام و تکریم برای معلّم قائل بشود؛ و سپس مسئولان، این اهمّیّت را درک کنند. ۱۳۹۶/۰۲/۱۷ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *