حماسه عاشورا و تربیت اسلامی دانش آموزان

گروه فرهنگی خبرگزاری رسانه معلم، پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمودند:  براى شهادت حسین (علیه السلام)، حرارت و گرمایى در دل هاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود.( جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 556)
بر اساس فصل دوم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه به عنوان کانون تعلیم وتربیت رسمی عمومی و محل کسب تجربه های تربیتی عنوان شده است؛ لذا با توجه به تاریخ قمری و خارج شدن دهه اول محرم و روز تاسوعا و عاشورا از سال تحصیلی جدید مدارس و نظر به اهمیت واثرات و برکات بیشمار عزاداری سید الشهدا(ع) در مکتب شیعه و جایگاه  به خصوص  آن بر فضای تعلیم و تربیت و  ایجاد  شور شوق وصف ناپذیری که در بین دانش آموزان به جهت برپایی هیئت های عزاداری به وجود می آید و موجب  یاد آوری خاطرات شیرین و توفیق کارکردن در این مسیر می گردد واین مسئله قطعا جزو یکی از بهترین تجربه های تربیتی هر دانش آموز موفق به حساب می آید، بر همین اساس این امر توجه هر چه بیشتر مدیران و مسئولین فرهنگی را می طلبد که مدارس و دانش آموزان از این فیض عظیم محروم نشوند و با طراحی و اجرای برنامه های مناسب از فرصت باقیمانده ماه محرم و صفر استفاده شود.
فضای حاکم بر جامعه دانش آموزی امروزه تشنه ی آشنایی با معارف حماسه عاشورا است، واقعه ای که در آن برای تمام سنین درس های بزرگی قرار دارد؛ موضوعاتی از قبیل ایثار و از خود گذشتگی، دعا و مناجات، ظلم ستیزی و یاری کردن مظلوم، امر به معروف و نهی از منکر و مطالبی از این قبیل که هرکدام به نوعی می تواند انسان را متحول کرده و راه تعالی را به روی او باز کند و او را از بسیاری از مفاسد و آلودگی ها دور و ایمن نگاه دارد.
در نظام تربيت اسلامى يكى از عوامل موثر در شكل گيرى شخصيت مذهبى افراد، الگوپذيرى از اسوه هاى دينى است.
تاريخ اجتماعى بشر نشان داده است كه در صورت عدم وجود الگو در يك جامعه ی انسانى، افراد در زندگى ظاهرى، عقلى و ايمانى خويش سرگردان و حيران مى مانند. جامعه اى كه مى خواهد نسلى توانمند، پويا، موثر و پرصلابت تربيت كند، احتياج به الگوهاى جاويدان دارد.
همان طور که بیان شد الگو پذیری یکی از ارکان اصلی در تربیت و شکل پذیری شخصیت نوجوان است لذا اولیای گرامی باید این نکته را مد نظر قرار دهند که اگر در این سنین حساس الگوی شاخص و مناسب و صحیح و مورد تایید خود را به فرزندان معرفی نکنند و آنها را در این مورد راهنمایی و جهت دهی نکنند ممکن است آنها جذب الگو ها و شخصیتهای نامناسب شوند که متاسفانه در جامعه کنونی و به خصوص در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این چنین موارد به وفور در دسترس بچه ها قرار دارند.
شخصیت نوجوان به گونه ای است که چنانچه فردی را از  جنبه های مختلف قبول داشت و با او ارتباط برقرار کرد تغییر نظر نسبت او سخت انجام می شود  و این نکته قابل توجه است که ما در مذهب تشیع بهترین و کامل ترین الگو ها را که همان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام ) می باشند در اختیار داریم.
یکی دیگر از اثرات تربیتی و اخلاقی حماسه عاشورا را می توان در بعد فردی و اجتماعی آن یافت؛ از جمله عزت مداری و ذلت ستیزی که در سیره حسینی موج می زند.
اگر ما فرزند خود را فردی باعزت تربیت کنیم که زیر بار ذلت نرود قطعا او در مسیر زندگی خود راه جوانمردی و شرافت را طی خواهد خواهد کرد و از عواملی که منفعت طلبی را به هر قیمت و ذلتی برای او به بار می آورد دوری جسته و با آن مقابله خواهد کرد.
در ادامه پیشنهاداتی که مدارس در صورت امکان می توانند به آن بپردازند ارائه می گردد:
-راه اندازی و بها دادن به هیئت های دانش آموزی
-تشکیل هیئت در فضایی مستقل و مجزا
-فضا سازی متفاوت در محیط مدرسه
-مسئولیت دادن به دانش آموزان و استفاده از آنها در امورات هیئت
-راه اندازی دسته های عزاداری
-استفاده از سخنران های متناسب با روحیه ی دانش آموزی
-پخش نذورات و پذیرایی از عزاداران
-مداومت برنامه های هیئت در ایام دیگر سال
-استفاده از تابلو ها و نصب مطالب معرفتی و جذاب مانند داستانها ، فضائل ، معجزات و…
*علی اکبری- مربی پرورشی مدارس شهر تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *