از مدارسی که سربازخانه هستند تا جیغ یکی از مهمانان بین سخنرانی آقای وزیر

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، هشتمین همایش و نمایشگاه ملی و اولین همایش بین‌المللی «مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی در تراز سند برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری» صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، برخی از معاونان وزیر، جمعی از اساتید دانشگاه و تعدادی از معماران فضاهای آموزشی در دانشگاه یزد آغاز شد.

آثار ارسال‌شده به دبیرخانه این همایش که شامل عکاسی، طراحی، پوستر، مقالات و… است، در فضایی به متراژ ۱۰۰۰ مترمربع در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار گرفته است.

این نمایشگاه شامل طرح‌های ارسال‌شده از سوی ادارات کل نوسازی مدارس، مهندسین مشاور و طرح‌های دانشجویی با موضوع فضاهای آموزشی است که شامل ۲۳۴ طراحی، ۸۰عکاسی، ۱۹۶چکیده مقالات و ۱۰۶مقاله برگزیده است.

* ایجاد تحولات اساسی در مدارس و احیای معماری ایرانی

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مراسم افتتاحیه این همایش اظهار کرد: اکنون در حال تحول در آموزش و پرورش هستیم و سازمان نوسازی مدارس نیز به سهم خود با تغییر در فضاهای آموزشی، تحقق سند تحول آموزش و پرورش را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه نگاه ما در سازمان نوسازی مدارس، تحول گرایانه است، افزود: به دنبال ایجاد تحولات اساسی در مدارس و احیای معماری ایرانی در این مراکز هستیم.

رخشانی‌مهر اضافه کرد: از سال 72 این همایش در قالب گردهمایی‌های کارشناسان سازمان نوسازی مدارس آغاز شد و بعدها با شکل‌گیری منسجم‌تر به همایش‌های ملی تبدیل شد که امروز شاهد برگزاری هشتمین دوره آن هستیم؛ این همایش در گستره ملی از سال 85 آغاز شد و امسال برای نخستین بار در گستره بین المللی برگزار می‌شود.

*رونمایی از تمبر «مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی»

در مراسم امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و جمعی از مسؤولان از تمبر «مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی»  رونمایی شد.

 این تمبر به امضای وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، رسید.

* مدارسی که سربازخانه شده‌اند

غلامرضا اکرمی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در این همایش اظهار داشت: تعلیم و تربیت دارای پنج رکن اصلی شامل دانش‌آموز، نظام آموزشی، مدرسه و مواد درسی است و تا این ارکان نباشد، تعلیم و تربیت شکل نمی‌گیرد.

وی در مورد فضای مدرسه به عنوان رکن سوم، افزود: وقتی که نظام آموزش و پرورش غیرفعال و معلم محور باشد، مدرسه به یک سربازخانه تبدیل می‌شود، یعنی راهرو که در طرفین یا در بهترین حالت در یک طرف آن کلاس ها شکل می‌گیرد زیرا در این نظام، محل آموزش فقط کلاس است.

اکرمی خاطرنشان کرد: در کشور ژاپن وسعت بسیار بزرگی را برای مدارس اختصاص می‌دهند و رمز موفقیت آنها در همین است، بنابراین ما باید به مساحت مدارس توجه کنیم و در شورای عالی شهرسازی هم باید به این نکته پرداخته شود.

وی گفت: در نظام آموزشی فعال، دانش‌آموز باید فعال و معلم راهنما باشد و معلم باید سطح معلومات خود را ارتقا دهد تا پاسخگوی تمام سؤالات دانش‌آموزان باشند.

* جیغ یکی از میهمانان خانم مراسم در بین سخنرانی وزیر آموزش و پرورش

در هنگام سخنرانی وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت فضای آموزشی در یادگیری دانش‌آموزان، ناگهان صدای جیغ از یکی بانوان میهمان در این مراسم بلند شد که موجب قطع شدن سخنان وزیر شد.

سه پایه دوربین یکی از عکاسان حاضر در مراسم به سر این خانم خورده بود که درد آن باعث فریاد او شده بود. وزیر آموزش و پرورش پس از مطمئن شدن از به خیر گذشتن ماجرا، به ادامه سخنرانی خود پرداخت و با صلواتی، سخنرانی ادامه پیدا کرد.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *