مقصود فراستخواه جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در گفت و گو با سید محمد بطحایی، به بررسی اهمیت نقش وزیر آموزش و پرورش در نظام تعلیم وتربیت و خط مشی های ارتقای آن پرداخت.

خودزنی وزیر آموزش و پرورش

خبرگزاری رسانه معلم، جناب آقای بطحایی باجناب مقصود فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی در تاریخ 9مرداد ماه سال جاری نشستی داشتند كه در این دیدار جناب وزیر قضاوتی را نسبت به عملكرد آموزش وپرورش در عرصه مهارت های اجتماعی وسبك زندگی داشتند كه با گزارش عملكرد مسئولان وكارشناسان در این عرصه متفاوت است. جناب وزیر از ابتدا گویا در برابر دكتر فراستخواه منتقد به نظام آموزشی پرچم تسلیم وهمراهی را بالا بردند تا گفتگوی همدلانه ای شكل گیرد و شاید این خود از مهارت های اجتماعی است.

 این گونه قضاوت های غیر كار شناسانه بدون پشتوانه پژوهشی و كارشناسی از معضلات فرهنگی جامعه ماست و سبب می شود، تصور ذهنی جامعه  و دولت ودستگاه های نظارتی خصوصا سازمان برنامه وبودجه  شكل بگیرد وبا این تصور ذهنی اختصاص منابع به آموزش وپرورش را هدر رفت منابع بدانند و با تخصیص منابع بر آموزش وپرورش منت بگذارند وگاهی فخر فروشی كنند.

اكنون سوال از آقای وزیر این است، شما كه مدعی حافظه محوری و آموزش در سطح اولیه دانشی هستید؛ این با رویكرد مسئله محوری در تالیف كتب درسی مغایرت دارد حرف مولفان كتاب درسی را قبول كنیم  یا سخن جنابعالی را؟!

 نتایج تیمز  نشان میدهد فعالیت های مهارتی وعملی در كتاب علوم از بخش های دیگر بیشتر است را ملاك قرار بدهیم یا  سخن شمارا؟

سخن مسئول مركز سنجش را بپذیریم كه اعلام می فرماید: سئوالات هماهنگ دانشی نیست بلكه مفهومی است را بپذیریم یا حرف جنابعالی را؟

جامعه مخاطب شما به گفته شما اعتماد كند یا به گزارش عملكرد كارشناسان؟

از سال 89-90 وبه بعد  كتاب هاب تفكر وپژوهش، سبك زندگی وكارگاه تولید كار آفرینی برای كسب شایستگی مهارت تفكر و مهارت های اجتماعی بر دروس گذشته اضافه شد و حوزه آداب ومهارت زندگی وخانواده به عنوان یك حوزه مستقل با رویكرد تلفیقی به برنامه درسی اصافه شد و حوزه های تربیت بدنی و سلامت نیز عهده دار مهارت های اجتماعی در موقعیت های پرخطر است.

گرچه همه این اقدامات در گام های اولیه است ولی ادامه وتعمیق این كار احتیاج به حمایت مولف، مدرسه، معلم و دانش آموز در سطح نخبگانی، میانی و عموم جامعه دارد و خودزنی‌های وزیر، تیر خلاص بر این اقدامات در فضای اجتماعی است.

نكته دیگر اینكه استودیو الفبا كه باید ظرفیت آن در تحقق سند تحول بنیادین باشد، از افراد مانند آقای دكتر قاسمی پویا و جناب دكتر فراستخواه دعوت می كنند كه سند تحول را غیر دمكراتیك، آرمانی و ایدئولوژیك می دانند و نه تنها كمكی در این مرحله به اجرای سند نمی كند، بلكه عزم ملی وعزم جامعه مخاطب یعنی معلمان وخانواده و دانش آموزان  و برنامه‌ریزان و مجریان آموزش و پرورش آسیب می زند.

انتظار این است كه همه منابع باهمه ظرفیت های وزارتخانه در راستای تبیین، اشاعه، طراحی موقعیت و توانمند سازی معلمان و تقویت عزم جامعه بسیج شوند./د

 

*دكتر فاضلی- كارشناس حوزه آموزش و پرورش

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *