خرید خدمات طبق قانون مربوط به آموزش و پرورش نیست

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم،جبار کوچکی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سلسله نشست‌های علمی نقد و بررسی پیرامون مسایل آموزش و پرورش با موضوع بررسی بودجه 98 آموزش و پرورش و توسط کانون تربیت اسلامی در حسینیه شهید همت برگزار شد، اظهار کرد: بودجه سال 98 کشور، 1600 هزار میلیارد تومان است و از این میزان 1200 هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دولتی است.

وی ادامه داد: 407 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است که از این میزان 62 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی و مابقی جاری است یعنی در بخش کار، تلاش و عمرانی بسیار محدود است.

کوچکی‌نژاد اضافه کرد: درآمد عمومی دولت حدود 157 هزار میلیارد تومان مالیات، 140 هزار میلیارد تومان نفت، بیش از 50 هزار میلیارد تومان اسناد مالی و بخشی هم عوارض است که جمع آن 407 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: این بودجه به رقم سال گذشته نزدیک است یعنی سال گذشته 390 هزار میلیارد تومان بود و امسال هم نزدیک به سال گذشته است.

* بودجه 49 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: سال گذشته بودجه آموزش و پرورش 9.67 درصد بودجه عمومی دولت بود و امسال این عدد به 10.67 درصد رسیده است ولی اگر 20 هزار میلیارد تومان را که دولت در جدول 21 آورده است که باید پرداخت کند و 20 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در بخش دفاع بردارد یعنی بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته رشدی ندارد.

وی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته 39 هزار میلیارد تومان بود که امسال به 49 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و حدود 25 درصد تغییر را نشان می‌دهد ادامه داد: حدود 49 هزار میلیارد تومان بودجه مربوط به آموزش و پرورش است که بیش از 98 درصد آن بودجه جاری است یعنی حقوقی که باید پرداخت کند و در بخش سرانه واحدهای آموزشی بسیار اندک است.

کوچکی‌نژاد اضافه کرد: در برخی بخش‌ها مثل دانشگاه فرهنگیان، سال گذشته 511 میلیارد تومان اعتبار داشت که امسال 619 میلیارد تومان اختصاص دادند و این درحالیست که آمار دانشگاه فرهنگیان از حدود 30 هزار دانشجو به حدود 70 هزار دانشجو افزایش پیدا کرده است یعنی 500 میلیارد تومان باید به هزار میلیارد تومان می‌رسید تا بتوانند امکانات رفاهی دانشگاه را تأمین کنند.

وی با بیان اینکه در بند «ب» ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه آمده است که نیروهای آموزش و پرورش باید از خروجی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تأمین شود، افزود: دانشگاه فرهنگیان برای رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی و دانشگاه شهید رجایی برای هنرستان‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش است و این در حالیست که بودجه دانشگاه شهید رجایی 81 میلیارد تومان بوده که به 86 میلیارد تومان رسیده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما در قانون برنامه گفتیم دولت، 15 درصد در برنامه خود کاهش دهد؛ دولت هزاران ویلا و هتل دارد و باید طبق قانون اینها را واگذار می‌کرد و یا بسیاری از شرکت‌های دولتی را واگذار می‌کرد تا بودجه دولت متعادل شود.

وی افزود: وقتی لایحه بودجه را نگاه کردم به عنوان یک معلم خیلی متأسف شدم؛ در اصل 30 قانون اساسی آمده است که آموزش در دوره متوسطه به عهده دولت است اما دولت در تبصره 21 در بخش کوچک سازی و واگذاری به سمت آموزش و پرورش آمده است؛ ما در قانون برنامه ششم توسعه هر جا که بحث خرید خدمات را آوردیم یک پرانتز باز کردیم به استثنای آموزش و پرورش باشد.

کوچکی نژاد گفت: بودجه برشی یکساله از برنامه توسعه کشور است ولی دولت به قانون برنامه توجه نکرده است و به شدت در حوزه آموزش و پرورش ورود کرده است؛ یکجا گفته است آموزش و پرورش سالیانه 10 درصد خرید خدمات کند که خرید خدمات طبق قانون برنامه توسعه اصلا مربوط به آموزش و پرورش نیست به غیر از روستاهای دوردست که یک دانش‌آموز هست و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند جابجا کند و به مدارس نزدیک ببرد، گفته شده است که خرید خدمات کند. نه اینکه در شهر تهران انجام شود بلکه خرید خدمات برای شرکت‌های خصوصی است.

وی افزود: یک بحث دیگر این است که آموزش و پرورش، ادارات خود را محدود کند و به 62 اداره در مراکز استان‌ها کاهش دهد. مثلا تهران 19 منطقه دارد و به طور میانگین هر استان 2 منطقه دارد، بعضی استان‌ ها 4، 5 اداره در منطقه دارند یعنی 60، 70 اداره در مراکز استان‌ها وجود دارد و 19 منطقه تهران دارد؛ از سوی دیگر هر منطقه ای که اصولا بیش از 100 هزار دانش آموز دارد، باید به 62 منطقه کاهش یابد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: از آن سو، دولت اعلام کرده است اداراتی که کمتر از 5 هزار دانش آموز دارند، تعطیل شود؛ خب بسیار از مناطق محروم و دوردست که معلم نمی‌تواند به مرکز استان تردد کند، این ادارات باید تعطیل شود.

وی افزود: یک مورد دیگری هم در لایحه بودجه آمده است که تعجب کردم؛ وزارت آموزش و پرورش مکلف است با برنامه‌ریزی مناسب، نیروی انسانی مورد نیاز خود را از جمله پژوهسراها، رهنمایان آموزشی، مربیان بهداشت، متصدیان آزمایشگاه ها و کارگاه ها را از طریق خرید خدمات تا سال 98، 30 درصد کاهش دهد.

* مجلس تلاش می‌کند برخی تبصره‌های مرتبط با آموزش و پرورش را در لایحه بودجه حذف کند

کوچکی نژاد گفت: مجلس تلاش می کند که این تبصره ها را حذف کند چون معتقدیم که به ضرر آموزش و پرورش است. البته مجلس به آموزش و پرورش کمک کرده است مثلا گفتیم یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های سودده را به آموزش و پرورش دهند که هر سال دولت حذف می‌کند ولی ما در تبصره‌های بودجه می‌آوریم؛ وقتی پاداش پایان خدمت 96 فرهنگیان را پرداخت کردند دیدم که از محل همین تبصره بوده است. در حالی که ما گفتیم برای ارتقای آموزشی و سرانه واحدهای آموزشی و فعالیت‌های دیگر از جمله کمک به فرهنگیان در حوزه مالی این بخش دیده شود اما 3200 میلیارد تومان را برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان دادند.

وی اظهار کرد: بنده به اینکه ساختار آموزش و پرورش را تغییر دهیم، به شدت معتقدم و می‌توانیم آموزش و پرورش را بهتر را ارائه کنیم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: کاری که ما در مجلس کردیم، گفتیم آب، برق و گاز مدارس مثل حسینیه‌ها مجانی باشد یعنی معاف باشند؛ دولت آمد در آخرین لحظات یک 100 میلیارد جلوی آن گذاشت؛ امسال این رقم را در هدفمندکردن یارانه‌ها بردند و در آنجا هم اولویت با پرداخت نقدی خانوار است.

وی به موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این پرونده را تمام کردیم؛ 30، 40 نفر از افراد گردن کلفت کشور هنوز زندان هستند و بانک سرمایه که بودم گفتند بخشی از منابع برگشته است و برای بخشی دیگر از منابع، برخی از اموال را دارند، مصادره می‌کنند که این پول را بر گردانند.

کوچکی‌نژاد اظهار کرد: مدارس یا دولتی یا خصوصی است؛ این وسط که می‌آوریم، رانت می‌شود؛ شما یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز مدرسه غیردولتی دارید، به جای خرید خدمات، به سرانه مدارس غیردولتی کمک کنیم.

وی گفت: بودجه وزارت علوم حدود 8 هزار میلیارد تومان است که حدود 300 میلیارد تومان دست وزیر علوم است و مابقی را بین دانشگاه‌ها توزیع کردند ولی در آموزش و پرورش 49 هزار میلیارد تومان را به وزیر آموزش و پرورش دادیم که 290 نماینده و فرهنگیان به وی فشار می‌آورند./د

یک دیدگاه

  1. بسیارخوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *